Războiul dintre multinaționalele care patronează firmele de asigurări și service-urile auto cu capital românesc a trecut la un alt nivel. Statul, prin instituțiile sale de forță, s-a implicat în tranșarea problemei, pentru a închide gura definitiv celor care se mai opun tarifelor de reparații stabilite de firmele de asigurări.
Fabricarea unei legi în Parlament care să acționeze împotriva beneficiarilor polițelor RCA nu a fost de ajuns pentru coaliția guvernamentală. Pentru a avea și sprijinul populației, în laboratoarele puterii s-a mai decis organizarea unei acțiuni menite să decredibilizeze total service-urile auto, creând impresia că acolo se petrec lucruri necurate. Astfel, subit, poliţiştii Direcţiei de Investigaţii Criminale au anunțat ieri că au demarat 24 de percheziţii domiciliare, la sediile sociale şi punctele de lucru ale unor persoane juridice care ar fi supraevaluat costurile reparaţiilor efectuate în baza unor poliţe RCA.
”Activităţile sunt derulate într-un dosar penal în care se efectuează cercetări cu privire la săvârşirea infracţiunilor de înşelăciune şi fals în înscrisuri sub semnătură privată. Din cercetări au rezultat indicii că, în perioada 2019-2020, mai multe societăţi comerciale, cu obiect de activitate efectuarea de reparaţii şi închirieri auto, precum şi comercializarea de piese de schimb, ar fi dezvoltat un mecanism infracţional complex, prin care s-ar fi eludat dispoziţiile legale şi care ar fi avut ca rezultat supraevaluarea costurilor reparaţiilor efectuate în baza unor poliţe RCA. La operaţiune, participă poliţişti din cadrul Direcţiei de Investigaţii Criminale, poliţişti ai Direcţiei de Investigare a Criminalităţii Economice, specialişti criminalişti din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică şi D.G.P.M.B. – Serviciul Criminalistic, precum şi luptători din cadrul Serviciului pentru Intervenţii şi Acţiuni Speciale.
De asemenea, acţiunea a beneficiat de sprijinul specialiştilor din cadrul Registrului Auto Român, Gărzii Naţionale de Mediu şi Inspectoratului Teritorial de Muncă Bucureşti şi Ilfov”, se arată într-un comunicat al IGPR.
După ce ANPC-ul a dat greș, au trimis mascații
Pe la jumătatea anului trecut, service-urile auto au fost vizate de ample controale ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care au urmărit același lucru, să arate lumii că service-urile au facturi umflate la devizuri, însă niciun rezultat nu a arătat acest lucru. Intervenția mascaților în controlul service-urilor auto, ce are ca efect imediat închiderea acestora, reprezintă un act de o gravitate fără precedent. Și asta pentru că statul intervine, pe față, de data aceasta, în favoarea multinaționalelor de la firmele de asigurări. În loc să rezolve zecile de mii de reclamații care se strâng anual împotriva firmelor de asigurări, care refuză să achite dosarele de daună pe polițele RCA, statul se poziționează împotriva victimelor acestui conflict. Pe motiv că facturile sunt prea mari, asigurătorii refuză dosare pe bandă rulantă, deși facturi mai mici ar însemna ca reparațiile să se facă cu piese made in China sau Taiwan, așa-numitele after-market, sau, mai grav, cu piese din dezmembrări. Pentru că miza este foarte simplă: asigurătorii vor să încaseze cât mai mulți bani din polițele RCA și să despăgubească, evident, cât mai puțin. Anul trecut, conform raportului publicat de pagina de internet a ASF, dauna medie RCA plătită pentru daune materiale a crescut cu circa 6%, ceea ce nu a acoperit nici inflația. În același timp, despăgubirile pe daune materiale interne au fost de numai 35%, iar restul de 65% au rămas la asiguratori. Mai mult, anchetarea abuzivă a service-urilor auto de către polițiști nu se justifică în niciun fel. Și asta pentru că orice factură presupus umflată este refuzată automat la plată de către asigurători, iar dosarul merge în instanță, unde conflictul se rezolvă.
Reparații pentru jumătate de mașină
Intenția parlamentarilor puterii de a introduce tarife de referință pentru service-uri auto înseamnă o plafonare a despăgubirilor acordate de asigurători. Practic, dacă reparația mașinii costă 1.000 de euro, firma de asigurări va achita doar 500 de euro. Tocmai de aceea se vorbește despre o introducere a co-platei, pentru că service-urile nu vor putea achita restul de bani decât cu riscul de a intra în faliment. ”Este inacceptabil, neconstituțional și fără precedent în legislația europeană să se permită introducerea unor asemenea limitări la despăgubirea RCA. În orice țară unde există despăgubirea pentru răspundere civilă (RCA), asigurătorul emitent are obligația să achite integral despăgubirile în cazul producerii riscului asigurat. Asigurătorii internaționali – care nu au nicio problemă să plătească despăgubirile integral în celelalte țări în care operează – vor să plafoneze calculul pentru despăgubire în România. De cateva luni bune păgubiții primesc adrese de la unele societăți de asigurare ca ei au calculat despăgubirea in funcție de salariu mediu pe economie și nivelul de trai din România”, a declarat vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.