Inspectoratul General pentru Situații de Ugență și SMURD-urile coordonate de Raed Arafat au miliarde de euro pentru investiții, din fonduri europene și cofinanțare națională. Pe ce se cheltuie aceste sume uriașe? Pentru achiziții care țin mai degrabă de război, decât de accidente și dezastre locale. Cu toate acestea, unitățile de pompieri din curtea lui Arafat nu au nici măcar elementarele autoscări și perne pentru salvare de la înălțime.
Eșecurile tot mai frecvente în coordonarea și răspunsul la accidente majore și la incendii au determinat oficialitățile, guvernamentale, dar și din sfera politică, să-și îndrepte atenția către competența secretarului de stat Raed Arafat, căruia nicio tragedie evitabilă nu i-a clătinat scaunul. Ultima dintre acestea, moartea unei femei din Constanța sub privirile neputincioase ale salvatorilor lui Arafat, trimiși fără autoscară și fără pernă de salvare la fața locului, arată clar politica absolut ineficientă și catastrofică a achizițiilor făcute de IGSU. Pentru că, în cazul acestei instituții, nu banii au fost o problemă, în ultimii doi ani fiind alocați sau în curs de alocare miliarde de euro. Fondurile însă au fost direcționate către achiziții mai degrabă pentru vreme de război sau pentru dezastre aproape imposibil să se întâmple în zona noastră. Spre exemplu, în planul de achiziții de anul trecut, se regăsesc autospeciale cu roboți, în valoare de 28,8 milioane de lei, autospeciale și containere pirotehnice de 40 milioane de lei, precum și containere cu materiale genistice de 31, 4 milioane de lei. Pe lângă acestea, IGSU a mai cumpărat 30 de autopompe cisterne pentru incendii de pădure, în valoare de 38,4 milioane, 33 de centre de comunicație pentru punctele de comandă mobile, cu o valoare de 31,4 milioane de lei. Tototodată, IGSU a demarat achiziția a 12 elicoptere, cu o valoare de peste un miliard de lei, trei șalupe multirol, de 57,7 milioane de lei și o navă multirol de 168,3 milioane de lei.
Autospeciale în exces
Pe lângă sutele de ambulanțe achiziționate, IGSU a trecut, în 2020, și la cumpărarea autospecialelor pentru stingerea incendiilor. Astfel, a fost demarată achiziția a 476 de autospeciale de stingere cu pulbere și apă și spumă în valoare totală de 780 milioane de lei, 42 de autospeciale de primă intervenție pentru lucru cu apă la înaltă presiune și hidroperforare în valoare de 49,5 milioane de lei, precum și 64 de autospeciale de intervenție și salvare de la înălțime, în valoare de 173,2 milioane de lei. Cu toate acestea, femeia din Constanța nu a putut fi salvată din cauza faptului că pompierii nu au avut nici autoscară și nici pernă de salvare. În ce privește pernele care să atenueze căderea de la înălțime, considerate dotări elementare ale unităților de salvare peste tot în lume, acestea nu se regăsesc în niciunul din planurile de investiții ale lui Arafat. ”Este inadmisibil ca Inspectoratele pentru Situații de Urgență să nu fie dotate cu pernă. Azi i-am solicitat pe cei de la ISU să-mi prezinte ce ar însemna să achiziționeze pentru fiecare județ în parte câte o pernă. Ar fi 40.000 de euro pe județ. Acum sunt 4 în toată țara. Le-am spus colegilor de la DSU să demareze de urgență achiziția unor perne de acest fel. Am văzut prima comunicare și am observat ulterior mai multe neconcordanțe în ce spun cei de la ISU. Cei responsabili vor trebui să răspundă în fața organelor de anchetă. Mi se pare anormal ca inspectoratele să nu fie echipate cu perne. Cu Raed Arafat am vorbit și va spune de ce nu au achiziționat acele perne”, a declarat Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne.
Pompierii, total nepregătiți
Cu toate cursurile de perfecționare, plătite cu bani grei de IGSU, pompierii nu par deloc pregătiți și coordonați eficient. Filmările de la Colectiv, în care se vede clar bulibășeala salvatorilor, ajunși oricum prea târziu, operațiunea de salvare absolut penibilă a avionului prăbușit în Apuseni, dar și cea de la prăbușirea elicopterului SMURD în Lacul Siutghiol, când așa-zișii salvatori au sosit abia la o oră după accident, toate soldate cu moartea a zeci de români, spun foarte multe despre nivelul sistemului de urgență condus de Arafat. În ce privește moartea femeii din Constanța, care a fost nevoită să sară de la etajul VI pentru a nu fi înghițită de flăcări, intervenția dezastruoasă a pompierilor nu a mai putut trece neobservată. Și astfel, pentru a doua oară, Parchetul Militar a decis să demareze cercetarea celor de la ISU.