AcasăSOCIALÎncepe nebunia. Camerele Big Brother împânzesc șoselele

Începe nebunia. Camerele Big Brother împânzesc șoselele

Monitorizarea totală a șoferilor români a intrat pe ultima sută de metri

Camerele video fixe, amplasate de administratorii drumurilor publice în toată țara, vor comunica direct cu serverele Poliției Române. Astfel, sancțiunile vor fi aplicate automat, fără a mai fi necesară prezența unui martor și fără a putea fi contestate. Totuși, administratorii drumurilor vor fi obligați să comunice cetățenilor locurile unde sunt amplasate camerele. Mai mult, șoferii vor putea face sesizări împotriva celorlalți participanți la trafic, pe baza înregistrărilor video de pe camerele de bord. 

Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică mai multe modificări ale legislației rutiere, cea mai importantă dintre acestea fiind operaționalizarea transmiterii înregistrărilor video de pe camerele fixe către Poliția Română.

Astfel, Poliția Română va avea dreptul de a prelucra datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.

”Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice, prezența în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară”, se arată în proiectul MAI. Camerele fixe vor monitoriza încălcări în ce privește limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum, interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare, semnificația culorii roșii a semaforului, trecerea la nivel cu calea ferată, interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum și depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel la calea ferată.

Monitorizare, dar să știm și noi

Administratorii drumurilor publice vor avea obligația de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare, de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier, și de a asigura capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice.

”Utilizarea capabilităților administrației publice locale pentru constatarea unor abateri grave la regimul rutier va consolida gradul de disciplină în trafic. Mai mult, utilizarea resurselor umane angrenate în aplicarea legii va fi îndreptată către acele fapte ce nu pot fi constatate cu sisteme fixe. În esență, prin soluția propusă se dorește implicarea societății civile în procesul de semnalare a unor abateri grave la regimul rutier, pentru a consolida gradul de disciplină în trafic. În concret, se propune extinderea modalității de constatare a contravențiilor la regimul circulației pe drumurile publice, în sensul instituirii unui mecanism prin care participanții la trafic pot depune sesizări cu privire la posibile încălcări ale regulilor de circulație surprinse în înregistrări video sau audio-video, după caz”, se mai precizează în proiectul de act normativ.

Testare și retestare

Pentru eliminarea unor eventuale erori în procedura de testare, MAI introduce posibilitatea șoferului de a solicita o a doua testare, în cazul în care rezultatul testării este de până la 0,10 Mg/l alcool pur în aerul expirat, dat fiind faptul că unele alimente consumate recent pot distorsiona măsurătoarea.

Retestarea se va face după 15 minute, dar nu mai mult de 20 minute de la primul test. În cazul în care persoana testată dorește și recoltarea de mostre biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge, aceasta este liberă să se adreseze oricărei unități de asistență medicală, fără a mai fi necesară prezența polițistului rutier care a realizat testarea aerului expirat.

Totodată, pentru reducerea timpilor de așteptare a rezultatelor privind confirmarea prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, se instituie posibilitatea ca determinarea prezenței în organismul unei persoane a substanțelor psihoactive să poată fi realizată și în cadrul laboratoarelor de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile publice de asistență medicală autorizate și acreditate pentru astfel de determinări.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
34.577 afisari