Orice licitație lansată pentru achiziția de gaze naturale va fi raportată la Comisia Europeană. În cazul în care cantitățile cumpărate afectează obiectivele privind siguranța aprovizionării și solidaritatea energetică, tranzacțiile vor fi oprite. UE a decis, printr-un Regulament adoptat la sfârșitul anului trecut, cu achizițiile comune de gaze trebuie să primeze, însă România, care își produce circa 75% din necesar, nu va avea niciun avantaj.
Guvernul a numit un secretar de stat din Ministerul Energiei în comitetul director ad-hoc al Comisiei Europene, format din reprezentanți ai tuturor statelor UE, organism care va monitoriza și va interveni pe piața achiziției gazelor naturale. Regulamentul (UE) 2022/2576, adoptat la sfârșitul lunii trecute, prevede achiziția în comun a gazelor pentru țările UE, prin intermediul unui prestator de servicii. Acesta va cumpăra gazele disponibile din UE și din afara Uniunii, urmând să le vândă apoi întreprinderiolor de pe teritoriul UE. Deși Guvernul a salutat decizia UE de a efectua achiziții comune, România nu prea are avantaje în urma acestei măsuri, atâta vreme cât își produce 75% din necesarul intern, cu previziuni de creștere în următoarea perioadă. ”Comisia Europeană va informa comitetul director ad-hoc cu privire la impactul participării întreprinderilor la achiziția în comun organizată de prestatorul de servicii asupra siguranței aprovizionării în Uniune și asupra solidarității energetice, după caz. Pentru România, este deosebit de importantă operaționalizarea cât mai curând posibil și în condiții optime a Platformei UE pentru achiziția în comun a gazelor naturale, cu participare voluntară din partea companiilor și asigurarea unei distribuții echilibrate a volumelor suplimentare de gaze”, se arată într-un Memorandum prezentat de Ministerul Energiei în ședința de Guvern de miercuri.
Gaze cu porția
Pentru Comisia Europeană și statele membre este important să aibă o imagine clară a contractelor de furnizare a gazelor preconizate și încheiate în întreaga Uniune, pentru a evalua dacă sunt îndeplinite obiectivele privind siguranța aprovizionării și solidaritatea energetică, se precizează în Regulamentul UE. Prin urmare, întreprinderile sau autoritățile statelor membre trebuie să informeze Comisia și statele membre în care sunt stabilite respectivele întreprinderi cu privire la achizițiile de gaze planificate de dimensiuni mai mari de 5 TWh/an. Acest lucru ar trebui să se aplice în special informațiilor de bază privind contractele noi sau reînnoite. ”Comisiei trebuie să i se permită să emită recomandări pentru întreprinderile din sectorul gazelor naturale sau pentru autoritățile statelor membre relevante, în special în cazul în care o coordonare suplimentară ar putea îmbunătăți funcționarea achiziționării în comun sau în cazul în care lansarea unei licitații pentru achiziționarea de gaze sau achizițiile planificate de gaze pot avea un impact negativ asupra siguranței aprovizionării, a pieței interne sau a solidarității energetice. Emiterea recomandărilor nu ar trebui să împiedice întreprinderile din sectorul gazelor naturale sau autoritățile statelor membre relevante să continue negocierile între timp”, se arată în Regulamentul (UE) 2022/2576.
Recomandarea devine obligație
Achiziția în comun nu este, în realitate, doar o recomandare, ci o obligație. Conform Regulamentului, statele membre trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că întreprinderile din sectorul gazelor naturale și întreprinderile consumatoare de gaze aflate sub jurisdicția lor participă la procesul de agregare a cererii organizat de prestatorul de servicii care se ocupă de achiziția în comun. Mai mult, statele membre care dispun de instalații subterane de înmagazinare a gazelor vor solicita întreprinderilor din sectorul gazelor naturale și întreprinderilor consumatoare de gaze aflate sub jurisdicția lor să participe la agregarea cererii organizată de prestatorul de servicii cu volume cel puțin egale cu 15 % din volumul total necesar pentru atingerea obiectivului de constituire a stocurilor.