AcasăSOCIALHalucinant. Drogurile sintetice consumate de șoferi nu pot fi depistate la analize

Halucinant. Drogurile sintetice consumate de șoferi nu pot fi depistate la analize

Drogații la volan, un pericol uriaș. Poliția nu are cum să-i oprească

Polițiștii se confruntă cu o situație halucinantă atunci când prind șoferi drogați, vizibil, la volan. La analizele de sânge aceștia ies negativ și asta din cauza faptului că reactivii de laborator existenți în dotarea unităților sanitare sunt depășite și nu depistează drogurile sintetice. Mai mult, testele antidrog din dotarea polițiștilor nu numai că sunt puține, dar sunt și de o calitate îndoielnică, dând rezultate fals pozitive, semnalează conducerea Sindicatului Polițiștilor Europol.

Noul ministru al MAI s-a pus pe treabă și i-a scos din birouri pe toți polițiștii, probabil i-a adus și de acasă, pentru o amplă acțiune de control în weekend-ul trecut. Evident, scopul a fost prezentarea unor rezultate marcante ale controalelor: 40.094 de autovehicule verificate și 93.187 de persoane legitimate, 979 de infracțiuni constatate, dintre care 180 de natură judiciară și 131 privind traficul și consumul ilicit de droguri, 37 de persoane urmărite depistate, peste 25.000 de sancțiuni contravenționale aplicate, în valoare de 9.238.739 de lei, 366 de infracțiuni la regimul circulației pe drumurile publice constatate, 1.772 de permise de conducere reținute, dintre care 514 pentru alcool, 4.277 pentru viteză și 77 pentru conducerea sub influența drogurilor și a substanțelor interzise și 1.146 de certificate de înmatriculare retrase. Din toate aceste rezultate, cel mai grav a fost, de departe, depistarea a 77 de drogați la volan, în doar două zile de verificări.

De regulă, în 24 de ore, MAI raportează cam 8-9 persoane prinse la volan sub influența substanțelor interzise, iar ieri cifra acestora a crescut la 19. Fenomenul drogaților la volan este unul în creștere și de o gravitate deosebită, ne spun sindicaliștii de la Europol. ”Consumul de droguri la volan este un fenomen în creștere și, pe anumite segmente, tranșe de timp, chiar a fost la egalitate cu alcoolul la volan, iar acest lucru este foarte grav. Nu s-a sesizat nimeni din minister la cifra de 77 persoane drogate la volan, pentru că ei știu că sunt și mai multe”, ne-a declarat Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Polițiștilor Europol.

Două patrule pe un județ

Sindicaliștii din MAI ne spun că cifra este mică în raport cu realitatea de pe șosele și că cei 77 de indivizi drogați la volan au fost identificați de echipajele de Rutieră, în condițiile în care la nivelul unui județ există una sau două patrule pe tot județul, pe drumuri naționale și pe autostrăzi. ”Asta înseamnă că o patrulă care depistează că șoferul a consumat substanțe interzise trebuie să-l conducă la secție, să-l audieze, eventual să îi ia și probe de sânge la spital. În tot acest timp, de circa trei ore, patrula nu mai este pe șosele, așa că mulți scapă necontrolați. Iar acest lucru se întâmplă peste tot în țară, mai ales în perioadele de weekend. Și, de cele mai multe ori, în weekend nu sunt planificați foarte mulți polițiști, ca să nu fie nevoiți să-i plătească suplimentar. Se merge pe principiul economicității. Chiar spuneau colegii mei că, dacă ar avea șase-șapte echipaje sâmbătă, în intervalul 12 noaptea- trei dimineața, ar avea garantat 7 conducători auto prinși. Este clar vorba despre fluxul de testări, cu cât testezi mai mult, cu atât descoperi mai mulți șoferi drogați”, ne-a precizat președintele Sindicatului Polițiștilor Europol, Cosmin Andreica.

Aparate de proastă calitate

Unele dintre aparatele drug test pe care le-au cumpărat sunt niște prostii, doar că au fost sub prețul celor de calitate, și au o incidență foarte mare pe rezultate fals pozitive, potrivit Sindicatului Polițiștilor Europol. ”Culmea este că și în unitățile sanitare reactivii de laborator au rămas în urmă și drogurile sintetice nu pot fi depistate nici la analizele de sânge. În plus, numărul de dispozitive de tip drug test este foarte mic și doar echipajele de la Rutieră le au, pentru că nu s-au achiziționat mai multe, deși noi am tot atras atenția asupra acestui aspect. Au venit acum 300 de BMW-uri, dar astea 300 ar fi trebuit să fie dotate cu toate cele necesare pentru un echipaj de Poliție Rutieră, nu să vină doar cu colantul pe ele și cu girofarul. Ar fi trebuit să aibă stație de emisie-recepție, paravan de protecție pentru scaune, trusă pentru accidente, conuri de delimitare, centură cu cuie pentru oprirea autoturismelor, kit pentru drug-test, laptop pentru acces la baza de date pentru verificarea persoanelor, precum și cititor de numere de înmatriculare în bara de protecție. După ce a cumpărat MAI BMW-urile, și-au cumpărat și polonezii pentru Poliție, dar cu 10.000 de euro mai ieftine și cu toate dotările enumerate”, a mai afirmat Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Polițiștilor Europol.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.