Parlamentarii vor să schimbe legea și să oblige Fondul de Garantare a Asiguraților să plătească integral despăgubirile din dosarele RCA ale firmelor aflate în insolvență sau în faliment. Astfel, din reglementări va dispărea limitarea la suma de 500.000 de lei în cazul polițelor de asigurare, inițiatorii subliniind că victimelor accidentelor de circulaţie cauzate de autovehicule ar trebui să li se garanteze un tratament comparabil, indiferent de locul în care are loc accidentul pe teritoriul Comunităţii Europene.
Reglementarea despăgubirii victimelor prin alin.(2) al art.15 din Legea nr.213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguraţilor încalcă Directiva 2009/103/CE privind răspunderea civilă auto, cât şi principiile echivalenţei şi efectivităţii din Jurisprudenţa Curții de Justiție a Uniunii Europene, arată parlamentarii în expunerea de motive a unui proiect de lege.
Astfel, două persoane prejudiciate în aceleaşi împrejurări (accidente de circulaţie) şi care au suferit acelaşi prejudiciu (vătămări corporale), iar autovehiculele care au creat prejudiciile sunt asigurate la acelaşi asigurător aflat în insolvenţă/faliment, vor beneficia de tratamente juridice diferite după cum accidentele s-au produs în România sau în afara teritoriului României. Pentru victima care a suferit prejudiciul în România despăgubirea ar urma să fie limitată la plafonul prevăzut de alin.(2) al art.15 din Legea nr.213/2015, iar pentru victima care a suferit prejudiciul în afara ţării, despăgubirea ar fi integrală şi echitabilă, în limita legislaţiei comunitare, încălcându-se astfel prevederile Directivei 2009/103/CE conform cărora „victimelor accidentelor de circulaţie cauzate de autovehicule ar trebui să li se garanteze un tratament comparabil, indiferent de locul în care are loc accidentul pe teritoriul Comunităţii”. Totodată, mai arată inițiatorii proiectului, două persoane prejudiciate în aceleaşi împrejurări şi care au suferit acelaşi prejudiciu vor beneficia de tratamente juridice diferite în cazul unei victime asigurătorul vehiculului care a creat prejudiciu este în insolvenţă/faliment, iar în cazul celeilalte victime asigurătorul nu este în insolvenţă/faliment sau nici nu există un asigurător întrucât vehiculul era neasigurat. În primul caz victima este despăgubită în limitele plafonului de 500.000 lei, iar, în al doilea caz, chiar şi în varianta vehiculului neasigurat, în limita plafonului din contractul RCA, care este în prezent de 6.070.000 euro.
Directivă pentru falimente
Mai mult decât atât, potrivit inițiatorilor proiectului legislativ, în anul 2023, România trebuie să transpună noua directivă a UE privind răspunderea civilă auto, respectiv Directiva (UE) 2021/2118, act normativ comunitar care prevede expres şi situaţia insolvenţei și a falimentului societăţilor de asigurare. Conform Directivei, persoanele prejudiciate vor fi despăgubite de un organism de garantare care trebuie să preia obligaţia de despăgubire, asigurând, astfel, protecţia persoanelor prejudiciate în privinţa prejudiciilor provocate de accidente care au avut loc în statul membru de reşedinţă în cazul insolvenţei unei societăţi de asigurare. Fiecare stat membru trebuie să înființeze sau să autorizeze un organism căruia i se încredinţează sarcina de a despăgubi persoanele prejudiciate care îşi au reşedinţa pe teritoriul său, cel puţin în limitele obligației de asigurare, pentru daune materiale sau vătămări corporale provocate de un vehicul asigurat de o societate de asigurare, din momentul în care societatea de asigurare face obiectul unei proceduri de faliment sau societatea de asigurare face obiectul unei proceduri de lichidare, se precizează în Directiva (UE) 2021/2118.
Cursă contra cronometru
Dacă proiectul de lege va fi votat și promulgat rapid, despăgubirile pentru polițele RCA de la Euroins majorate până la plafonul din contractul de asigurare încheiat cu societatea intrată în faliment vor putea fi plătite pentru dosarele deschise până în data de 8 septembrie 2023. În proiectul de act normativ, parlamentarii au exceptat de la plafonul de 500.000 lei creanţele care rezultă din contractele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, astfel că plata de către Fondul de Garantare a Asiguraților se realizează în limitele contractului de asigurare, în scopul asigurării unor despăgubiri integrale şi echitabile a victimelor accidentelor de circulaţie cauzate de autovehicule.