AcasăSOCIALEconomie la utilități. Bugetarii, trimiși forțat să lucreze de acasă

Economie la utilități. Bugetarii, trimiși forțat să lucreze de acasă

Ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, anunță austeritatea care nu schimbă mare lucru

Așa-zisa Ordonanță a austerității nu stopează decât în mică parte dezmățul din sectorul bugetar. Tăierea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii vine pe fondul unei creșteri la acest capitol, în primul trimestru, cu 17,2% față de perioada similară a anului trecut. În schimb, marea economie se va face prin tragerea obloanelor în birourile instituțiilor de stat și asta pentru că angajații, potrivit proiectului de act normativ, vor fi trimiși, cu forța, să lucreze de acasă.

Pe foarte scurt, Ordonanța austerității îngheață angajările la stat, lovind cel mai tare în sectorul de apărare și ordine publică, unde deficitul de personal a ajuns la cote alarmante. În ce privește măsura tăierii cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii, aceasta nu înseamnă neapărat o economie, în condițiile în care, potrivit Ministerului de Finanțe, în primul trimestru al anului 2023, la nivelul bugetului general consolidat, au fost efectuate plăți în sumă de 17.510,9 milioane lei, în creștere cu 17,2% față de aceeași perioadă a anului 2022.

Marea economie se va face însă prin închiderea birourilor funcționarilor publici, care vor fi obligați să muncească de acasă, reducându-se cheltuielile cu energia electrică și termică, având în vedere că măsura va funcționa pe tot parcursul acestui an, cu posibilitatea de prelungire a perioadei. ”În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 374 alin. (5) și (7) ale din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, persoanele și durata activității desfășurate în regim de telemuncă se stabilesc de către conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare”, se arată în proiectul de act normativ inițiat de Ministerul de Finanțe. O măsură care dă bine la imagine este însă reducerea cu 50% a numărului de posturi aferente cabinetelor constituite la nivelul funcțiilor de demnitate publică din cadrul administrației publice centrale.

Interzis la mașini, mobilier și birotică

Peste reducerea cu 10% a cheltuielilor cu bunuri și servicii, Guvernul va institui și interdicția pentru instituțiile publice în 2023 de a mai cumpăra, de a mai prelua în leasing sau de a mai închiria autoturisme, mobilier și aparatură birotică. Asigurarea necesităților de astfel bunuri se va putea face numai prin redistribuiri din cadrul aceleiași instituții sau de la alte instituții publice.

Totodată, de la intrarea în vigoare a ordonanței până la sfârșitul acestui an, se va suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepţia posturilor unice din instituţiile şi autorităţile publice și din instituţiile publice locale. O lovitură dură vor primi și zecile de mii de români care au obținut titlul științific de doctor, care beneficiau  de o indemnizaţie lunară pentru acest titlu în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.

Potrivit proiectului de ordonanță, indemnizația se va mai acorda doar dacă persoana care deține titlul științific de doctor îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul și dacă are prevăzute în fișa postului un set de atribuții obiective și cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar. ”În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conducătorii autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, au obligația de a dispune modificarea fișelor de post”, se precizează în proiect.

Nu s-au atins de consiliile de administrație

Exact acolo unde cheltuielile bugetare sunt uriașe, Guvernul nu a îndrăznit să ia măsuri reale. Deși s-a vorbit despre reducerea numărului de membri din consiliile de administrație, tot ce au reușit să schimbe a fost ca, în 2023, personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de subordonare și de finanțare, să poată deține calitatea de membru al consiliului de administrație și/ sau de membru al consiliului de supraveghere la maximum două întreprinderi publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de unitățile administrativ-teritoriale al cărui sediu se află pe teritoriul României, la alegerea acestora. În situația în care aceste persoane nu își exercită dreptul de opțiune în 30 de zile de la publicarea ordonanței, acestea își vor pierde de drept calitatea de membru din toate consiliile de administrație și/ sau de supraveghere ale întreprinderilor publice sau în organele de conducere ale altor entități deținute de stat sau de unitățile administrativ-teritoriale.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
17.245 afisari

18 COMENTARII

  1. Ba gunoaielor psd si pnl_eprelor, dati drepturile salariale castigate in instante de catre grefieri.
    Bine ca pentru judecatori ati avut camioane de bani, iar pt. grefieri ati dat ordin la amanari peste amanari.
    Jeguri ordinare din guvern si parlament, bulangii de magistrati cu epoletii pe sub robe pana cand va mai bateti joc de grefieri?
    Porci hrapareti ce sunteti, va fi economie atunci cand voi nu veti mai consuma aerul si resursele statului… fix degeaba, slugi corupte, unul mai special ca altul.

    • Bai nenica, asta cu grefierii..Unde merg eu in parc , cu nepotica, merge si o bunica cam la 60 de ani. Este din Caracal si vine aici la fata ei sa o ajute. Din vorba in vorba, aflu ca fata a venit in Bucuresti acum vreo 10 ani. A lucrat cativa ani coafeza. Apoi a absolvit Facultatea de Drept, probabil particulara, si s a angajat la tribunal. Si mama ei zicea ,ca fetita mea desi a facut dreptul nu s a angajat avocata , ca ii este frica sa lucreze ” cu raspundere”, si lucreaza grefier. Nu spune direct ca fata este prostuta si nu are fata de avocata. Deci ca grafier dupa spusele maica sii, castiga 10.000 lei. Pe luna. Spune matali, ce face un grefier asa de important de castiga banii astia. Ca vad ca plangi de mila lor. Cum este posibil ca o fosta coafeza sa se angajeze pe asa un post. Si daca a absolvit o facultate de ce nu lucreaza ca avocat, judecator… De proasta ce este? Veniti in puii mei de la tara, faceti facultati de 2 lei, si ocupati locul unor oameni a caror functie nu necesita decat liceul. O sa se ajunga sa fie femei de servici cu masterat. Ca sa se laude mamicile prin sat, ce destepte sun odraslele lor. Ca daca era un examen adevarat la facultate, multe si multi tonti cu masterat, ar fi lucrat colo la o fabricuta cu batic sau basc pe cap. Asa este si in conducerea tarii. Toti de prin sate, hopa, conduc tara. Asa ca lasa ma cu grefierii si aprozii cu salarii restante.

  2. Tare fraier…
    La omv, dacă se verifica contrastaliile plătite în ultimii 10 ani, frauda fiscală recuperabila va fi de 6 miliarde duro.
    Numai se aici…
    Dacă se verifica vânzările de fier vechi sau de bunuri, și mijl8ace fixe( cabane, mașini, hoteluri, terenuri…) alte 5 miliarde ..
    Dacă se verifica numai în 7 ani producția declarata și cea vândută…2 miliarde
    Dacă discutam de transferuri către Cristoff, sau către Lugera, sau către ins Man… alte 2 miliarde…
    Dar , asta înseamnă să vrei

  3. Acasă calculatorul și imprimanta funcționează tot cu curent electric, apa care se trage la toaletă se consumă și ea bașca spălatul pe mâini, cafeaua se face cu gaz, apă, zahăr din ukraina și cafea măcinată, etc, etc. CINE FACE ECONOMIE ȘI PE SPINAREA CUI O FACE? Sau trebuie să ne obișnuim deja cu orașul de un sfert de oră?

    • stai sa vezi cand vei fi nevoit sa treci la sapa si harlet – asta daca ai pe undeva o palma de pamant pe care sa plantezi de-ale gurii. Daca nu, polonicul cu laturi de la stat – si ala cu card si cip !

  4. Acum sa vezi trai nineacă,!…primarii vor fura, pardon lucra de acasa!..
    Își aduc cele trei secretare la el, nevastă și plozii îi trimit în grecia sau la caracal….
    Nu vă supărați dar avem modelul cel mai concludent…navetistul de la cotroceni!…omul ăsta a experimentat acest sistem de lucru timp de 9 ani și ați văzut, i-a mers bine!…
    Asa că la muncă bugetari!..

  5. Bugetarul nu munceste la serviciu, iar cand il pui să mai lucreze si de acasă îl trimiti practic in concediu. Apararea si Ordinea publica oricum taie frunza la câini, așa că n-au nevoie de buget.

    • Mare prost ești.Mancator de căcat.Habar nu ai ce înseamnă apărare și ordine publică.Bai căcatule daca nu ar fii poliția și armata nu ai exista nici tu nici tara asta.

  6. Pe vremea lu’ „Ceașcă” erau 7 generali, un amiral și un mareșal. Acum avem câteva mii de generali „in rezervă sau in retragere” care au pensii pentru care nu au pus un ban la buget. La ei se aplică aceeași regulă că la „revoluționari” gen ciolanul… pardon, ciolacul : „puțini au fost, mulți au mai rămas” . Eliminați pensiile speciale și furtul. Afară cu plagiatorii care sug tone de bani de la buget pe degeaba. Afară cu sinecurile și apartenența la AGA la mai mult de o companie de stat! Restul e cancan.

  7. De ce nu dați sa stea la pensie cei care cumulează pensia cu salariu de la stat, interesul Ciucului,.
    Tot de câcat sunteți, leprele.

  8. E normal Tov Ciuca ca un fost milițian cu oensie de 10000lei sa stea la stat pe funcție de ședere, adică director, șef servicii?

  9. Văzând că pierd teren masiv ce face PSD PNL taie de la muncitori și acordă la veșnica masă de votare adică la asistați social ,pensionari care primesc tot feluri de carduri,tichete etc

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger