Supraimpozitarea mașinilor vechi și taxarea autovehiculelor poluante au fost oficializate odată cu apariția în Monitorul Oficial a Master Planului General de Transport al României, care cuprinde și măsurile de reformă asumate în PNRR. La vehiculele de marfă taxarea se va face în funcție de distanță, estimându-se un tarif de 0,15 euro/km.
Investițiile în infrastructură aduc și vești proaste pentru români, având în vedere că vechiul Guvern și-a asumat măsuri de reformă dure și, de cele mai multe ori, nerealiste în PNRR. Una dintre acestea este descurajarea prin orice mijloace a circulației mașinilor vechi, atât prin supraimpozitare, cât și prin taxarea înmatriculării vehiculelor mai vechi de 15 ani.
România va trebui să asigure în următorii 10 ani contribuția financiară aferentă proiectelor cu finanțare europeană la care se adaugă necesarul pentru finalizarea întregii infrastructuri prezentate în Master Planul General de Transport, rezultând un efort financiar reprezentând aproximativ 2% din PIB/an, în funcție de progresul fizic și financiar al proiectelor. Pentru identificarea de surse suplimentare de fonduri, în cadrul PNRR a fost asumată o reformă care include aprobarea unui pachet legislativ necesar pentru implementarea noului sistem de taxare/impozitare conform principiului „poluatorul plătește” și a principiului taxării ecologice, care include taxarea pe baza distanței pentru vehiculele de marfă poluante, de tonaj greu (de tipul camioanelor și alte tipuri de autoutilitare) și stabilirea unor programe de stimulare a reînnoirii parcului auto (în special autovehicule mici/autocare/autobuze) prin intermediul unor scheme de casare, corelate cu măsuri de taxare/impozitare la nivel local pentru deținerea în proprietate a celor mai poluante vehicule de pasageri.
Guvernul estimează faptul că potențialul venit suplimentar generat de astfel de taxe ar fi între 1 și 2 miliarde EUR/an. Un asemenea sistem este standard la nivelul UE, fiind deja operațional în Germania, Austria, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Portugalia și Belgia. Nivelul inițial estimat pentru România de 0.15 EUR/km, comparat cu Polonia (0.2-0.4 EUR/km) este unul ce ia în calcul specificul industriei de transport naționale.
Dispare rovigneta
Rovigneta va fi, astfel, înlocuită cu o tarifare bazată pe distanța parcursă. Totodată, vor fi implementate principiile de taxare ecologică, care vor aduce taxe în plus la înmatricularea mașinilor mai vechi de 15 ani. Astfel, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) va fi responsabil de actualizarea cadrului legislativ care reglementează aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România. Același minister va pregăti un mecanism de corelare a sistemului de taxare utilizat pentru toate modurile de transport, astfel încât și celelalte moduri de transport, în special cel feroviar, să devină competitive și atractive, în special în ceea ce privește traficul de marfă. În același timp, vot fi acordate stimulente pentru vehicule curate/cu emisii reduse și pentru moduri curate de transport. Veniturilor din taxarea suplimentară vor fi folosite pentru sprijinirea întreținerii drumurilor și a noilor investiții în transportul durabil.
300 radare mobile și 500 camere video
Strategia Naţionale de Siguranţă Rutieră, finanțată prin PNRR, prevede, printre altele, achiziționarea a 300 de radare și 500 de camera mobile. Printre măsurile care vor fi implementate se numără și evaluarea vehiculelor rulate, care au fost implicate în evenimente sau pentru determinarea stării de depreciere, implementarea și dezvoltarea activității de expertiză tehnică extrajudiciară auto, precum și dezvoltarea unor baze de date compatibile, privind elementele de siguranță rutieră, în cadrul stațiilor de inspecție, cât și a unităților de reparații vehicule.