Pentru că băieții deștepți cu conexiuni la decidenții politici și pe la ANRP și-au rezolvat dosarele lor sau cele cu drepturile cumpărate pe nimic, Guvernul a decis să schimbe regulile. După ani și ani în care au fost retrocedate școli, spitale și instituții publice, restituirile în natură nu se vor mai putea realiza dacă sporul de valoare adus imobilului de către stat sau alte persoane depășește 50% din valoarea acestuia. Totodată, pentru celelalte imobile se vor solicita de la beneficiarii retrocedării sumele integrale investite.
Ministerul Finanțelor și ANRP au emis un proiect de ordonanță de urgență care schimbă total regulile retrocedărilor pentru imobilele preluate abuziv pe vremea comunismului, având în vedere că zecile de mii sau chiar sutele de mii de dosare rămase nesoluționate sunt ale amărăștenilor, care nu au avut ”pilele” necesare urgentării acestora. Pentru că CCR a declarat neconstituțională sintagma „în considerarea caracteristicilor tehnice ale imobilului și a categoriei de folosință la data preluării acestuia”, cuprinsă în dispozițiile art. 21 alin. (6) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, în acest moment, Comisia Națională pentru Compensarea Imobilelor se află în imposibilitatea de a mai emite decizii, fiind lipsită de instrumentul esențial, cel al evaluării imobilelor pentru care se propun despăgubiri, susține Ministerul Finanțelor.
Totodată, art. 1 alin. (1) din Legea nr. 165/2013 statuează că imobilele preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist se restituie în natură. În aceste condiții, pentru apărarea intereselor foștilor proprietari și a interesului general al societății, privind soluționarea unitară și echitabilă a cererilor de retrocedare, fie prin restituirea în natură, fie prin acordarea de despăgubiri, este necesară instituirea unor proceduri unitare aplicabile la nivel național, menite să asigure continuarea procesului de restituire a imobilelor preluate abuziv.
Gata cu îmbogățirea fără justă cauză
Proiectul de ordonanță de urgență are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 165/2013, prin instituirea unor norme menite să simplifice procesul de restituire a imobilelor preluate abuziv, cu scopul de a contribui la finalizarea acestuia. Totodată, se urmărește instituirea unor norme menite să păstreze un just echilibru între, pe de o parte, interesul beneficiarilor legilor cu caracter reparator dar care, în același timp, să evite îmbogățirea fără justă cauză, și, pe de altă parte, să țină seama de interesul general al societății și de capacitatea financiară a statului de a susține plata despăgubirilor, în situația în care bunul nu mai poate fi restituit în natură, arată ministerul. Astfel, se stabilește un criteriu obiectiv și cantitativ, respectiv dacă sporul de valoare adus imobilului de către stat sau alte persoane depășește 50% din valoarea acestuia, imobilul este considerat substanțial modificat și, în consecință, este calificat juridic drept imobil nou. În această situație, restituirea în natură nu mai este posibilă întrucât imobilul ce face obiectul restituirii nu mai corespunde în mod esențial cu imobilul preluat în mod abuziv de stat.
”Rațiunea juridică a acestei reglementări este aceea de a proteja investițiile substanțiale realizate de către stat sau de către terți de bună-credință asupra unor bunuri imobile, de a evita situația în care fostul proprietar ar beneficia de un imobil care, în realitate, nu mai reflectă în mare măsură caracteristicile și configurația bunului preluat în mod abuziv, precum și de a respecta principiul echității și proporționalității în materie de reparare a abuzurilor regimului comunist”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Deposedații, puși la plată
Recunoașterea dreptului ca statul să își recupereze contravaloarea investițiilor urmărește prevenirea îmbogățirii fără justă cauză a foștilor proprietari care ar beneficia de un imobil semnificativ îmbunătățit pe cheltuiala statului, susține Ministerul Finanțelor. Dreptul statului sau al actualilor deținători de a-și recupera investițiile efectuate asupra unor imobile ce fac obiectul restituirii reprezintă o expresie a principiului echității și al protecției patrimoniului public.
Pe de altă parte, nu poate fi ignorat faptul că, în contextul dezvoltărilor urbanistice promovate și realizate de către stat, au fost efectuate lucrări de îmbunătățire cu caracter permanent, de natură să sporească valoarea și utilitatea tuturor categoriilor de imobile, inclusiv a celor care fac obiectul unor reglementări cu caracter reparatoriu. Aceste îmbunătățiri, intrând în structura economică a imobilelor, trebuie avute în vedere în cadrul oricărei proceduri de evaluare, restituire sau acordare de despăgubiri. ”În spețele în care bunurile au fost confiscate sau preluate fără respectarea dreptului de proprietate, iar asupra acestora au fost efectuate lucrări de modernizare, consolidare, extindere sau alte îmbunătățiri, beneficiarii acestor investiții trebuie, în conformitate cu principiile de echitate și dreptate, să suporte costurile aferente acestor lucrări, dacă nu există o justificare legală sau contractuală pentru păstrarea întregului beneficiu obținut”, se mai precizează în proiectul de ordonanță de urgență.