Anul 2026 va aduce o serie de scumpiri începând cu 1 ianuarie, în urma măsurilor fiscale și a majorărilor de taxe și impozite adoptate de Guvern.
Românii vor resimți creșteri de prețuri la transport, carburanți, alcool și țigări, dar și taxe mai mari pentru locuințe și autovehicule.
Scumpiri la carburanți și țigări
Accizele cresc la 1 ianuarie cu încă 10% pentru benzină și motorină, dar și pentru alcool și băuturi alcoolice. Țigaretele vor avea accize mai mari, iar vinurile, cidrul și hidromelul intră și ele pe lista produselor accizate. Biletele de tren care s-au scumpit deja din 2025 cu până la 4,5 lei, în urma creșterii TVA la 21%, se vor scumpi din nou peste 2 luni.
Și taxa de drum pentru autoturisme va crește semnificativ. Dacă în prezent rovinieta anuală costă 28 de euro (141 lei), de la 1 ianuarie 2026 prețul ar putea ajunge la 50–56 de euro, conform discuțiilor guvernamentale, ceea ce ar aduce la buget aproximativ 400 milioane lei suplimentar.
Impozite și taxe locale mai mari
Impozitele pentru locuințe vor fi calculate la valoarea de piață, prin noul sistem e-Proprietatea. În marile orașe (București, Cluj, Iași), acestea se pot dubla sau chiar tripla. Pentru mașinile de capacitate mică, impozitul anual va crește de la circa 70–80 lei la aproximativ 150 lei. Pentru mașinile mari, impozitul poate depăși 3.000–4.000 lei. Chiriile ar putea crește cu până la 9% pe fondul inflației, ceea ce va duce și la majorarea prețurilor apartamentelor.
Premierul Ilie Bolojan a declarat că TVA-ul sau alte taxe nu vor creşte anul viitor, condiţia de bază, însă, este ca Guvernul să construiască un buget serios care să se bazeze pe realitate. El a precizat că, indiferent cine este în guvernare, cine ar fi premier, nu poţi fugi de deficitul enorm pe care îl avem.
„Nu avem altă posibilitate, doar în felul acesta putem să avem un buget echilibrat, să ne asigurăm fondurile pentru investiţii, atât cele care sunt pe fonduri europene, unde trebuie să asigurăm cofinanţări importante, dar şi cele din bugetele naţionale, atât în plan guvernamental, pentru infrastructura mare, autostrăzi, drumuri naţionale şi aşa mai departe, dar şi pentru autorităţile locale, pentru că avem foarte multe şantiere în toată ţara, parte dintre ele au fost începute pe fonduri europene, unele dintre ele şi-au pierdut finanţarea şi trebuie să asigurăm cofinanţări importante în continuare”, a declarat Ilie Bolojan la Digi24.
Producătorii și importatorii auto cer taxe pentru mașinile care nu respectă Green Deal
