AcasăSOCIALDosarele X la MAI. Au dispărut proiectele lui Vela

Dosarele X la MAI. Au dispărut proiectele lui Vela

Marcel Vela încalcă Legea Transparenței decizionale

Enervat, probabil, pentru că îi sunt criticate proiectele de acte normative, ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a decis să renunțe definitiv la transparență și a șters toate proiectele de ordine și ordonanțe de pe site-ul MAI. De două zile, rubrica ”Transparență Decizională” nu mai conține niciun proiect, fapt care încalcă flagrant legea.

Coincidență sau nu, în timp ce jurnaliștii de la ziarul Național se documentau telefonic în vederea realizării unui material de presă referitor la ultimul proiect de ordonanță al lui Marcel Vela, brusc, toate actele normative din ”Transparența Decizională” a site-ului MAI au dispărut în neant. Mai mult, pentru a întări faptul că nu a fost vorba despre vreo mentenanță sau altceva, nici a doua zi rubrica nu și-a revenit. Singura presupunere ar fi că ultimul proiect, care îi înțepenea pe funcții pe șefii numiți politic de la inspectoratele județene până la sfârșitul pandemiei, trebuia retras din văzul opiniei publice. Iar soluția găsită a fost să șteargă tot ca să nu se prindă nimeni.

”Și-au dat seama că au comis-o și au scos proiectul. Se folosesc de pandemie ca să-și țină oamenii numiți politic în funcții. Nimic nu-i împiedică să desfășoare concursuri pentru ocuparea funcțiilor de conducere. Dar nu se dorește lucrul acesta pentru că, prin concurs, este mai greu să-i schimbi din funcție. Cei împuterniciți nu au stabilitate pe funcții, pentru că în momentul în care nu mai corespund politic ei pot fi schimbați. Nu există nici măcar la nivel declarativ intenția de a organiza concursuri și vorbim de peste 60% din șefii de inspectorate care sunt împuterniciți. Se dorește menținerea acestei instituții în interes politic și atât. Cineva îmi spunea că funcțiile astea mari de conducere din diferite sisteme, cum ar la parchete, poliție, primesc două liste, una cu cei care trebuie arestați și alta cu cei care trebuie protejați”, ne-a declarat Dumitru Coarnă, președintele Sindicatului Național al Polițiștilor și Personalului Contractual.

În minister nu se știe nimic

Conducerea Sindicatului Polițiștilor Europol a încercat să afle misterul dispariției proiectelor de acte normative din Transparența Decizională, dar în MAI nimeni nu știa nimic. ”Erau mai multe acte normative care erau reeditate, cum ar fi Legea Persoanelor dispărute, care a fost anunțată că intră în dezbatere publică în materialul publicat în 2019, unde nimeni nu ar fi căutat. Nu am fost anunțați, nu ni s-a spus nimic și am aflat că dezbaterea publică avusese loc în 10 septembrie. Așa că habar nu avem ce conține acel proiect, care era deosebit de important, din perspectiva procedurii de căutare a minorilor, a persoanelor adulte, de interceptare și localizare.

Am încercat să aflăm și noi de ce au dispărut toate proiectele de pe site, însă nimeni nu știa nimic în minister. Faptul că nu se asigură transparență decizională pe proiecte face ca toate actele normative să fie atacabile. Nu există niciun fel de explicație clară tehnică care să justifice dispariția unei pagini de pe site timp de două zile”, a afirmat Cosmin Andreica, președintele Sindicatului Polițiștilor Europol.

Legea, eludată

Potrivit Legii privind transparența decizională în administrația publică, în cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administrației publice are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. ”Autoritatea administrației publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații. Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoștința publicului, cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice.

Anunțul va cuprinde: data afișării, o notă de fundamentare, o expunere de motive, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ”, se arată în Legea Transparenței decizionale.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
1.437 afisari

2 COMENTARII

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger