AcasăSOCIALDirectiva europeană impune, în România, taxa de poluare pentru mașini

Directiva europeană impune, în România, taxa de poluare pentru mașini

Rovinieta impusă de UE, taxă de poluare mascată

Vești proaste pentru cei care se mai agățau de speranța că vor putea circula cu autoturisme sub Euro 7. Ministerul Transporturilor a transpus o Directivă europeană într-un proiect de lege, care introduce, practic, o taxă de poluare în tariful rovinietei, astfel că cei fără mașini electrice sau cel puțin Euro 7 vor plăti tarife duble. Mai mult, din 2026 se va introduce un sistem de control video în toată țara, astfel că nimeni nu va mai scăpa de amenzi, care se vor dubla și ele.

Primul pas pentru eliminarea din circulației a mașinilor pe benzină și motorină a fost făcut. Ministerul Transporturilor a transpus, într-un proiect de lege, Directiva (UE) 2022/362 privind taxarea autovehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, și, odată cu ea, eliminarea mascată a autovehiculelor sub norma de poluare Euro 7, care va deveni, în scurt timp, obligatorie pentru producători.

Potrivit actului normativ, din 2026, tarifele și amenzile pentru rovinietă se dublează și, în plus, proprietarii autoturismelor sub Euro 7 vor plăti cu 100% mai mult. Totodată, supravegherea video se va extinde, astfel încât nicio mașină nu va putea scăpa de verificări.  Potrivit proiectului legislativ, rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a reţealei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare. Rovinieta se va aplica pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. În situația în care nu pot fi furnizate date privind încadrarea în clasa de emisii poluante, vehiculul se încadrează în clasa de emisii Euro 0. ”Până când emisiile de CO2 vor fi abordate prin instrumente mai adecvate, cum ar fi taxele pe combustibil armonizate care să includă o componentă privind carbonul, sau până când transportul rutier va face obiectul unui sistem de comercializare a certificatelor de emisii, statele membre ar trebui să poată aplica o taxă bazată pe costurile externe care să reflecte costul emisiilor de CO2. În cazurile în care dovezile științifice justifică acest lucru, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a aplica taxe bazate pe costurile externe legate de emisiile de CO2 mai mari decât valorile de referință stabilite în prezenta directivă”, se arată în Directiva europeană.

Schimbarea totală vine la 1 ianuarie 2026

Începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise în baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 își vor înceta valabilitatea, iar CNAIR va restitui, la solicitarea scrisă a utilizatorului, sumele reprezentând contravaloarea rovinietei, corespunzătoare perioadei de neutilizare, se precizează în proiectul de lege al Ministerului Transporturilor. Directiva europeană, transpusă de România, instituie și o taxă de congestionare rutieră. ”Congestionarea rutieră, la care toate autovehiculele contribuie în proporții diferite, reprezintă un cost de aproximativ 1 % din PIB. O parte semnificativă a respectivului cost poate fi atribuită congestionării traficului interurban. Prin urmare, ar trebui permisă aplicarea unei taxe de congestionare specifice, cu condiția ca aceasta să fie aplicată ambelor categorii de vehicule grele și ușoare. Pentru a fi eficace și proporțională, această taxă ar trebui să fie calculată pe baza costurilor marginale ale congestionării și diferențiată în funcție de loc, de oră și de categoria vehiculului”, potrivit Directivei Europene.

Camere peste tot

În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda se va stabili între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni, și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni, iar cuantumul amenzii pentru circulația fără rovinieta valabilă se poate modifica prin hotărâre a Guvernului, susține Ministerul Transporturilor. Constatarea contravenţiilor se va face prin intermediul terminalelor de interogare, de către inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, poliţia rutieră, personalul CNAIR și personalul poliţiei de frontieră care îşi desfăşoară activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, precum și a sistemelor de camere video pe reţeaua de drumuri naţionale din România de către personalul CNAIR.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
22.445 afisari

53 COMENTARII

  1. In Epoca de Aur autoturismele proprietate personala nu circulau iarna deloc [1] si Duminicile de peste an circulau cele cu numar par o Duminica, cele cu numar impar Duminica urmatoare, s.a.m.d.

    [1] Era si un banc pe tema asta:
    -De ce nu circula masinile proprietate personala iarna?
    -A cazut Nea.

      • Pentru uituci și tinerei că văd că „1984” nu e roman e manula de lucru, se rescrie, la greu, istoria:
        1. Niciodată pînă-n 1989 nu s-au închis drumurile că a nins, ca acuma. NICIODATĂ!
        2. De pe la începutul anilor 1890 nu mai era benzină destulă la PECO, s-au pus cartele și mașinile ciculau pe rînd, odată nr cu soț altă dată fără, doar duminicile. În afară de asta puteai merge unde vroiai, cînd vroiai, oricît de mare era zăpada pe drum, fiecare hotăra pentru el, era pe riscul lui.
        În plus:
        Ind petrochimică la noi era printre cele mai dezvoltate din Europa. Se rafina petrol în prostie dar, cum am zis mai sus, de la începuturile anilor 1980 nu mai dăseau destulă benzină la PECO. Au făcut la fel cu unele bucate deși agricultura producea mult mai mult decît acuma. Se zvonea că erau lipsuri că se exporta pt plata datoriei. Poate, dar au lipsit mai ales pentru a-i face pe oameni să accepte schimbarea de regim ce era plănuită deja.

        • „Bus” – Va dau dreptate, am trait acele vremuri. Am facut economie de bani pe care i-am investit intr-un apartament.
          Vreau doar sa completez: In cazuri de urgenta primeam benzina pentru rezolvarea problemelor.
          Scriu din propria experienta: Mi-a murit mama soacra. In baza Certificatului de deces am fost la PECO si imediat am primit benzina peste cota impusa, pentru a o transporta la locul de veci. Am avut suficiente canistre pentru a depozita benzina solicitata.
          Rog comentatorii care nu stiu realitatea sa se abtina de la comentarii false.

        • Mă f.t în ele de directive europene și-i bag în mama lor pe cei care le aplică.
          Viol în formă agravată , pentru Ursula și toate fufele de la oengeul MUE!

      • Nu se inchideau drumurile ci se deszapezeau. Numai acum le inchid si asteapta sa se topeasca zapasa. Se circula 1 zi cei cu numere pare si o zi cei cu numere impare , maini vorbesc.
        Cei care nu ai trait atunci sa se abtina sa scrie povestile bunicilor senili.

    • Bai nea Dugheana, nu mai vorbi din auzite. Daca n-ai trait atunci si nu stii, nu mai manca kakat pe aici.

      • Am trait atunci si confirm se circula in functie de numar iar iarna se intrerupea circulatia prin impunerea de cota de 30 de litri la benzina pe luna.

        • Da, dar Tara era proprietarul tuturor mijloacelor de productie, a sistemului financiar-bancar, a bogatiilor solului si subsolului era Suverana si Independenta.
          Astazi ne vine greu sa credem ca asa ceva a fost.

          • ai perfecta dreptate
            asta au vrut unii in dec 89, asta avem
            praful s-a ales de industrie , agrozootehnie, de pomicultura si legumicultura. Cat depre sistemul sanitar si de invatamant nici nu mai avem ce sa vorbim.
            Multumim UE pt tot ce se intampla acum la noi.multumim ca voi hotarati si ce mancam , ce avem voie si ce nu Intr-o tara bogata au ajuns multi, muritori de foame. Vrem stat independent si suveran nu ”colonie” condusa de altii. Bogatiile solului si subsolului sa se intoarca la statul roman!!!!!!!!!!
            ROMBREXIT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. nu stiu cum sa fure bani de la cetateni sa acopre datoria la fmi. Ce ticalosi!De ce nu faceti ba si salarii si pensii ca la astia care mintiti ca va cer?

  3. Mă cam doare-n paișpe. Sincer să fiu nu știu dacă ceea ce vom trăi începând din 2026 se va mai putea numi viață. În 2026 trebuie să fie funcționale lagărele de 15 minute în toate municipiile cu diferența că în loc de numărul tatuat pe braț vom avea portofelul digital și vom servi un meniu zilnic îmbogățit cu greieri, viermi, gândaci, lăcuste și carne artificială. De asemenea vom fi vaxxxinați de cel puțin 2 ani ca să ne pice bine meniul. Așa viață mai rar. Sper să nu trăiesc să văd toate astea.

      • Salutare și îmi cer scuze că intervin dar limbajul folosit mă duce imediat la cuvîntul educație.Toți am primit ceva de la părinți și asta se numea educație,de care nu putem uita Folosiți va rog un dialog adecvat vîrstei .Am 66ani și adevărul este că am ajuns slugile Europei atît afară cît și în țară.Haideți să ne dăm mîna și uniți să răsturnăm această dictatură care este mai oribilă decît cea a lui Ceaușescu.

  4. Până atunci se satură românii de ratații din guvern și comisia europeană.
    Se știe că românul este răbdător, dar toate au o limită.

  5. Pana în 2026 UE se destramă, la conducerea ei sunt prea mulți cretini, tot ce se propune este în defavoarea cetățenilor UE, acești idioți din fruntea UE au sponsorizat războiul din Ucraina, tara ne membra NATO sau UE cu 3.6 miliarde de euro, sunt îngrijorați de poluare dar promovează înarmarea și războiul…..

  6. Fapte:
    1. Se estimează că putrezirea lemnelor din pădurile lumii degajă anual mai mult CO2 decît arderea tuturor hidrocarnurilor în lume tot anual.
    2. Aceiași suprafață cu iarbă/fîneață face mai mult O2 din CO2 decît una împădurită.
    3. CO2 este mai greu decît N2 și O2 stă jos; unde, cum, face efect de seră?
    4. NO, monoxidul de azot, este un radical liber instabil ce se combină cu O2 dînd NO2, dioxid de azot. Acesta din urmă este un îngrățămînt agricol. Să știți cînd mai vedeți motor diesel și NO.
    PS N-am zis să se taie pădurile doar că mint.

  7. camioanele tot cu E7 ?….de unde ? aprovizionarea ? de ce mai fac autostrazi ? cine mai circula pe ele ? E7 nu exista ,e o himera a UE ,vedeti ce spun constructori auto ,electricele… de unde curent ?

  8. CUM SA GANDEASCA NISTE LEPADATURI ?, CUM SA GANDEASCA NISTE ANALFABETI ?, 33 de ani Romania a ajuns CIMITIRUL RABLELOR DIN TOATA EUROPA !, DESPRE CE EURO 7 vorbiti mai IDIOTILOR , N-ATI LUAT NICI O MASURA CU IMPORTURILE SI INCINERARILE DE DESEURI !,V-ATI INTORS LA LOCOMOTIVELE DIESEL DUPA CE ATI DISTRUS LOCOMOTIVELE ELECTRICE !, LASATI IN CIRCULATIE MASINI CARE LASA NORI DE FUM IN URMA !.
    CRITERIUL NU TREBUIE SA FIE EURO 7 ,CRITERIUL TREBUIE SA FIE CONSUMUL DE COMBUSTIBIL /100KM SI NOXELE MASURATE LA INSECTIA TEHNICA AUTO .

  9. ”electricele… de unde curent ?” Cine spune ca ai sa ai electrica? Ai credit social?ID modern cu amprente?

  10. Hmm, am vrut in UE, avem tampenii ” transpuse” de catre idiotii care ne conduc, asa ca sa ne dea ceva marafeti (pnrr) din care sa mai ” transpuna” si ei ceva prin conturile personale, totul pe spinarea fraierilor.

  11. Nu înțeleg de ce o mașină cu cm cubi ,dacă deții trebuie sa plătești taxe mai mari,de-asemenea de ce dacă o mașină poluează mai mult dar mergi puțin cu ea trebuie sa plătești mai mult,dacă este să fi penalizat să se introducă prețul poluării în benzină. La cm cubi ma refer care are maimulti.Cei care ne conduc asa zis democratic,pt. a trăii bine nu știu ce sa mai inventeze pt. afara bani de la oamenii de rand.In lume statele sunt conduse tip banda.Se țin asa zis alegeri democratice și ies cine vreau tarile care conduc lumea.Dupa ce s au ales și spun ca reprezinta voința prostimii nu îi interesează decât prosperitatea lor.Bandele sunt următoarele administrația prezidențială,guvernamentală, parlament,pt.afi aparate le dă fel de fel de privilegii,armatei,politiei,justiției,max mediei.Tot odată apară bandele neoficiale,crima organizată,prostituție,droguri,hoții etc,cu scopul de a creeat spaimă în oamenii de rând. Aceleași bande sunt la nivel județean și primarii.Scopul acestor bande în lăcomia lor este de a marii și pune noi taxe și a marii preturile în toate domeniile pt.a trăii bine.Oamenii de rând în loc să se unească împotriva lor,nu doresc decât să între și ei în bande pt.a trăii și ei bine.
    aa

  12. Pana in 2026 gunoaiele naziste cu mintea creata de la Bruxxelistan baga toata Europa in razboi, ei crezand ca se vor putea ascunde in bunkarele lor personal facute numai pentru ei, adica elitele naziste-globaliste !! Iar in caz ca nu, va fi, ca de obicei, scapa numai care poate !!

  13. Dupa cate stiu, toate taxele sunt incluse in pretul carburantului folosit. Probabil vor sa mai adune ceva bani pentru acoperirea gaurilor facute fara rost.

  14. E ca in epoca fanariota,iobagii vor plati taxa pe fumarit😆😆😆
    Labarii care se bucura cred ca lor nu li se pot aplica restrictii😆😆😆

  15. Euro7 nu va exista ,pt ca e imposibil de obtinut la costuri rezonabile.Falimentul ind auto nu e o bagatela…Masinile termice vor deveni prea scumpe ,apropiate de hibride sau inlocuite de ele.Nimeni nu e pregatit de asta.De fapt devansezi termenul pt electrice care era 2035,
    cu 9 ani !! Ok sa plateasca taxe cei
    cu harburi dar ce faci cu cei care cumpara masina €6 in 2025 ?Ce vina are el ca in 2026,peste doar 1 an, nu va avea €7 ?Sa nu mai zic ca introducerea taxei in vigneta nu e eficienta poluarea mare fiind in oras unde nu e obligatorie…Si cum sa fie dubla pt cei cu €6 ?Se va dubla pt fiecare scadere de norma adica cei cu €5 vor plati de 4 ori mai mult fata de €7 ?Si sigur in 2026 va fi minim 200 lei vigneta deci vor plati 800 ?Ca sa plateasca toti la fel iar nu e corect !Da ai cu €2 ?Deci sigur nu vor avea vigneta deloc si nu vor plati nici amenzile care se vor cumula…la ceva de gen zeci de mii de Lei.Le luati harburile bune de casat ce valoreaza max 2000 Lei sau cum ?Ori jurnalistii sunt razna si habar n-au ce vb ori inteligentii de la Stat angajati pe pile n-au destui neuroni sa traduca si sa interpreteze (si sa puna in practica) asa ceva.Analfabeti functionali,ce sa le ceri ? Mariti salariile profesorilor ,ca e meritul lor !!Si neaparat ,nu uitati sa votati PSD,ca ei dau mita tuturor…Iete cum fac ei bani pt marit salarii la bugetari,ca la mediu sigur nu vor ajunge !!

  16. Uniunea europeană de ce nu reglementează preturile și calitatea și salariile.Noi am putea sa ne DESPARTIM DE ACEASTA UNIUNE AVEM DE TOATE INAFARA DE POLITICIENI DACI.

  17. Știți cât este RCA similar in Italia pt un rahat de FIAT tipo? pe un an euro 5 ? 800 € vă spun eu Și voi aici din Romania vă plângeți ca niste babe ….In Romania deocamdată e parfum…În Italia e jale cu taxele…. să nu mai spun de vinietă pe un an că mă doare capul Lucrez in Milano ….Cam 90% din mașini sunt ciobite pe la colțuri dar acceptă să meargă așa cu ele mult timp…1 odată că italianul din lipsă de spațiu și parcări pe străduțe înguste prin centru parchează la înghesuială 2 carnetul e luat ușor și sunt slab pregătiți.3De ce să cheltuie din Casco binenteles cu mărirea primei de asig …să vopsească spoilerul că a doua zi îl găsește iar lovit în parcare de cărucior sau de altă mașină 4 Este o cheltuială enormă să întreții o mașină în Italia că în afară de taxe apar și reviziile …

  18. Știți cât costa benzina și motorina in RSR in Aug 88 ? Preț unic pe întreg teritoriul țării la competrol( așa se numea atunci singura societate de distribuție a carburanților? Vă spun eu… că am trăit vremurile alea.. 6 lei/ litru de motorină și 9 lei/litru benzina Desigur nu existau autoturisme diesel Motorina era folosită doar de agricultură,camioane, tractoare,IMS uri,TV uri, autobuze…. Dă doamne să ajungă cam la același raport…de preț… că eu am un autoturism diesel care este f bun și fiabil…

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger