CFR Călători face primul pas către desființare. Guvernul a decis să paseze trenurile Regio în responsabilitatea și finanțarea autorităților locale, care înseamnă, de fapt, acoperirea subvenției acordate până acum de stat. Cum bugetele autorităților locale abia acoperă cheltuielile curente și o mică parte din investiții, trenurile vor fi, practic, anulate. Executivul motivează proiectul legislativ prin nevoia de a asigura fluxurile de aprovizionare din Ucraina, eliberând, astfel, liniile.
În sarcina Ministerului Transporturilor vor rămâne, în final, doar liniile ferate de circulație internaționale și infrastructura aferentă. Restul trenurilor, în principal cele Regio, vor trece la autoritățile locale, care vor avea sarcina să încheie contracte cu operatorii, să cumpere trenuri și să plătească subvenția. Guvernul susține, în motivarea proiectului de ordonanță de urgență, că măsura a fost luată, în principal, pentru binele ucrainenilor. ”Schimbarea legislativă este necesară dat fiind importanța asigurării fluxurilor de aprovizionare cu produse agricole provenite din Ucraina și necesare atât pieței naționale, cât și celei globale pentru evitarea unei crize alimentare. Totodată, va fi instituit cadrul normativ de lucru pentru punerea în siguranță a infrastructurii feroviare necesare transporturilor de alimente și carburanți, în special, dintre Portul Constanța și punctele de trecere a frontierei cu Ucraina, și va crește capacitatea de transport prin intervenții de reparare, reînnoire și modernizare a infrastructurii feroviare publice și private, pentru a asigura fluxurile amintite. Trecerea transportului feroviar la autoritățile locale va fi benefică luând în considerare necesitatea asigurării serviciilor de transport local și regional pentru persoanele provenite din zona de conflict și instituirea cadrului normativ prin care autoritățile publice locale să poată contribui la acest efort”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță de urgență. Beneficiul pentru români, susține Executivului, este creșterea mobilității, întrucât autoritățile locale cunosc cel mai bine nevoile comunității lor, iar transportul feroviar este cel mai sigur și ecologic mod de transport și are un important ca factor de schimbare pentru atingerea obiectivului de neutralitate climatic.
Interes național și interes local
Potrivit ordonanței, serviciile publice de transport feroviar vor fi împărțite în două categorii. Una va fi de interes local și județean, care va aparține autorităților locale, și cealaltă, de interes național, care va fi păstrată de Ministerul Transporturilor. Proiectul de act normativ reglementează în mod concret pașii premergători elaborării și atribuirii contractelor de servicii publice și necesitatea actualizării indicatorilor economici și de performanță pentru contractele cu o durată mai lungă de 5 ani, ambele măsuri în scopul creșterii predictibilității activității, creșterii eficienței și scăderii necesarului de compensare. De asemenea, pentru a permite autorităţilor publice locale să contribuie la asigurarea nivelului de performanţă al infrastructurii feroviare, se instituie posibilitatea ca autorităţile publice locale să încheie cu administratorul infrastructurii feroviare contracte de activitate locală.
În limita bugetului
Autorităţile publice locale vor repartiza obligațiile de serviciu public stabilite operatorilor de transport feroviar prin contracte, în limita bugetului aprobat. De asemenea, autorităţile publice locale pot deține material rulant destinat realizării obligațiilor de serviciu public de interes local, care va fi repartizat operatorilor de transport feroviar prin contractele de servicii publice în vederea utilizării în perioada de valabilitate a acestor contracte. Sumele aferente compensației de serviciu public se vor asigura de la bugetul local, prin bugetul autorității locale competente respective, în limita sumelor aprobate cu această destinație, potrivit legii, se mai precizează în proiectul de act normativ.