AcasăSOCIALDeputații pun la colț Comisia Europeană. Captarea CO2 pune în pericol așezările...

Deputații pun la colț Comisia Europeană. Captarea CO2 pune în pericol așezările umane

Stocarea carbonului, un derapaj periculos al Comisiei Europene

Camera Deputaților a reușit, probabil involuntar, să pună la colț derapajele Comisiei Europene referitoare la captarea carbonului. Astfel, deputații au cerut intensificarea cercetărilor privind riscurile din domeniul geologiei, pentru a se asigura că tehnologiile de stocare a CO2 în subteran prezintă siguranță pentru așezările umane. Totodată, parlamentarii români au recomandat Comisiei să analizeze percepția publicului cu privire la stocarea dioxidului de carbon în apropierea localităților de reședință.

Hotărârea Camerei Deputaților privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei ”Către o gestionare industrială ambițioasă a carbonului de către UE” conține, în fapt, o serie întreagă de critici la adresa stocării CO2, considerată periculoasă pentru așezările umane, dar și pentru mediu. În acest sens, deputații au cerut Comisiei Europene să intensifice cercetările privind riscurile din domeniul geologiei, pentru a se asigura că tehnologiile de stocare în subteran prezintă siguranță pentru așezările umane și pentru ariile protejate și au recomandat analiza percepției publicului cu privire la stocarea dioxidului de carbon în apropierea localităților de reședință.

Totodată, deputații au solicitat elaborarea de standarde, în special în ceea ce privește siguranța transportului dioxidului de carbon către locurile de stocare, subliniind, în același timp, că sunt necesare resurse umane pregătite în mai multe domenii, cum ar fi informatica, geologia sau ingineria pentru a accelera cercetarea, dezvoltarea și demonstrarea fezabilității noilor tehnologii de eliminare a dioxidului de carbon și pentru a se reduce costurile acestora și impactul lor asupra mediului. ”Gestionarea industrială a carbonului, atât în privința captării, cât și a stocării dioxidului de carbon, necesită pregătirea unui număr adecvat de ingineri, ceea ce presupune contribuția sistemelor naționale de învățământ și o capacitate de pregătire profesională sporită la nivelul Uniunii Europene”, se arată în Hotărârea Camerei Deputaților.

Se inventariază locurile morții

În opinia deputaților români, este nevoie de sprijinirea eforturilor de punere pe piață a tehnologiilor dedicate reducerii emisiilor de dioxid de carbon, inclusiv a celor ale căror costuri de investiție și de operare sunt mult mai mari decât ale celor convenționale, pentru a se evita cheltuirea unor sume și mai ridicate pentru punerea în aplicare a tehnologiilor de captare și stocare a dioxidului de carbon.

Pe de altă parte, trebuie elaborate instrucțiuni specifice la nivelul Uniunii Europene pentru analizarea impactului asupra mediului și biodiversității al inițierii și menținerii locurilor de stocare a dioxidului de carbon, fiind necesară inventarierea amplasamentelor potrivite pentru stocarea dioxidului de carbon în Uniunea Europeană, pentru volume reduse de dioxid de carbon, acceptabile din punct de vedere social, susțin deputații.

”Impactul asupra mediului și riscurile de mediu vor crește ca urmare a intensificării activității emițătorilor care captează dioxidul de carbon, a întreprinderilor care îl utilizează și a operatorilor siturilor de stocare, precum și a transportului dioxidului de carbon pe o rețea transfrontalieră funcțională cu acces liber. Tocmai de aceea, este recomandabil să se ia în considerare cu mai multă intensitate soluțiile de eliminare nepermanentă a dioxidului de carbon, cum ar fi reîmpădurirea, având în vedere efectul pozitiv cumulat asupra mediului și biodiversității”, au transmis deputații.

Investiții uriașe

În general, captarea și stocarea dioxidului de carbon nu au fost încă recunoscute de toate guvernele din UE ca parte legitimă și necesară a soluției de decarbonizare, se precizează în Comunicarea Comisiei Europene.

Potrivit unui studiu al acestei instituții, se estimează că rețeaua de transport al CO2, inclusiv conductele și rutele de transport, ar putea acoperi până la 7.300 km, iar implementarea ar putea costa până la 12,2 miliarde euro în total până în 2030, ajungând la aproximativ 19.000 km și 16 miliarde euro în total până în 2040. ”În scopul mobilizării investițiilor și al implementării unei rețele de transport atât de extinse, este necesar să se depășească o serie de dificultăți. Deși conductele sunt, în multe cazuri, cea mai frecventă opțiune de transport al CO2, costurile de capital inițiale pentru construirea acestora sunt ridicate, iar termenele de execuție sunt lungi. Înainte de 2030, o opțiune importantă va fi transportul maritim al CO2, dar pentru aceasta este necesar să fie disponibilă o flotă de nave specializate în transportul de CO2”, se mai arată în Comunicarea Comisiei Europene.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.