AcasăSOCIALCurtea de Conturi dă de pământ cu Protecția Consumatorilor

Curtea de Conturi dă de pământ cu Protecția Consumatorilor

Nereguli grave la instituția din subordinea ministrului Virgil Popescu

Auditul Curții de Conturi, încheiat recent la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor,  a arătat nereguli grave la această instituție. Cele mai relevante au fost legate de absența avertizării consumatorilor cu privire la echipamentele de protecție contrafăcute, precum și de sancțiunile blânde aplicate în mod repetat anumitor agenți economici.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor nu a elaborat o strategie de răspuns la situații de criză, iar pe site-ul instituției nu a fost creată o secțiune distinctă Covid-19 care să cuprindă informații actuale prin care să fie îndrumați consumatorii în vederea soluționării diferitelor probleme cu care se confruntă, se arată în raportul de audit al Curții de Conturi. Totodată, pe site-ul ANPC nu au fost postate atenționări pentru consumatori cu privire la anumite produse precum echipamente de protecție, dezinfectanți astfel încât aceștia să poată identifica produsele contrafăcute. ”Pentru domeniile <<echipamentele de protecție necesare în contextul pandemiei Covid-19>>  și <<activitățile turistice>>, activitatea ANPC nu a avut o eficacitate maximă, întrucât demersurile sale nu s-au materializat în soluții oferite consumatorilor în relația cu operatorii economici în contextul problemelor apărute pe fondul pandemiei. Astfel, sunt necesare măsuri precum elaborarea unei strategii și includerea în site-ul ANPC a unei secțiuni Covid-19 care să cuprindă informații relevante și actuale ce aparțin domeniului de activitate al ANPC, atenționări pentru consumatori cu rubrici de consiliere a consumatorilor în situații de înșelăciune etc, precum și informarea în timp real a consumatorilor asupra rezultatelor controalelor efectuate în cadrul acțiunii tematice naționale în contextul pandemiei de coronavirus”, se precizează în raportul de audit.

Avertismente și atât

Curtea de Conturi a descoperit că există o disproporție semnificativă a ponderii sancțiunilor de tip avertisment între diferitele comisariate regionale, ceea ce denotă o abordare neunitară a modului de aplicare a sancțiunilor, fapt care impune emiterea unor instrucțiuni clare privind situațiile în care operatorii economici pot fi sancționați doar cu avertisment și a celor în care se impune sancționarea cu amendă. Măsura propusă de Curtea de Conturi  a fost analizarea pe viitor a situațiilor similare în care sesizările au fost soluționate în favoarea consumatorilor, iar operatorii economici au fost sancționați diferit (avertisment/amendă), cu accent pe acele cazuri în care în mod repetat operatorii economici sunt sancționați cu avertisment, pentru a determina care este procedura ce trebuie aplicată, astfel încât sancțiunile să fie graduale, în scopul descurajării practicilor ilegale ale operatorilor în piață.

Amenințări la adresa interesului public

O altă deficiență constatată a fost inexistența protocoalelor ANPC-ANAF prin care să fie stabilită modalitatea de monitorizare a gradului de încasare a amenzilor aplicate în urma acțiunilor de control efectuate. Totodată, au existat situații în care desemnarea comisarilor în acțiunile de control a avut la bază alte criterii decât competența și experiența acestora, fapt de natură să afecteze eficacitatea actului de control. Pentru remedierea neregulilor, Curtea de Conturi a recomandat monitorizarea activității acelor comisari care, în mod repetat, nu identifică neconformități în cadrul acțiunilor de control pe care le efectuează la operatori sau pe domenii încadrate într-o categorie de risc ridicat, precum și instituirea la nivelul ANPC a unui sistem funcțional de avertizare de integritate, menit să dezvăluie amenințările la adresa interesului public.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
824 afisari

3 COMENTARII

  1. Băieți deștepți ăștia de la Curtea de Conturi. Mai ieri se pricepeau la armament și-l băgau în cerneală pe Ciucă, astăzi se pricep la protejarea intereselor consumatorilor, ceva cunoștințe de moașe comunale, felceri sau de potcovit cai verzi pe pereți, au? că poate le-o trebui când mai controlează câte ceva.După cum ne informează articolul, toate zis constatările din actul de control numit pompos audit, sunt chestiuni subiective, probabil că nu au găsit altceva. Ia întrebați-i câți bani au luat leafă pentru inepțiile despre care se vorbește în articol. Pensii speciale mai au? Cât s-a recuperat din prejudiciile de miliarde de euro cu care se lăuda Văcăroiu. Pentru furtul și distrugerea economiei naționale, cu acte în regulă pe la agențiile de privatizare sau administrare a activelor statului răspunde cumva Curtea de Conturi? că parcă ăsta era rolul ei; să apere statul de hoți. Vă spun și dvs. ce i-am spus și lui Tache, nu mai supralicitați pe însăilările ălora de la Curtea de Conturi, că nu fac nici două parale, opinia mea, care am trecut pe-acolo.

  2. „Protecția CONSUMATORULUI” și-a protejat propriile interese.Ei au fost și rămân principali Consumatori.

  3. ANPC este o afacere de familie. Ce pretenții poți avea când șeful ei, Eduardt Cozminschi, a fost cârciumar și patron al birtului „La Căruță”, din Botoșani, pus apoi director la ANPC de Raluca Turcan. De altfel, toți cârciumarii ajunși în funcții sunt promovați de ea.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger