AcasăSOCIALCurtea de Conturi cere salarii mai mici pentru medici și interdicția de...

Curtea de Conturi cere salarii mai mici pentru medici și interdicția de a mai profesa și la stat, și la privat

Medicii și asistentele, plătiți în funcție de performanțe

Curtea de Conturi a cerut Guvernului să schimbe sistemul de salarizare din Sănătate, astfel încât personalul medical să fie plătit în funcție de performanța în activitate, punându-se, astfel, capăt egalizării veniturilor. Măsura a fost cerută și de managerii și directorii medicali ai spitalelor publice. Totodată, instituția de control a solicitat modificarea legislației, astfel încât medicii să nu mai poată profesa și la privat, și la stat.

După o evaluare amplă a spitalelor din sistemul public național, Curtea de Conturi a cerut Guvernului să ia măsuri pentru eficientizarea cheltuielilor din domeniul Sănătății. Una dintre acestea este realizarea de politici de remunerare al personalului din sistemul medical pe criterii de performanță în activitate și aplicarea unei politici de flexibilizare a personalului și de stimulare a performanței prin introducerea unor criterii de performanță, care au la bază indicatorii de performanță privind activitatea personalului medical, cât și a unității sanitare.

Potrivit raportului de audit al Curții de Conturi, sunt necesare și prevederi legale clare pentru medicii care au contract de muncă încheiat într-un spital public, dar își desfășoară activitatea în baza altui contract de muncă într-un cabinet medical privat aflat în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate, aceștia trebuind să aibă obligativitatea să opteze pentru un singur contract de muncă. Totodată, instituția a solicitat modificarea Legii salarizării pentru personalul care își desfășoară activitatea în unitățile spitalicești, incluzând salarizare diferențiată pe secții, fără să mai fie necesare sporurile sau flexibilizarea plafonului pentru sporurile acordate în spital, în funcție de complexitatea specializărilor din cadrul unității sanitare.

”Se propune eliminarea sporurilor, prin includerea eventuală a acestora în salariile cuvenite angajaților și, respectiv, plata salariilor în funcție de performanțele realizate de către salariați”, se arată în raportul Curții de Conturi.

Haos în datele ministerului

Auditul Curții de Conturi a constatat că, la nivelul Ministerului Sănătății, nu există o bază de date care să cuprindă datele privind posturile ocupate și drepturile salariale aferente fiecărui post, informații care sunt absolut necesare în etapa de programare bugetară, precum și o bază de date privind bursele acordate rezidenților, din cauza neelaborării unei proceduri operaționale cu privire la numărul de posturi ocupate, precum și a drepturilor salariale aferente unitățile sanitare.

”În perioada analizată Ministerul Sănătății nu a elaborat un plan multianual pentru resursele umane din sectorul sănătății și nu este încă funcțional un Registru Unic al Profesioniștilor în Sănătate. Mai mult decât atât, sistemul de remunerare al personalului din sistemul medical nu a avut în vedere criterii de performanță în activitate medicală reglementate de art.193 din Legea nr. 95/2006. La nivelul Ministerului Sănătății nu se cunosc date cu privire la rețeaua spitalelor care funcționează în subordinea altor ministere și nici despre medicii cu competențe limitate, mai ales că datele și informațiile utilizate de acesta nu sunt cuprinse într-o bază de date integrată și nu sunt utilizate pentru a face corelații, analize pe baza cărora să se poată lua decizii în sistemul sanitar”, se mai precizează în raportul Curții de Conturi.

Consens în rândul managerilor de spital

Managerii și directorii medicali ai spitalelor publice au cerut, la unison, evaluarea performanței salariaților și salarizarea personalului pe criterii de performanță. De asemenea, aceștia consideră că este nevoie de distribuirea personalului în funcție de gradul de ocupare al secțiilor și completarea schemei de personal în funcție de gradul de dependență al pacientului. În același timp, cei aflați la conducerea unităților sanitare vor să se realizeze pregătirea profesională continuă a personalului pe domenii de activitate, dar și digitalizarea și degrevarea personalului medical de munca de birou.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
6.847 afisari