Auditul Curții de Conturi la CFR Marfă a scos în evidență jaful instituțional practicat în ultimii ani, fapt care a dus la situația financiară dezastruoasă a companiei. Cu toate acestea, Curtea de Conturi susține că nu vânzarea CFR Marfă este soluția, ci aplicarea modelului polonez, unde statul și-a păstrat controlul asupra acestui domeniu strategic.
Auditul Curții de Conturi la CFR Marfă, care s-a desfășurat între 2 septembrie 2019 și 18 decembrie 2020 și a vizat perioada ianuarie 2014 – 30 iunie 2020, a scos la iveală o devalizare constantă și perpetuă a companiei de stat, împinsă, în mod deliberat, spre faliment. Curtea de Conturi a arătat însă că CFR Marfă are capacitatea de a furniza clienților servicii complexe privind transportul feroviar de marfă, pentru toate tipurile de marfă şi toate tipurile de trafic, local si internaţional, și că poate fi salvată, prin aplicarea modelului polonez. Instituția a cerut autorităților analizarea posibilității ca modelul polonez să poată fi utilizat pentru o potențială strategie de restructurare și eficientizare a sectorului feroviar public din România și dispunerea măsurilor legale în consecință. ”Spre deosebire de România, în Polonia, reformarea sistemului feroviar a urmărit restructurarea și integrarea companiilor feroviare într-un grup, sub supravegherea și coordonarea companiei de stat PKP S.A. Grupul PKP, înființat în anul 2001 prin restructurarea Căilor Ferate de Stat Poloneze, este atât o unitate de serviciu public, cât și o companie care operează în economia de piață, devenind al patrulea cel mai mare grup feroviar din Europa. Acțiunile companiei sunt deținute în întregime de statul polonez”, se arată în raportul de audit la CFR Marfă al Curții de Conturi. Chiar și după împărțirea îm grupuri și listarea la bursă a unora dintre ele, compania de stat și-a menținut controlul, prin introducerea unor clauze avantajoase, rezultatul fiind materializat în profituri semnificative pentru bugetul Poloniei.
Legiferarea caracterului de serviciu public
Curtea de Conturi a solicitat Guvernului promovarea unui act normativ care să reglementeze caracterul de serviciu public al activității de menţinere a capacităţilor de apărare şi de păstrare a rezervelor de mobilizare, aflate la data auditului în obligația de serviciu a CFR Marfă și dispunerea măsurilor legale în consecință. Totodată, instituția a cerut conducerii Ministerului Transporturilor să efectueze demersurile necesare pentru asigurarea și alocarea fondurilor necesare întreținerii, reabilitării, modernizării și dezvoltării infrastructurii feroviare, în vederea creșterii competitivității transportului feroviar și menținerii infrastructurii feroviare la parametrii tehnici corespunzători.
Autoritățile nu s-au implicat
Deși CFR Marfă deține peste 50% din parcul de locomotive și peste 90% din parcul de vagoane existente la nivel național, compania a acumulat pierderi foarte mari ca urmare a exploatării ineficiente a patrimoniului, susține Curtea de Conturi. Aceasta mai arată că performanța companiei a fost afectată de insuficienta implicare a Ministerului Transporturilor și de ineficiența managementului CFR Marfă.