După ce asigurătorii au țipat peste tot că pierd bani în România din cauza tarifelor mari din service-uri, raportul ASF pe anul 2022 a arătat o realitate șocantă. Sumele plătite de firmele de asigurări pentru manopera din service-uri la reparațiile mașinilor reprezintă sub 2% din încasările polițelor RCA. Cu piese cu tot, care oricum vin din import, service-urile primesc doar 15% din polițele RCA. Potrivit unui raport al UE, în România se înregistrează cea mai mică valoare a despăgubirilor pe polițele RCA.
Reprezentanții Confederației Operatorilor de Transport Autorizați din România (COTAR) susțin că oamenii nu mai au încredere în produsele de asigurări, din cauza lăcomiei asigurătorilor și a bătăii de joc la despăgubirile cuvenite. Polița RCA se plătește astăzi doar ca cetățeanul să poată circula cu mașina și să nu fie amendat, iar CASCO se mai face doar la autovehiculele aflate în leasing, unde este obligatoriu, ne spune conducerea COTAR.
”Scumpirea de 85% de care vorbește ASF nu este reală. În fapt, polițele RCA s-au scumpit și cu 200% în ultimii doi ani, în special la transportatori, iar acest lucru ne-a afectat foarte mult, având în vedere că polițele RCA din România au ajuns cele mai scumpe din Europa la această oră. Au depășit chiar și prețurile din Germania. Este fals ceea ce mereu apare în spațiul public legat de asigurători, care se plâng că plătesc prea multe daune. La despăgubirile plătite de asigurători către toate service-urile din România, manopera reprezintă până în 2% din încasările pe RCA. Per total, cu piese și vopsea, care se cumpără de la importatori, avem 15% total despăgubiri către service-uri din polițele RCA încasate. Iată realitatea, față de plângerile că service-urile au tarife mari și că asigurătorii plătesc prea mulți bani către acestea. Iar aceste date sunt extrase din raportul Autorității pentru Supraveghere Financiară”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Mai mult, raportul Uniunii Europene pe piața asigurărilor atenționează asupra faptului că în România se plătesc cele mai mici despăgubiri, sub 40%, în condițiile în care intră tot, de la asigurări de viață, vătămări, incendii, inundații, și sunt cele mai mari cheltuieli administrative ale asigurătorilor, 57%, comparativ cu statele UE, care au o medie de 30% la cheltuieli administrative.
Manopera în service-uri, 1,47% din încasări
Raportul ASF pe 2022 arată că prima medie a RCA a crescut cu 44% față de anul 2021 și cu 82% față de anul 2020, în condițiile în care inflația anul trecut a fost de 13,8%. Totodată, dauna medie în 2022 a crescut cu doar 8,36% față de anul 2021 și cu 10,4% față de anul 2020. Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară, asigurătorii au plătit daune materiale RCA în anul 2022 în procent de 35,80% din valoarea primelor brute subscrise din asigurările RCA și anume 2,71 miliarde lei, din totalul de 7,59 miliarde lei încasate. Ponderea dosarelor plătite cu acceptarea ofertei de despăgubire plată anticipată (regie proprie, daune totale) este 56,37%, iar ponderea dosarelor plătite fără acceptarea ofertei de despăgubire (către unitățile reparatoare) este 43,63%. În urma controalelor RAR, s-a constatat că peste 50% dintre mașinile aflate în trafic circulă cu deficiențe grave, acesta fiind un rezultat la reparațiilor făcute în service-uri neautorizate cu banii puțini oferiți de asigurători, semnalează reprezentanții COTAR.
”Despăgubirea către unitățile reparatoare are o pondere de 15,60% din valoarea primelor brute subscrise din asigurările RCA, și anume 1,18 miliarde lei din totalul de 7,59 miliarde lei. Ponderea manoperei unităților reparatoare este de 1,47% din valoarea primelor brute subscrise din asigurările RCA, și anume 0,11 miliarde lei din totalul de 7,59 miliarde lei”, se precizează în raportul ASF pe anul 2022.
Profitul, scos în afara țării
Conducerea COTAR acuză ASF că prezintă public doar cifre selective și că atunci când spun că asigurătorii scot din buzunar 5 lei sau 3 lei la fiecare 100 de lei încasați din RCA se referă la dauna medie combinată. ”Este o nesimțire să arunci într-un raport dauna medie combinată, care înseamnă milioane de euro cheltuite cu salariile asigurătorilor, cu sediile și mașinile, precum și cu reasigurările. În UE media reasigurării este de 20-25%, iar în România este de peste 50%, ceea ce înseamnă că exportă profitul. Sunt asigurători în România care se reasigură la firmele din grup sau se reasigură, cum s-a și dovedit, la firme din Panama ș.a.m.d., în spatele cărora sunt tot ei”, ne-a mai precizat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.