AcasăSOCIALCum merge contrabanda cu cereale a Rusiei în Marea Neagră

Cum merge contrabanda cu cereale a Rusiei în Marea Neagră

Navale rusești exportă alimente din Crimeea în moduri care eludează sancțiunile internaționale.

La începutul acestei luni, o navă numită Fedor a trecut la sud prin Bosfor înainte de a se opri la Bandirma, un port turcesc aflat la sud de Istanbul. Vrachierul rus transporta 9.000 de tone de porumb, pe care l-a livrat cumpărătorului local Yayla Agro.

Potrivit documentației oficiale, marfa provenise dintr-un port din Rusia de pe coasta Mării Negre. Dar, în realitate, călătoria pare să facă parte dintr-un plan care folosește comerțul în Marea Neagră pentru a se sustrage de la alte sancțiuni împotriva Rusiei și, potențial, pentru a scoate mărfuri de contrabandă din Ucraina.

O investigație Financial Times a stabilit că nava a preluat efectiv marfa din Sevastopol, în Crimeea, regiunea anexată ilegal de Rusia în 2014.Chiar înainte ca trupele ruse să se reverse în Ucraina în februarie, transportul de mărfuri din Crimeea era ilegal pentru multe companii: regiunea a fost acoperită de o multitudine de sancțiuni de când a fost anexată.Proprietarii înregistrați ai terminalului de cereale din Sevastopol au fost direct vizați de sancțiunile SUA pentru faptul că este o filială a unei întreprinderi de stat rusești, United Shipbuilding Corporation.

Dar în ultimele săptămâni, transporturile au devenit și mai controversate după ce autoritățile ucrainene au susținut că porturile din Crimeea, inclusiv Sevastopol, sunt folosite pentru a exporta cereale jefuite din țara lor, în primul rând din zonele din sud-est care au fost ocupate de forțele ruse. Presa  de stat rusă a recunoscut că cerealele sunt trimise din Melitopol, în sudul ocupat al Ucrainei, pentru a fi exportate din Crimeea.

Analiza FT a fotografiilor din satelit, combinată cu înregistrările portuare, sugerează că numai în luna mai, aproximativ 140.000 de tone de cereale au fost exportate de la terminalul Sevastopol în opt transporturi separate. Acest flux total este echivalent cu aproximativ 6% din exporturile rusești de cereale cunoscute în cursul lunii, potrivit platformei de date maritime Sea.

Având în vedere că Rusia este unul dintre cei mai mari exportatori de alimente din lume, aceasta reprezintă un volum substanțial de cereale expediat dintr-un port care se află sub sancțiuni internaționale.

Dintre cele opt nave fotografiate în Sevastopol, una nu a putut fi identificată sau urmărită. Patru au fost trimise în Siria, declarațiile vamale și portuare sugerând că acest flux a fost de aproximativ 90.000 de tone. Celelalte trei – care transportau aproximativ 43.000 de tone – au luat drumul Turciei.

Dovezile de la Sevastopol sunt susținute de activitatea din portul Kavkaz din Rusia, de-a lungul coastei din Crimeea, despre care directorii din industrie spun că este o locație cheie pentru a permite contrabanda cu bunuri.

Rusia dorește să încurajeze comerțul prin Sevastopol pentru a integra Crimeea în restul țării și pentru a obține acceptarea internațională a ocupației sale în regiune.

author avatar
Radu Jacotă Redactor