Rata de creştere a industriei de media şi divertisment din România se va reduce în acest an la 0,26%, de la peste 8% în 2019, ca urmare a restricţiilor impuse de pandemia COVID-19, valoarea pieţei urmând să atingă 2,613 miliarde euro.
Potrivit raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024 (GEMO), pierzătorii de pe urma pandemiei sunt piaţa de publicitate outdoor, segmentul ziarelor şi revistelor tipărite, veniturile din publicitatea TV, segmentul media B2B (Business to business) şi radio. Cea mai mare scădere, de 58%, va fi raportată de industria cinematografică, până la o valoare de 26 milioane euro. Totuşi, până în 2024 este estimată o revenire treptată a acestui sector până la 58 milioane euro, dar sub nivelul din 2019, de 62 milioane euro. Segmentul publicității outdoor (-25%) va ajunge în acest an la o valoare de 25 milioane euro.
Perspectivele până în 2024 arată însă o revenire până la 43 milioane euro. Pentru media B2B – ce cuprinde anuarele şi cataloagele cu informaţii de afaceri şi publicitatea din acestea, revistele nişate, cărţile profesionale, târgurile şi expoziţiile, este estimată de asemenea o scădere de 13,7%, la 194 milioane euro, dar şi o revenire în următorii ani cu o rată medie de creştere de 3,27% pe an. Aflat în declin sever în ultimii ani, segmentul ziarelor şi revistelor tipărite din România şi-a adâncit scăderea la 13% în acest an, până la 62 milioane euro, urmând să rămână la un nivel similar până în 2024, când valoarea pieţei este estimată la 61 milioane euro.
Şi televiziunea şi conţinutul video consumat acasă vor avea o scădere uşoară în acest an, previzionată la 6%, respectiv venituri de 465 milioane euro. Este al doilea cel mai mare segment din România în termeni de venituri generate, după accesul la internet. În aceste condiții şi veniturile din publicitatea TV sunt estimate să scadă cu 7%, la 295 milioane euro, dar vor trece pe creştere din anul următor, urmând să ajungă la 388 milioane euro până în 2024.După ce înregistrase creştere anul trecut, segmentul radio, muzică şi podcast este aşteptat să scadă cu 9% în acest an, la 27 milioane euro, dar va reveni pe creştere şi va ajunge la 38 milioane euro peste patru ani.
Piața digitală și cartea, printre câștigători
Distanţarea socială şi restricţiile de mobilitate au accelerat tranziţia consumatorilor către consumul digital, care se manifestă deja de câţiva ani, astfel că, în 2020, cererea consumatorilor pentru o gamă extinsă de opțiuni media ca continua să crească, arată PwC România. Piața autohtonă de servicii Over the top (ex. Netflix sau HBO Go) din România va avea cea mai mare creştere pe piaţa media şi de divertisment, de 32%, comparativ cu 2019, la 29 milioane euro. Şi va continua să crească în următorii ani, cu o rată medie anuală de 16,5%, la 48 milioane euro.
A doua cea mai mare creştere este estimată pentru segmentul de jocuri video şi e-sports, de 19%, atingând 136 milioane euro în acest an şi 195 milioane euro în anul 2024. Următoarea creştere este estimată pentru publicitatea pe internet, de 7,4%, la 107 milioane euro. Un segment care va atinge 153 milioane de euro până în 2024. Restricţiile determinate de pandemie a avut un efect pozitiv şi pentru vânzările de carte, pentru care este estimat un avans de 5,1% în 2020, mai mare decât în anul precedent, de 3%, până la valoarea de 69 milioane euro. Până în 2024, raportul PwC estimează o rată medie anuală de creştere de 2,42%.