Facturile vor fi mari, dar Europa va supraviețui iernii: a cumpărat suficient petrol și gaze pentru a trece de sezonul de încălzire.Costuri usturătoare vor fi suportate de cele mai sărace țări din lume, care au fost excluse de pe piața gazelor naturale din cauza cererii europene.
Astfel, țările cu piețe emergente au rămas în imposibilitatea de a satisface nevoile de astăzi sau de mâine, iar consecințele cele mai probabile – închideri de fabrici, penurii de energie mai frecvente și de durată mai mare, apariția unor tulburări sociale – s-ar putea extinde până în următorul deceniu.
„Preocupările legate de securitatea energetică în Europa determină sărăcia energetică în lumea emergentă”, a declarat Saul Kavonic, analist în domeniul energiei la Credit Suisse Group AG, citat de Bloomberg. „Europa aspiră gazul din alte țări, indiferent de costuri”.
Pakistan, India, Bangladesh și Filipine s-au luptat cu luni de pene de curent și proteste publice. Temperaturile mai scăzute sunt pe drum – în unele părți din Asia de Sud pot fi mai aspre decât la Londra – iar șansele de a asigura aprovizionarea pe termen lung sunt reduse.
Forța dolarului american nu a făcut decât să complice situația, forțând națiunile să aleagă între cumpărarea de combustibil și plata datoriilor. În aceste circumstanțe, furnizorii de energie sunt din în ce mai rezervați să vândă țărilor care s-ar putea îndreaptă spre incapacitate de plată.
În centrul problemei se află răspunsul Europei la înăsprirea aprovizionării cu combustibil și la războiul din Ucraina. Fără gaz rusesc, țările europene au apelat la piața spot, unde energia care nu este angajată față de cumpărători este disponibilă pentru livrări la scurt timp. Având în vedere că prețurile au crescut vertiginos, unii furnizori din Asia de Sud au anulat pur și simplu livrările programate îndelung.
În același timp, Europa accelerează construcția de terminale de import plutitoare pentru a aduce mai mult combustibil în viitor. Germania, Italia și Finlanda au asigurat aceste instalații. Olanda a început să importe GNL de la noile terminale în septembrie. Cererea europeană de gaze naturale este așteptată să crească cu aproape 60% până în 2026.
Exportatorii din Qatar și Statele Unite primesc acum oferte de la importatorii europeni care doresc să cumpere combustibil pentru a umple noua capacitate. Pentru prima dată, națiuni emergente precum Pakistan, Bangladesh și Thailanda sunt obligate să concureze la preț cu Germania și alte economii de câteva ori mai mari decât acestea.
„Împrumutăm rezervele de energie ale altora”, a declarat Russell Hardy, directorul general al Vitol Group. „Nu este un lucru grozav”.
De obicei, atunci când există o penurie pe termen scurt, națiunile pot semna contracte de aprovizionare pe termen lung, plătind o rată fixă pentru asigurarea unor livrări sigure timp de mai mulți ani. Acest lucru nu a funcționat de data aceasta. Chiar și ofertele pentru livrări care încep în anii următori sunt respinse.
Furnizorii de GNL se tem că națiunile emergente nu vor putea plăti pentru livrările promise. Prețul combustibilului este în dolari americani, iar un singur transport costă în prezent aproape 100 de milioane de dolari. Pentru comparație, transporturile de GNL au fost în medie de 33 de milioane de dolari în anii 2010. Și costurile sunt încă mai mari în monedele interne, deoarece dolarul s-a apreciat rapid, adăugând la presiunea asupra finanțelor acestor țări.