Într-o Argentina afectată de recesiune, o afacere este înfloritoare: vânzarea ceasului bunicului sau a verighetei străbunicii. Lichidarea bijuteriilor de familie este din ce în ce mai necesară pentru ca oamenii să supraviețuiască până la salariu.
„Când datoriile te sugrumă, afecțiunea este lăsată deoparte”, spune Mariana, la o casă de amanet situată în cartierul comercial Once din Buenos Aires. Intenționează să-și vândă ceasul moștenit de la bunicul ei.
Mariana – care nu dorește să își dea numele – a declarat pentru AFP că, la 63 de ani, pensia sa de fostă angajată a administrației judiciare nu mai este suficientă pentru a-și acoperi cheltuielile, în contextul unei inflații de 72% de la începutul anului și de 276% în 12 luni.
Banii din ceas, explică ea, vor fi folosiți pentru a plăti „facturile curente și câteva restanțe de la sistemul de asigurări de sănătate”.
„Clasicul este verigheta străbunicii”
Sălile de așteptare ale magazinelor de răscumpărare de bijuterii sunt pline. Cel mai cunoscut, El Tasator, gestionează în prezent aproximativ 300 de tranzacții pe zi, de trei ori mai multe decât anul trecut. Dacă evaluarea este concludentă, clienții vor pleca, „en el acto” (pe loc), cu valoarea bijuteriilor lor în numerar.
„Clasicul este verigheta străbunicii, dar se aduc și bijuterii victoriene, bijuterii din Belle Epoque, piese unice”, a precizat Natalia, unul dintre cei patru experți ai magazinului, care nu își dă numele „din motive de securitate”. “Oamenii se înghesuie să-și vândă bijuteriile pentru că nu mai pot să se descurce. Am mărit capacitatea și orele de program”.
O viață „super scumpă”
„Situația este complicată, viața în Argentina este super scumpă”, se plânge Daniel, un contabil șomer în vârstă de 56 de ani, care parcurge tarabele mai modeste pentru a revinde un mic breloc de argint. I se oferă puțin mai mult decât un bilet de metrou.
Vârful revânzărilor „este la sfârșitul lunii, când vin facturile”, potrivit lui Carlos, administratorul unui magazin de bijuterii.
Această tendință este alimentată de emisiuni și videoclipuri pe YouTube cu nume sugestive – „El valor de tus sueños” (valoarea viselor tale) – la jumătatea drumului între reality TV și clipuri promoționale.
Dar, mai mult decât orice altceva, este vorba de topirea puterii de cumpărare, adică de inflația cronică și de o devalorizare brutală a peso-ului în decembrie, care i-a determinat pe unii argentinieni, în ultimele luni, să își golească economiile ascunse „sub saltea”. Și acum să-și vândă bijuteriile de familie.