Accidentele feroviare produse în ultimii doi ani au fost cauzate, aproape exclusiv, de eroarea umană, a fost concluzia Ministerului Transporturilor. Din această cauză, s-a decis reevaluarea cunoștințelor și competențelor acestora, mergându-se până la retragerea permiselor mecanicilor de locomotivă. Sindicaliștii din sector susțin însă că nu lipsa cunoștințelor este adevărata problemă, ci lipsa experienței, perioada de formare reducându-se la jumătate.
Ministerul Transporturilor a anunțat că Autoritatea de Siguranță Feroviară Română va efectua, în perioada aprilie – august 2023, acțiuni de supraveghere prin inspecții de stat privind verificarea modului de menținere și dezvoltare a competențelor profesionale ale personalului cu responsabilități în siguranța circulației în scopul respectării cerințelor privind siguranța feroviară, precum și verificarea modului de derulare a programelor de formare profesională continuă din domeniul feroviar. Totodată, verificarea cunoștințelor mecanicilor de locomotivă se va desfășura în perioada 19 aprilie 2023 – 11 august 2023, în centrele de instruire proprii ale operatorilor de transport feroviar, iar personalul care nu va promova două verificări la rând va fi sancționat cu suspendarea permisului. Măsura vine după ce Ministerul Transporturilor a centralizat rezultatele anchetelor accidentelor feroviare din ultimii doi ani, concluzionând că vina aparține, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, factorului uman. ”Cauza directă a producerii incidentului feroviar din data de 19.09.2021, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Galați, a fost lipsa perceperii corecte a mediului de operare necesar luării tuturor măsurilor de oprire a trenului în condiții de siguranță. Cauza directă a producerii incidentului feroviar produs la data de 10.11.2021, în stația CFR Câmpulung Moldovenesc, a fost eroarea umană, manifestată prin luarea cu întârziere a măsurilor de frânare, coroborat cu modul greșit de manipulare a mânerului robinetului KD2”, a exemplificat Ministerul Transporturilor.
Erori după erori
În accidentul feroviar din 13.12.2021, produs pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate București, prin depășirea vitezei maxime stabilită în livretul de mers pentru trenul de marfă nr. 68102, vinovat a fost mecanicul de locomotivă, care nu a adaptat viteza de deplasare a trenului pe distanța cuprinsă între halta de mișcare Fundulea și stația CFR Sărulești în conformitate cu viteza maximă stabilită în livretul cu mersul trenurilor de marfă, se mai arată în referatul de aprobare a unui proiect de ordin al ministrului Transporturilor. Totodată, incidentul feroviar din 01.03.2022 în halta de mișcare Pârvu la gararea trenului de călători nr.9035 al SNTFC „CFR Călători” – S.A. a fost cauzat de o decizie incorectă privind manipularea unor componente ale instalației de frână având ca rezultat întreruperea alimentării cu aer a cilindrilor de frână, conducând la imposibilitatea frânării și la scăparea ramei automotor în linie curentă. În total, Ministerul Transporturilor a numărat nu mai puțin de 21 de incidente feroviare pe parcursul ultimilor doi ani, cele mai multe cauzate de eroarea umană.
Mecanici începători
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, ne spune că adevărata cauză a acestor incidente grave petrecute în ultimul timp este lipsa de experiență a mecanicilor de locomotivă. Acesta arată că perioada de formare a mecanicilor de locomotivă s-a redus la jumătate. ”Pentru siguranța circulației, cei din vechea generație de mecanici de locomotivă stăteau câte 9-10 ani ca ajutor de mecanici până să ajungă să conducă o locomotivă. Acum, după șase luni de pregătire, ca mecanic ajutor și mecanic asistent, le dau drumul să conducă singuri, ceea ce nu este normal, că nu au experiența necesară”, ne-a declarat președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim.