Cauta

CFR Călători va fi spulberată!

CFR Călători va fi spulberată! - Ziarul National

Nepăsarea statului român și lipsa de investiții în ultimii 20 de ani vor falimenta CFR Călători, avertizează preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu.

Din decembrie 2023, CFR SA şi Autoritatea de Reformă Feroviară nu mai au voie să atribuie secţiile de circulaţie şi traseele decât prin licitaţie.

“Gândiţi-vă ce se întâmplă în situaţia actuală! CFR Călători, neavând dotări tehnice, şi nici ceilalţi cinci operatori pe care îi avem cu capital autohton românesc, nu va avea capacitatea să se bată cu marile multinaţionale care vor veni la licitaţie. Şi aici dau exemplul Germaniei, Austriei, Italiei, Franţei, Spaniei. Toţi aceşti mari operatori, care sunt susţinuţi masiv de statele respective, s-au autorizat deja şi licenţiat la entităţi recunoscute din UE şi atunci CFR Călători va fi spulberată! Neavând dotare tehnică, va fi eliminată din licitaţiile de serviciu public”, a subliniat Măntescu.

Operatorul național, tras pe linie moartă

În ciuda infrastructurii feroviare proaste din România, companiile străine de transport feroviar vor fi interesate să opereze pentru că vor licita culoarele modernizate, precum Bucureşti – Constanţa, Bucureşti – Curtici.

“În momentul în care ei le-au câştigat, nu mai are voie să circule niciun operator cu nicio trasă pe culoarul respectiv şi, astfel, te-a blocat, iar tu, ca societate a statului român, vei circula pe secţii secundare unde nu vei produce venituri ca să supravieţuieşti. De aceea spun că CFR Călători poate fi dusă către faliment prin această nepăsare a statului român, aşa cum s-a întâmplat cu CFR Marfă. Aţi văzut auditul Curţii de Conturi: spune că principalii vinovaţi sunt ministerul şi managementul care s-a perindat la conducerea lui CFR Marfă”, a precizat liderul sindical.

“Locomotivele sunt toate foarte îmbătrânite”

“Cam  80% nu au reparaţiile mari efectuate. Înainte se făceau reparaţii generale şi reparaţii capitale. La aceste reparaţii mari se înlocuiesc anumite agregate, inclusiv cablajele de pe ele. Nefiind făcute aceste reparaţii mari, nu au fost înlocuite aceste cablaje, unele s-au copt, s-au deteriorat şi, la o utilizare acum şi cu o suprapunere cu temperaturi foarte mari (…) este normal să avem astfel de evenimente nedorite, adică începuturi de incendii şi poate chiar incendii cu distrugerea în întregime a locomotivei”, spune președintele FML.

“Vinovăţia aparţine statului român, care nu a înţeles în ultimii 20 de ani, şi în special din 2010 încoace, să aloce bani pentru investiţii la CFR Călători, pentru că aici este problema cea mai mare. La CFR Marfă, şi acelea sunt la fel, dar s-au mai făcut cât de cât reparaţii mari”.

Tai de la reparații și modernizări

Măntescu a subliniat că motivul principal pentru situaţia în care se află materialul rulant al CFR Călători este lipsa de finanţare.

“Anul acesta au tăiat faţă de anul trecut din subvenţie 180 de milioane de lei. 180 de milioane poate erau banii care se alocau pentru reparaţii, modernizări locomotive şi vagoane. În momentul în care ai bani mai puţini de la salarii nu poţi să tai, de la motorină nu poţi să tai, că nu mai circulă, de la electricitate la fel, se opreşte furnizarea energiei electrice, şi atunci de unde tai? Tai de la reparaţii şi de la modernizări”

Ultimele stiri

  • Incredibil! Cât poate să coste un sfert de porc într-un supermarket din România, cu doar câteva zile rămase până la Crăciun!
  • Nu e folosită tehnica de înregistrare? Foarte bine. Să ruginească! În ’89 s-a strigat ”Jos Securitatea!”
  • Firma fondată de Dragoș Pîslaru, șeful de la MIPE, contracte de milioane de lei cu ministerul pe care îl conduce
  • VIDEO. Călin Georgescu a mers să semneze controlul judiciar: „Acest blestem se va rupe. Atât am avut de spus. A venit ceasul”
  • A doua opinie medicală, plătită de sistemul de asigurări. „Poți merge la un alt medic specialist, fără costuri suplimentare”
  • Cum să transporţi corect bradul de Crăciun cu maşina, ca să nu-ţi iei amendă. Pentru abateri, amenzile sunt usturătoare
  • Românii pun “frână” cumpărăturilor din impuls, dar un nou obicei a luat locul acestui trend. Austeritatea i-a împins pe oameni să se reorienteze
  • Italienii au început să le ia românilor locurile de muncă din… Italia! Femeile din Peninsulă sunt şi ele dispuse să facă treaba străinilor
  • Meteorologii au actualizat prognoza! Cum va fi vremea la sfârșitul acestui an și în primele zile din 2026
  • Cadou pentru şoferii români înainte de Sărbători: încă 50 km din A7 vor fi daţi în folosinţă! Ce rută va fi finalizată
  • Exit mobile version