AcasăSOCIALCFR Călători, la un pas de închidere. Ministerul Transporturilor tărăgănează salvarea companiei

CFR Călători, la un pas de închidere. Ministerul Transporturilor tărăgănează salvarea companiei

Ceferiștii amenință cu grevă generală! Angajații se plâng de salariile mici și condițiile degradate de muncă

Pentru compania de stat CFR Călători, dar și celelalte societăți feroviare cu capital românesc, a început numărătoarea inversă. Guvernul tărăgănează emiterea unui act normativ care să aprobe contracte de servicii publice pe 10 ani, deși termenul limită este luna decembrie a acestui an. Dacă aceste contracte nu vor intra în vigoare, piața transportului public de călători pe calea ferată va fi liberalizată, iar companiile românești vor fi înlocuite cu cele străine.

Sindicaliștii de la CFR Călători se tem că Guvernul va tărăgăna prelungirea contractelor de servicii publice, punând astfel în pericol existența companiilor românești de transport feroviar. România are nevoie urgent de aceste contracte, în caz contrar, potrivit Regulamentului european, riscă o liberalizare totală a pieței transportului public feroviar de călători. Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), ne spune că, pe 25 octombrie, va fi organizat un protest în Piața Victoriei, la care se va solicita, din nou, aprobarea contractelor de servicii publice pe 10 ani.

”Ministrul Transporturilor și vicepremierul au semnat deja nota de fundamentare a proiectului legislativ încă din 25 august 2022, dar de atunci nu s-a mai întâmplat nimic. Operatorii de transport feroviar au făcute aceste contracte de servicii publice, dar tot mai vin cu îmbunătățiri fiecare, în condițiile în care termenul de finalizare este pe 1 noiembrie. Noi vom merge la Guvernul României pentru a-i solicita ca în noiembrie să fie gata toate contractele de servicii publice. Dacă vine luna decembrie și ne găsește fără contracte de servicii publice se va aplica Regulamentul european, care spune că cei care au astfel de contracte le vor duce la bun sfârșit, dar nu mai mult de anul 2032, iar celelalte țări care nu au aceste contracte vor trece la liberalizarea completă a transportului de călători pe linia ferată. Aceasta va însemna dispariția operatorilor din România, din cauza acestor trenuri pe care le avem acum și care nu corespund cerințelor tehnice de participare la licitație”, ne-a declarat președintele FSTFR, Rodrigo Maxim.

Concurență neloială

Sindicaliștii CFR semnalează faptul că chiar și Regulamentul european prevede achiziționarea de trenuri noi pentru a se putea intra într-o concurență loială. Tocmai de aceea contractele de servicii publice pe 10 ani vor da posibilitatea operatorilor români să-și achiziționeze trenuri noi, atât pe fonduri europene, cât și prin credite la bănci.

”Pentru o bancă, un contract pe 10 ani este o garanție suficientă pentru împrumuturi. Așa cum am explicat și Consiliului Concurenței, și conducerii Ministerului Transporturilor, noi suntem de acord ca în această prelungire a contractelor pe 10 ani să fie pusă și condiția pentru fiecare operator să achiziționeze trenuri noi. Iar în paralel, trebuie să se meargă și cu modernizarea infrastructurii feroviare, pentru creșterea vitezei de circulație. Nu știu de ce s-a stabilit un termen atât de lung, până la 1 noiembrie, pentru că, pe urmă, aceste contracte trebuie analizate și de Consiliul Concurenței, se mai discută și cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, iar noi tocmai asta cerem, să nu se tergiverseze și să ne trezim că nu le mai putem face că nu ne mai permite Regulamentul european”, a afirmat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR. Operatorii români au contracte de servicii publice în vigoare până pe 10 decembrie. Teoretic, Regulamentul prevede că trebuie să ai contracte de servicii publice încheiate până pe 24 decembrie 2022, dar, în 11 decembrie, Guvernul trebuie să publice deja contractele în Monitorul Oficial.

Pericolul liberalizării pieței

Potrivit sindicaliștilor, liberalizarea transportului public de călători pe calea ferată va însemna o adevărată catastrofă pentru populație. Și asta pentru că străinii nu vor prest servicii decât pe coridoarele principale, lăsând milioane de români fără acces la acest tip de transport. ”CFR Călători, ca și ceilalți operatori privați din România, poate face față transportului public feroviar, nu avem nevoie de germani și francezi, care vor vrea să circule doar pe cele trei coridoare principale, pe infrastructura modernizată la care se lucrează și să încaseze subvenții. În plus, și prețurile lor vor fi mult mai mari. Că s-a demonstrat că la noi liberalizarea pieței a însemnat întotdeauna o explozie a prețurilor, nu o micșorare a acestora”, ne-a mai precizat Rodrigo Maxim, președintele FSTFR.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
9.777 afisari

11 COMENTARII

  1. Doar ca fapt divers: paraziții ăștia de ceferiști nu au ieșit la protestul de ieri. DE CE???
    Sunt chiar atât de idioți încât să nu realizeze că actualul guvern al lui măCiucă, popică și compania au sarcina să îngroape România?
    NU AU IEȘIT!!!

    Ia să fi ieșit și ei. Și nu ar f fost musai să fie la un loc cu A.U.R.-ul. Ar fi fost alături, un alt grup distinct. Dar ar fi fost. Cu pancartele lor. Și, poate, aureii le-ar fi întors „serviciul”. CĂ DUȘMANUL ESTE COMUN: ACTUALUL GUVERN!!!

  2. Ba,nici lumea a treia nu renunta la linia ferata deci unde va duceti sau mai bine zis ne duceti??

  3. Daca nu ai avea uratul obicei al cenzurii as fi spus si eu ceva,dna Marcu.Nu mai face pe patrioata ,esti vanduta ca toticeilalti.

  4. OPRITI-L pe dintzosul de grindeanu ! e pus pe vandut , e cu ochii si pe Tarom si portul Constanta , OPRITI NEBUNUL !!!

  5. Dar de calea de rulare cine se va ocupa? Uite așa se mai pune de o mare afacere de fier vechi și active marca „investitor strategic”.

  6. Saltare bai oameni buni nu vreau sa deranjez CFR este unul sau singurul segment din tara care încă mai merge, produce, trenurile șanț pline, călătorii nu găsesc locuri libere, toată vara sa circulat FUL nu se găsea un loc și jegoși o găsesc nerentabile (huidua) handicapaților bani încasați de CFR se duc la ministerul finanțelor și ei arunca la CFR ce curge prin sita, de unde sa mai fie bani dacă ii titrează în alta parte(furați) huidua, va spune unul din breasla nu un afon sa avem o zi buna🖐️

    • Două luni sunt trenuri pline doar pe anumite rute .Acum daca se intampla o nenorocire vor fi doar pagube materiale ca in afara de mecanic si controlori ….

  7. Toate sunt politic și pleacă de la guvern, Grindeanu le face jocurile la toți, tot ce merge bine se vrea distrus, s au scos doua curse Tarom Buc, Viena și Buc Barcelona care circulau ocupate în proporție de 90%, acum se vrea scos și CFRul, o sa pățim ca și la liberalizarea energiei o sa se scumpească biletele și cu 200%,

  8. Dacă nu sînt bani la cfr-călători, dacă transportul pe calea ferată nu-i rentabil de unde ați avut bani să vă măriți salariile la tot personalul din aparatul de conducere( dacă se poate numi așa ,mai degrabă aparatul de habarniști) ? Nouă pălmașilor ne-ați scos ochii cu o clasă de salarizare aprox 30 de lei iar voi v-ați mărit lefurile cu 65%!

  9. Jegurile la guvernare si de la ministrul transporturilor în frunte cu ministrul sa aveți soarta împușcatului cel care a facut ceva cu acesta tara si voi o distrugeti de 30 si ceva de ani s-au mai rau sa se aleagă prafu și pulberea de voi ca nu va mai saturati sa asupriți o tara întreaga .

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger