AcasăSOCIALCeferiștii organizează grevă de avertisment! Când anume + ce nemulțumiri au sindicaliștii

Ceferiștii organizează grevă de avertisment! Când anume + ce nemulțumiri au sindicaliștii

sursa foto: Facebook/Blocul Național Sindical

Ceferiștii au de gând să facă grevă de avertisment. Nu mâine, poimâine, ci la mijlocul lunii septembrie.

Mai exact, miercuri, 30 august, s-a transmis public faptul că pe 15 septembrie, ceferiștii organizează grevă de avertisment. Anunțul a venit de la Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane. Sindicaliștii susțin că dialogul social dintre ceferiști și stat a ajuns în impas.

Acuză un impas în dialogul social

„Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, cea mai mare și mai reprezentativă organizație sindicală a ceferiștilor din România, afiliată la Blocul Național Sindical, anunță public că în data de 15 septembrie 2023 va declanșa o grevă de avertisment care are scopul de a atrage atenția asupra impasului în care s-a ajuns în ceea ce privește dialogul social dintre ceferiști și stat”, transmit sindicaliștii, într-un comunicat de presă.

Mai mult, sindicaliștii precizează că întreaga procedură legală de declanșare a conflictului de muncă, potrivit dispozițiilor legale în materie, a fost parcursă.

„Din păcate, așa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, așa cum bine se știe, de ani și ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiștii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorități formulată cu claritate și public de către lucrătorul feroviar”, se menționează în același comunicat.

Motivele declanșării grevei de avertisment

Totodată, cei de la Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane au listat și motivele pentru care au decis organizarea grevei de avertisment din 15 septembrie. Iată ce care sunt acestea:

– Lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.

– Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.

– Lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii, cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiții. Politicienii aflați în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să știe că excepțiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat, nu rezolvă problema.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. Se amintește din ce în ce mai rar că în astfel de condiții de salarizare, dar mai ales având în vedere relația greșită care se construiește între management și lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia româneasca, vor rămâne fără angajați. Deja, deficitul de angajați depășeste 6.000 de oameni iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.

author avatar
Andrei Coman