Aproape două treimi (63%) dintre români spun că îşi cresc cheltuielile de Crăciun şi Revelion, procentul ajungând la 80% în rândul Generaţiei Z, potrivit unor studii realizate de specialişti. Românii se confruntă cu un flux constant de stimuli comerciali – de la promoţii cu termen limitat şi reclame personalizate pe care le văd în Social Media.
Conform unu sondaj, jumătate dintre respondenți intenționează să petreacă acasă Crăciunul, singuri sau alături de familie, 18% – la rude sau prieteni și doar aproximativ 8% în vacanță, în stațiunile din România.
O familie are cheltuieli, în medie, de 10.000 lei
În medie, o familie cheltuie 10.000 de lei în luna decembrie, ne spun specialiștii. De la brazi și cadouri până la ingredientele pentru masa de Crăciun, totul este mai scump, potrivit Digi24.
Majoritatea românilor adoptă, totuşi, o abordare precaută faţă de ofertele limitate în timp: 46% compară preţurile sau caută alternative, iar 36% pun produsele în coş şi decid mai târziu. Doar un procent redus, 8%, cumpără imediat de teama de a pierde oferta, comportament mai frecvent în rândul Generaţiei Z, în timp ce 9% ignoră complet astfel de promoţii.
În piețe și magazine, oamenii cumpără mai puțin, aleg variante mai ieftine sau renunță complet la unele produse.
„Sărbătorile pot fi un prilej de a pune în practică decizii financiare inteligente: de la economisire şi planificarea responsabilă a cheltuielilor, până la investirea în experienţe şi valori care aduc satisfacţie reală. Chiar şi în faţa ofertelor care apar peste tot în această perioadă, prioritizarea cadourilor care creează amintiri sau compararea preţurilor pot transforma sezonul festiv într-un proces echilibrat.”, spune Florentina Almăjanu, director general Asociaţia CFA România, citat de ZF.
De unde își fac românii cumpărăturile
Datele studiului arată că sezonul festiv depăşeşte alte momente tradiţionale de cumpărături, precum Black Friday sau Paştele, atât ca volum de achiziţii, cât şi ca presiune resimţită asupra bugetelor. Iar, în perioada Sărbătorilor de iarnă, românii preferă să cumpere de la:
- supermarketuri/hypermarketuri: 75%,
- cumpărături online: 36%,
- producători locali sau piețe: aproape 30%.
Cât cheltuie o familie din România, în medie, cu ocazia Sărbătorilor de iarnă. Oamenii fac compromisuri multe, din cauza austerităţii