AcasăSOCIALBlocaj la facturarea energiei electrice. Victimele, cei care au consumat peste 300...

Blocaj la facturarea energiei electrice. Victimele, cei care au consumat peste 300 kWh în 2021

energiePSD susţine că are salvarea pentru românii cu mai multe locuri de consum: eliminarea declarațiilor pentru plafonare!

Companiile care furnizează energie electrică au intrat într-un blocaj la calculul compensărilor, astfel că cetățenii nu au mai primit facturile de mai bine de 3 luni. Este vorba doar despre cei care au avut un consum de peste 300 de kWh pe lună anul trecut și s-au încadrat anul acesta sub acest barem. Furnizorii spun că legislația este neclară și așteaptă modificări urgente pentru a emite facturile.

Foarte mulți dintre consumatorii casnici au intrat în panică pentru că nu au mai primit facturi de la furnizorii de energie electrică de mai mult de 3 luni, temându-se că vor fi nevoiți să plătească, dintr-o dată, o sumă uriașă. Explicația furnizorilor este aceea că legislația dată de Guvern este neclară și se așteaptă lămuriri prin modificări ale ordonanței. ”Ordonanța 27/2022 a încercat să stabilească niște praguri relativ clare, care să ofere o predictibilitate. Și atunci s-a luat consumul mediu pe anul 2021, dar, după aceea, au apărut probleme, pentru că era absurd să faci o chestiune de genul acesta, când anul trecut nu exista nicio restricție, nicio criză, cel puțin până în august, iar consumul de energie electrică, la prețurile de atunci, se putea plăti. Și acum să vii să spui că, pe baza acelui consum, acorzi sau nu acorzi plafonare. Și, înainte de aprobarea finală, s-a introdus o nouă prevedere care stipula că, în situația celor care se încadrează anul acesta în baremele de consum, se aplică aceeași plafonare.

Acum, ceea ce nu este clar este cum se gândește încadrarea în consum anul acesta, lunar sau pe toată perioada până în aprilie 2023”, ne-a declarat Ion Lungu, directorul executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER). Această neclaritate a provocat întârzierile la facturare ale companiilor, iar răspunsul ANRE a fost că este o chestiune care trebuie prevăzută în lege, deci este nevoie de o modificare a ordonanței. ”Și atunci se așteaptă această modificare. În ce privește persoanele care depășesc consumul de 300 kWh/lună, acestea vor plăti prețul pieței, iar asta este o altă aberație, pentru că prețul pieței este foarte matre, undeva la 3 lei KWh, pentru că s-a tranzacționat pe PZU (piața zilei următoare) la 600 de lei MWh”, ne-a precizat directorul executiv al AFEER, Ion Lungu.

Ceață totală

Potrivit OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei,pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, prețul final facturat de către furnizori este de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienților casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este mai mic sau egal cu 100 KWh. Totodată, în cazul clienților casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este cuprins între 100 kWh și 300 KWh inclusiv, prețul final este de de maximum 0,8 lei/kWh, cu TVA inclus. ”În cazul clienților casnici care nu pot beneficia de plafonări ale prețurilor în funcție de consumul anului 2021, dar al căror consum înregistrat în anul 2022 se încadrează în consum de 100 KWh sau până în 300 kWh, furnizorii emit în luna februarie 2023 facturi de regularizare a consumului facturat anterior aferent perioadei de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, utilizând prețul final conform tranșei aferente de consum, și facturează consumul înregistrat după data reîncadrării la prețul final corespunzător tranșei de consum”, se arată în Ordonanța Guvernului.

Compensările, întârziate

Furnizorii susțin că din cele două scheme de compensare, doar cea prevăzută din noiembrie 2021 până în martie 2022 este aproape gata, cu excepția regularizărilor, care au fost transmise, dar se mai lucrează la ele. ”În ce privește schema care a început la 1 aprilie, ANRE-ul a făcut analize și a avizat doar niște sume minore, cam 200 milioane de lei, din valori care sunt de ordinul miliardelor de lei. Platforma a fost pusă în funcțiune la ANRE foarte târziu, iar la începutul lunii iulie s-au făcut primele încărcări în platformă, după care au început analizele cu experții de la ANRE. Legislația nici acum nu este foarte clară, sunt divergențe de opinie între Ministerul Energiei și ANRE pe lucruri mărunte, dar care nu pot permite închiderea și încărcarea pe platformă. Sunt și schimbări foarte multe, iar acum se discută despre o nouă schimbare, de la 1 septembrie, și nici acum nu există un document oficial aprobat”, a mai afirmat Ion Lugu, directorul executiv al AFEER.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
175.071 afisari

78 COMENTARII

  1. Pretul pietei o fi 3 lei sau 1,5 lei, dar chiar nu conteaza. Cine te opreste sa faci online contract cu Hidroelectrica la 0,65 bani Kwh cu tot cu taxe?

    • Eu am apucat sa fac contract la Hidroelectrica in prima zi când au dat drumul la platforma. Am primit 3 facturi si totul pare ok, la sfârșit de August am primit factura pentru consumul din Mai.
      Dar, am un prieten care a făcut contract la două săptămâni după mine. Contractul apare validat la ei in platforma, dar nu primește facturi. De 5 luni ii tot vin facturi de la vachiul furnizor.
      Hidroelectrica nu face față si se pare că nu poate prelua prea mulți consumatori, companie de stat.

      • Odată ce sunt pe piața concurențiale și ne înscriem la ei TREBUIE SA TRIMITA FACTURA SAU UN NUMAR SA NE COMUNICAM INDEXUL !!! EU STIU CA ASAI LEGEA !! ALTFEL ESTE O HARABABURA !!!

      • Eu am doua locuri de consum pe care le-am trecut la Hidroelectrica, la unul dintre ele îmi venea factura în continuare de la vechiul furnizor pana când, într-un final am primit o factura de la hidroelectrica pe acel loc de consum. Am dat telefon la vechiul furnizor ca să vad cu ce ocazie mai emit factura din moment ce eu am un alt furnizor de câteva luni bune și surpriza a fost sa aflu ca cineva (probabil din interiorul sistemului) mi-a anulat cererea de transfer la un alt furnizor. Asa se explica ca încă mai primeam facturi de la vechiul furnizor.
        După o discuție mai ințepată cu operatorul cu explicații pe care le doresc scrise într-un e-mail și cu rezilierea contractului de la data primii cereri și cu indexul de la aceeași data.

        Situația a putut fi rezolvată în mai puțin de 24 ore

    • Ești norocos, sunt sute de abonați Hidroelectrica ce nu au primit nicio factura. Încă un colos de stat care, din economia de piață a învățat doar sa crească preturile. Atât.

      • Ba nu ai dreptate deloc ! Gabi are perfecta dreptate ! Eu am contract cu Hidroelectrica, in vigoare incepand din data de 16 Martie 2022 si nu am primit nicio Factura de Plata. Mentionez ca am consumul mediu lunar sub 100 Kwh / luna atat in istoricul pe anul 2021 cat si in perioada curenta (Martie – August 2022). Detin o Inatalatie cu Panouri Solare de circa 1 KW sistem OFF Greed.

    • Am avut contract cu enel la 1.3 lei și au facturat din iulie la 2 lei. Nu se mai respecta contractul .

  2. Nu va mai ajung banii pentru salarii, d-le director. Ce aberații mai puteți debita. Furt la drumul mare cu energia voastră.

  3. Anulati schemele frauduloase de vanzare-cumparare a energiei electrice (vanzarea energiei pe un an inainte si cumpararea la preturi enorme de pe PZU)! Se poate face, lansitiatii exceptionale se aplica masuri exceptionale, este vorba de securitatea nationala in ce priveste toate preturile (bazate pe energie electrica), de buzunarul cetateanului, de intreaga economie. Guvernantii chiar isi doresc haos?

  4. Nu e vorba de limita de 300kwh/luna, ci de facptul ca statul nu trebuie sa sponsorizeze castigurile unor smecheri, in defavoarea intregii tari!

  5. Eu am consumat in 2021 peste 300kwh lunar, însă am contract la Enel, pe piață concurențială, la tarif fix. Însă Enel spune, că datorita ordonanței, trebuie sa plătesc diferența până la prețul pieței. Cred că e ceva greșit și discriminatoriu dacă am contact la preț fix. Cine mă poate ajuta?

    • Salutare,și eu am aceași problema, am făcut adrese prin email la ANRE la care nu am primit încă răspuns iar telefonic operatorul ANRE a spus că trebuia respectat contractul chiar dacă depășesc acele limite de plafonare

    • Asa am pățit și eu, dar luând toate facturile din ianuarie până acum, am calculat si a rezultat pretul din contract de 0,69 lei/le, exact cat este in contract. La acesta se adaugă celelalte costuri si rezultă un pret de 1, 35 lei/kw. Am văzut însă în reclame lor ca acum pretul este de 2 lei /kw!!!!!!!! Sigur voi cauta alt furnizor daca nu scad pretul.

    • Cum am mai spus…ENEL-niste javre arogante …eu am plecat de la ei si dupa ce au vazut ca am plecat mi au trimis oferta pe email …🤮🤮🤮…mai este Hidroelectrica si Transelectrica de prăduit si au terminat tot sistemul energetic …vânzătorii de tară …Iohanis & Co. ….putina lume stie ca toate eolienele din tara asta care produc sute de mii de Mwh se invârt si produc pt javrele de americani(evrei) care sug din sangele popoarelor…platiti 10lei/litru de benzina …energia electrica si gazele care sunt insuportabile la pret si pupati-i in cur pe jigodiile astea americane sioniste cu fețe democratice care au distrus pe unde au trecut

    • Am aceeași problema! Am făcut petiții la ANRE și ENEL și toți se fac ca ploua. Singura modalitate de a-ți face dreptate este justiția. Un contract comercial nu poate fi modificat de OUG.

  6. Profitul enorm al furnizorilor este cunoscut de semizeii guvernanți, adevărații hoți. CONSUMUL CASNIC DE ENERGIE ELECTRICĂ TREBUIE SĂ FIE GRATUIT PENTRU ROMÂNI! Stop jafului național, teroriștilor!
    Revoluția poporului islandez, așa A SCĂPAT ȚARA DE TERORISMUL GUVERNULUI.

    • Asa este,, nici acum nu mi.a venit factura pe luna Iunie de la enel. Depășesc 300 KW deoarece aici în zona în care stau nu sunt gaze. Deci totul este electric…Isi bat joc de noi cetățenii cu facturile și cu toate preturile pe care ni le impun în factura este furt …
      Cred ca cel mai corect ar trebui sa fie ce consum sa plătesc nu ce vor ei, certificate verzi, accize, contribuție concentrare etc…

      • Nici eu nu am primit factura din luna mai si sunt la electrica și cosusum peste 300 KW oare ce se întâmplă

  7. STICLA SI BENZINA CARPA SI CHIBRIT… SA VINA ADEVARATA REVOLUTIE, SA II PUNEM PE TOTI TRADATORII MURDARI ACOLO UNDE LE ESTE LOCUL…

    • NU VA MAI INBATATI CU APA RECE TOȚI INPREUNA CU ELECTRICA FURNIZARE NE MINT DE NE RUP EU NU AM SĂRIT PE LUNA DE 240KW ȘI NU-MI TRIMIT FACTURILE DE 4 LUNI A FOST FATA MEA A ÎNTREBAT SA DUS CU INDEXUL LA GHIȘEU A PLĂTIT PE O LUNA 650 DE LEI ȘI LA 3 ZILE A VENIT ALTA FACTURA CARE SCRIA ESTIMARE DE 450 DE LEI DIN MAI NICI O FACTURA NU A MAI VENIT.
      ATI VĂZUT JIGODIILE AU SCHIMBAT APLICAȚIA PE TELEFON CONCEPUTA DE EI SANU MAI CONȚINĂ ȘI SUBIECTUL LASA UN COMENTARIU CA TOATĂ LUMEA CRED CAI ÎNJURA
      DAU TERELEFON LA TRANSMITE INDEXUL ONLINE ACOLO ROBOTUL SPUNE NUSUTETI ÎN TERMENUL DE TRANSMITERE A INDEXULUI SA CONTROLEZ FACTURA OFFFFCENEFAEM CU ACEȘTI HOȚI TREBUIE ESIT ÎN STRADANUSE MAI POATE.
      MULȚUMESC CAMATIASCULTAT.

  8. Nu mă interesează explicațiile! Mă interesează să primesc facturile la timp, pt . ca să le pot plăti la timp !

  9. CEZ ,a emis factură . Dacă în anul 2021 am avut un consum m-ai mare de 300 kw, începând cu luna iulie 2022 am reușit încadrarea în limita (100-300 ) kw. Surpriza a apărut în factura ? Am platit consumul de energie necompensat la preț integral.

  10. Ce legătură are consumul de anul trecut cu consumul de anul acesta. Anul trecut la acest număr de consum eram 6 persoane anul acesta doar 2. Care este șmecheria

    • Anonim Asa eram și noi anul trecut 4 persoane adulte și un copil de 2 ani, iar anul acesta 2 persoane adulte și un copil de 3 ani și nu am primit factura de 5 luni

  11. Din luna aprilie, m-am trecut cu consumul de energie la Hidroelectrica și nu am primit nici o factură a consumului până în prezent prezent. prezent

  12. Nu am primit nici o factură a consumului de curent consumați din luna aprilie Hidroelectrica până în prezent
    Menționez că am un consum peste 300kv lunar

    • Guvernul trebuia sa emita si procedurile de facturare.Se pare ca nu au facut-o.Acum schimba modul de calcul pentru a proteja consumatorii vulnerabili.

  13. Anul trecut am platit la pretul de atunci. acum mai platim odata la pretul pietei !!? Pina in aprilie 2023 creditam furnizorul ???
    Hotie pe fata !!!

  14. Ajutați – mă cu distribuirea facturilor din luna aprilie Hidroelectrica până în prezent. Mulțumesc mult!

  15. Am contract cu Hidroelectrica din februarie iar din aprilie imi ia statul 0.025 pe kw taxa in baza ordonantei pentru ca eu consum peste 300 kw intrucat nu am gaze in zona.

  16. Unii au și la gaz și la curent compensări. Dar cel care are doar curent normal ca are un consum mai mare, și ce sa vezi nu se încadrează în limita lor. Nu prea e corect.

    • Nu este corect deloc, ce vina avem unii că nu avem gaz și trebuie să folosim curentul ? Ăștia vor sa ne duca in Evul mediu să nu mai avem nici un consumator in casă. Sunt sigura că nimeni nu consuma mai mult decât are nevoie. Plafonarea trebuie să existe pt toți oamenii în funcție de membri din familie, venit și dacă există plafonare atât pentru curent cât și pentru gaz cei care nu beneficiază de gaz să primească plafonare suplimentara la curent.

  17. Factură curent din 01.07.1984. Pe langa faptul că arată ca un bilețel, fiind așadar mult mai succintă decât cearceafurile de azi, e și clară. Ce probabil că nu mai știe multă lume este că exista Decretul 240/1982, care prevedea un anumit consum pe an. Sună cunoscut? E copy paste 4% sau 100%? Ce criză, ce băieți deștepți, ce piață băi nene? Doar niște minți anacronice și îmbătrânite în rele. Se vede. Tare. Se știe. Asta așa, ca să folosim expresii „consacrate” în România. Mai caut facturi din anii ăia, mai săpăm?

  18. Enel ma factureaza la pret necompensat deoarece in 2021 am avut consum peste 300 kW/luna. Au spus ca este conform Ordonantei care suspenda contractul incheiat anterior la pret fixat. Am sezizat ANRE ca nu este normal ca sa platesc in 2022 cu consum sub 300 kW/luna pretul necompensat deoarece in 2021 am avut consum mediu lunar peste cei 300, mi-a raspuns sa ma adresez la guvern… Macar acum poate se vor gandii cei in cauza mai putin superficial si cat mai logic

    • Vor *gândi cu curul!
      Marș la școală, învață să scrii corect!

  19. Așa cum la piața se cere certificatul de producător pt a putea vinde tot așa nu trebuie să se permită vânzarea energiei electrice decât producătorilor

  20. Eu chiar am primit facturi uriase.
    1200 si 1100 ultimele doua la un consum declarar de 300 de kw.
    Am cautat in istoricul facuturilor si am observat ca din decembrie 2020 si pana in iulie 2022 enel nu a emis nici macar o factura corecta. Toate au fost regularizari desi am dat la timp si intocmai indexul si pot dovedi cu inregistrarile din aplicatie.

    • Asa este la Enel, cred ca platim de doua ori, nu inteleg ,de ce niciodata pe factura ce urmeaza sa vina la inceputul lunii urmatoare nu apare indexul pe care l am comunicat la termen … niciodata nu corespunde indexul de pe facturi cu indexul pe care il platesc … Doar la Engie_gaze ,indexul de pe factura corespunde cu cel comunicat..

  21. Mobilizati-vă și mergeți cât mai mulți peste ei și nu îi mai lăsați sa între la serviciu.trebuie schimbați toți.

  22. Eu consider o aberație să iei consumul din 2021 ,pt.ca noi din oct.2021,ne am pus gaze și deci nu mai încălzim apă la boiler la baie și bucătărie, deci consumul electric s a redus …este o mare porcărie cine face aceste calcule …

  23. Nu este nici un blocaj , sunt ei incompetenți!!!
    Mie mi-au trimis 8 facturi electronice în 13 zile , din care 4 într-o singură zi !!!
    În cele 8 nu sunt 2 la fel .

  24. Vinovati in toata harababura aceasta sant guvernanti si politicieni care numai dupa smenuri si hotii umbla.Nu iiinteresaza poporul,griija lor este buzunaul lor si al acolitilor lor.ex v. popescu=energie!?

  25. O economie in deriva, daca mai poate fi numita asa, cetatenii au votat tradatorii, sabotorii economiei nationale, si eu n-au nici o treaba cu cetateanul roman, ce rahat le baga Brucselu in cap aia executa pe nemestecate, buni romani

  26. Bună ziua,am și eu aceiași problema cu Enel!Am consumat cu 7 KW și am plătit cu 1,23!Și cât de curând o sa ma schimb la alta copanie!Hoție pe f ata!

  27. Am primit o factură de 0.33 lei pentru furnizare energie electrică(nu am mai pățit asta),în schimb nu mi-au venit facturile pe ultimele 3 luni de la Electrică Furnizare! Asta e o mare enigmă națională deja,la orice firmă ai face contract de furnizare energie!

    • Acelasi lucru am patit si eu de 3 luni nu a venit nici o factura in schimb de curand a venit o factura pe 0 lei cu toate ca am trimis indexul la timp, am facut plangere ANRE fara nici un raspuns pana in prezent

  28. Și eu am primit facturi cu calcule din2021si detrei luni dau citirea la contuar și nu știu ce să platesc

  29. Asta e scuza pentru lipsa facturilor de cateva luni. Dar pentru neinregistrarea indexului trimis, ce scuza au? Inclusiv la ghiseu am fost sa spun indexul, si nicicum nu imi apare preluat vreun index din noiembrie 2021 incoace. 🤷‍♀️

  30. De ce daca depasesti 300kw ,chiar si cu 10kw trebuie sa. pltesti TOT CONSUMUL LA PRETUL PITEI?
    ASTA-I DISCRIMINARE
    PLATESTI 300KW,subventionat ,restul la pretul pietei.LOGIC,NU???

  31. În 2010 am cumpărat un apartament de 100 mp. Am renunțat total la gaz, ca să nu poluăm, și am trecut totul pe electric. Este evident că nu mă pot încadra vreodată în 300 KW. Mă întreb cu ce sunt diferit de un posesor de autoturism electric, de statul ne tratează atât de diferit?

    • Corect.
      Locuiesc într-o zonă protejată și nu primesc aprobare de la primărie să îmi instalez centrală pe gaz și atunci automat consum mult curent…mai ales iarna.

  32. Asociați va cât mai mulți din toată țara( aveți rețele sociale), faceți va asociație daca trebuie, pe modelul celor cu probleme la bănci, angajați l pe Piperea ca avocat și dati în judecată Min. Energiei via fiecare companie de energie. Altfel va smiorcăiți degeaba. DEGEABA. Oare când veți învăța să că câștigați drepturile și dreptatea? Când veți învăța să luptați că să le apărați? Lașilor. Toate vi se întâmplă pentru că sunteți niște lași. De asta că fura, va umilesc și va calca in picioare toți. Pentru că nu aveți coloana vertebrala. Meritați tot ce vi se întâmplă. O să crăpați așa cum meritați.

  33. Vrăjeală… Eu am consum sub 120 KW… Dar încă nu am primit facturile pt ultimele 4 luni… Aștept sa vina prima și dacă e nevoie, ii dau în judecata, mai ales ca le-am făcut sesizari

  34. Anomalia e ca in 2021 nu a spus nimeni sa nu consumi mult pt ca vine Popescu cu Ordonanta la 01.04.2022.Nu inteleg cum o Ordonanta fie ea si de urgenta poate modifica sau anula un contract intre doua parti.Am avut contract pe 0.24 Ron +Taxe pana in Dec 2022.Cand au dat prima Ordonanta in 2021 au spus ca furnizorul nu are voie sa schimbe contractele in vigoare la un pret mare.Dar Guvernul are voie?!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger