Guvernul a dat liber la desființarea liniilor de cale ferată, printr-un proiect de ordonanță care modifică actul normativ de reorganizare a SNCFR. Renunțarea definitivă la rutele feroviare se va face pe criteriul eficienței economice, dar se vor lua în calcul și politicile și strategiile Uniunii Europene în domeniul transporturilor.
Deși tranziția către o economie și un transport neutre din punct de vedere al emisiilor include, într-o proporție importantă, dezvoltarea transportului feroviar, Guvernul a decis, înainte de a începe vreo investiție, să desființeze deja o bună parte a căilor ferate.
Astfel, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență care modifică actul normativ de reorganizare a Societății Naționale a Căilor Ferate Române, liniile ferate aparținând infrastructurii feroviare publice vor putea fi închise pentru transport, din considerente tehnologice sau de eficiență economică. În acest sens, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, cu consultarea administratorului infrastructurii, stabilește liniile de cale ferată care se propun pentru închidere din motive de eficiență economică, pe baza recomandărilor unor studii de specialitate realizate din inițiativa ministerului. Studiile de specialitate vor realiza analize multicriteriale cuprinzătoare pentru fiecare linie de cale ferată care face obiectul studiului, pe o perioadă de referință de minim 30 de ani. Criteriile care vor fi luate în considerare sunt necesitățile de mobilitate a persoanelor și mărfurilor, concurența între modurile de transport și distribuția modală a cererilor de transport, precum și costurile și beneficiile la nivelul societății și al economiei naționale, inclusiv costurile externe ale diferitelor moduri de transport. Totodată, în decizia de desființare a liniilor ferate se va ține cont de creșterea eficienței economice a sistemului național de transport și reducerea costurilor totale generate de sectorul transporturi la nivelul economiei naționale, de politicile și strategiile Uniunii Europene în domeniul transporturilor, dar și de cele mai bune practici în domeniul feroviar ale statelor membre.
Aviz de la Ministerul Apărării
Închiderea liniilor ferate din motive de eficiență economică, urmată de conservare sau de dezafectare, se va aproba de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu avizul Ministerului Apărării Naționale și al autorităților administrației publice locale interesate. În ce privește autoritățile publice, acestea vor putea finanța și prelua rute de interes local. Potrivit proiectului de act normative elaborate de Guvern, compania națională care administrează infrastructura feroviară poate încheia contracte de activitate locală cu orice autoritate a administrației publice locale sau asociație de dezvoltare intercomunitară, prin care se reglementează raporturile dintre părțile contractante cu privire la anumite porțiuni sau elemente ale infrastructurii feroviare, după caz. Responsabilitățile și obligațiile principale prevăzute prin contract ale autorității administrației publice locale sau, după caz, a asociației de dezvoltare intercomunitară, vor fi asigurarea resurselor financiare necesare îndeplinirii obiectivelor stabilite prin contract, pe baza unui plan multianual de finanțare, cu aplicarea principiului autonomiei administratorului infrastructurii.
Transportul feroviar, pasat autorităților locale
Proiectul de ordonanță prevede ca autoritățile locale să desfășoare un serviciul public de transport feroviar local pentru susținerea adecvată a cerințelor de mobilitate a persoanelor în zona geografică aflată în responsabilitatea autorității locale competente. Aceste obligații de serviciu conțin cerințe minimale privind serviciile conexe și facilitățile care trebuie asigurate pentru fiecare dintre categoriile de servicii de transport feroviar, rutele și categoriile de servicii de transport feroviar de călători necesare pe fiecare rută, materialul rulant pus la dispoziție de autoritatea locală, precum și tarifele care pot fi percepute de operatorii de servicii publice.