Șerban Iosifescu, fost președinte al ARACIP, a lansat un atac extrem de dur la adresa Ministerului Educației, pe care îl acuză de favorizarea învățământului privat și de scăderea standardelor din sistem. Ministerul vrea să modifice standardele de autorizare pentru funcţionarea provizorie şi a celor de acreditare pentru unitățile școlare, simplificând în mod excesiv procedurile și normele de funcționare.
Ministerul Educației a decis să schimbe radical standardele autorizării de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar, pe motiv că s-au constatat limitări la nivelul îndeplinirii condițiilor minime obligatorii ale funcționării unităților de învățământ, consecința directă fiind desființarea acestora.
Fostul președinte al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), Șerban Iosifescu, a arătat, într-o petiție adresată instituției, că modificările vor conduce la scăderea calității actului educațional și favorizează în mod direct școlile private. Acesta consideră că noile standarde schimbă fundamental modul în care este definită calitatea educației și în care se face evaluarea externă, prin diminuarea exigenței, relativizarea activității de evaluare externă și favorizarea învățământului particular, toate acestea afectând interesele beneficiarilor de educație. Printre problemele semnalate de fostul președinte al ARACIP se numără reducerea ariei de aplicare a standardelor, reducerea nivelului standardelor și al exigenței în evaluare, diminuarea substanțială a nivelului calității, relativizarea standardelor, prin formulări interpretabile, deresponsabilizarea școlii în privința îmbunătățirii calității, precum și favorizarea învățământului privat. Totodată, acesta consideră că viitoarele reglementări în acest domeniu relativizează conceptul de calitate prin acordarea unui ”certificat de calitate / de încredere” pe baza unei evaluări parțiale.
Se renunță la evaluarea sănătății și siguranței
Pentru obținerea autorizației de funcționare provizorie a instituțiilor de învățământ nu va mai fi obligatorie existența autorizațiilor de mediu, sănătate și de incendiu, semnalează Șerban Iosifescu.
”S-a eliminat și cerința asigurării accesului la facilitățile igienice și sanitare, conform legislației în vigoare, iar în loc de <<cerința de asigurare a securității tuturor…>> a fost pusă <<stabilirea măsurilor pentru asigurarea securității>>, care nu este o cerință evaluabilă. Nu mai există mențiuni privind sănătatea și siguranța în unitățile de învățământ. Deci, autorizarea și acreditarea se pot face pe baza declarațiilor unor nespecialiști, directorii unităților de învățământ, inclusiv pentru unități care funcționează în spații improprii, care nu îndeplinesc și care nu pot îndeplini condițiile legale privind securitatea și sănătatea. Această renunțare la evaluarea sănătății și siguranței în spațiile de învățământ servește doar grădinițelor și școlilor private, din orașe mari, care funcționează în spații improprii, cu altă destinație inițială (spații de locuit, cămine vechi, spații de birouri etc.), care nu pot fi autorizate, legal, din punct de vedere al sănătății și siguranței. Grădinițele și școlile de stat funcționează, de regulă, în spații construite cu această destinație (inclusiv în rural)”, susține Șerban Iosifescu în petiția adresată actualului președinte al ARACIP.
Măsuri păguboase
Întreținerea, curățenia și funcționarea spațiilor sanitare în conformitate cu normativele de igienă în vigoare se transformă, în proiectul de hotărâre inițiat de Ministerul Educației, în ”existența demersurilor” pentru toate aceste lucruri. Totodată, unitățile școlare nu mai trebuie să obțină rezultatele așteptate și proiectate ale activităților de învățare, ci doar să implementeze activități de sprijin individual.
”Școala nu mai este responsabilă pentru obținerea rezultatelor scontate ale învățării, ci doar pentru implementarea unor activități de sprijin, indiferent dacă au dus sau nu la rezultate”, afirmă Șerban Iosifescu. Acesta mai semnalează și scăderea procentului de personal didactic calificat, beneficiarul unei astfel de ”măsuri păguboase pentru calitatea educației, fiind doar învățământul privat, înțeles doar ca afacere, care va putea angaja cadre necalificate și netitulare”.
A apărut Național – Italia, ziarul românilor din Italia. Se găsește la chioșcurile de ziare și în aeroporturi.
Accesați www.nationalro.it sau https://www.facebook.com/nationalitalia și veți fi la curent cu toate informațiile de ultimă oră despre comunitatea românească din Italia