Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat raportul semestrial privind tarifele de referință pentru polițele auto obligatorii.
Deși polița RCA este obligatorie, prețul nu este reglementat prin lege, ci stabilit liber de asigurători, a transmis ASF.
Calculul și factorii de risc
Documentul, realizat de o companie independentă, se bazează pe datele statistice din ultimii cinci ani (1 ianuarie 2020 – 31 decembrie 2024) și reflectă evoluția frecvenței și severității daunelor din piață.
În esență, metodologia folosită are în vedere două aspecte:
-Cât de des se produc accidentele (frecvența daunelor) și
-Cât de mari sunt costurile acestora (severitatea daunelor).
Aceste date sunt procesate printr-un model matematic (Model Liniar Generalizat – GLM), care ia în calcul factori precum vârsta asiguratului/utilizatorului, tipul vehiculului, puterea motorului, zona geografică. Apoi, pentru a reflecta realitatea economică, se iau în calcul și:
-inflația daunelor – adică, printre altele, faptul că reparațiile și piesele auto costă mai mult de la an la an,
-cheltuielile administrative și de vânzare ale asigurătorilor,
-marja de profit.
Instituția a avertizat că, în absența unui reper precum tariful de referință, pot apărea situații în care anumite categorii de șoferi primesc oferte excesiv de mari, riscând să rămână neasigurați și să lase terții fără despăgubiri.
Diferențele majore dintre București și restul țării
Potrivit ASF, pentru persoane fizice, tariful de referință RCA a crescut în medie cu 5,4% pentru autoturisme și cu 5,2% pentru autovehiculele de transport bunuri, comparativ cu tariful de referință publicat în luna decembrie 2024.
Pentru persoane juridice, majorările au fost moderate: +3,5% pentru autoturisme și +3,2% pentru autovehiculele de transport bunuri.
Analiza în evoluție pe categorii de risc evidențiază și scăderi ale tarifului de referință. De exemplu, pentru un șofer din București-Ilfov, cu vârsta între 51 și 60 de ani și autoturism între 151–200 kw, tariful a scăzut cu 3,5%. Reduceri s-au înregistrat și pentru șoferii sub 30 de ani, cu mașini de peste 200 kw. În cazul autovehiculelor de transport persoane, creșterea a fost de doar 0,4%, practic o stagnare.
Potrivit noilor tarife de referință, un șofer sub 30 de ani care conduce un SUV în București (putere a motorului 151-200 de kilowați) are fixat un tarif de referință de 5.029 de lei. Pentru mașini și mai puternice, se mai adaugă 100 de lei.
