Contractele de finanțare din fonduri europene pentru achiziția de tablete pentru elevi vor fi încheiate abia din data de 1 decembrie, au anunțat autoritățile. Asta înseamnă că echipamentele vor ajunge abia în 2021 și, foarte probabil, în anul școlar viitor.
Copiii nu au nici acum tablete și acces la internet, în condițiile în care aproape întreg învățământul din România se desfășoară integral sau parțial în sistem on-line. Accesarea de fonduri europene a tot bătut pasul pe loc, astfel că Guvernul a anunțat oficial că abia din decembrie se poate începe semnarea contractelor de finanțare. Întârzierile au fost cauzate de bâlbele autorităților, care au reușit să definitiveze un ghid de finanțare abia în data de 19 octombrie. Cine va accesa fonduri? Mai întâi s-a spus că unitățile de învățământ, apoi că inspectoratele și autoritățile locale, iar acum aflăm că le pot accesa toate la un loc. Și încă nu este totul definitiv, pentru că Guvernul a făcut o solicitare suplimentară la Comisia Europeană, la care se așteaptă un răspuns, pentru ca inspectoratele școlare să devină beneficiari eligibili în parteneriat cu unitățile școlare, iar instituțiile de învățământ superior de stat să devină beneficiari eligibili, pentru studenții care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale și burse sociale ocazionale. În plus, s-a cerut extinderea tipului de activități eligibile la echipamente TIC şi pentru alte unități decât școlile gimnaziale, respectiv toate cele din mediul preuniversitar şi cele din mediul universitar, pentru studenții care îndeplinesc criteriile pentru a beneficia de burse sociale și burse sociale ocazionale.
Învățământ on-line pe banii profesorilor
Sindicaliștii din Educație se plâng că, din cauza absenței implicării autorităților, cadrele didactice au ajuns să cumpere din banii lor echipamente. ”Să vedem în ce măsură inspectoratele școlare vor veni cu proiecte care să permită accesarea acestor fonduri. Până acum au fost luate doar 80.000 de tablete, achiziționate de autoritățile locale și de Ministerul Educației, din care doar vreo 26.000 au fost distribuite, iar altele au zăcut prin depozite. Dar oricum acestea sunt insuficiente, ținând cont de necesarul pentru elevi și pentru cadrele didactice. Deocamdată profesorii își cheltuie banii din salarii pentru achiziționarea de table, boxe și camere video performante. Și asta în condițiile în care cadrele didactice nu au beneficiat de creșterile salariale, nu au beneficiat de niciun spor, dar în schimb trebuie să cumpere din banii lor laptopuri, tablete, că oricum statul nu le poate asigura nimic, dar vrea un proces educațional de calitate”, ne-a declarat Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”.
Ai device, ai parte
Doar elevii care au tablete și conexiune la internet de calitate pot participa efectiv la actul educațional, ne spun sindicaliștii din Învățământ, care subliniază și rolul părinților în acest proces. ”Știți care este problema cu actul educațional on-line? Haideți să fim serioși, totul depinde de calitatea device-urilor pe care le folosesc atât cadrele didactice, cât și elevii, depinde și de adultul care stă lângă elev, pentru că nu trebuie să ne raportăm numai la elevii de gimnaziu sau de liceu, care, să zicem, cât de cât, s-ar mai descurca, vorbim și de preșcolari, și de primar. Unii părinți își permit, alții nu. Depinde și de pregătirea pe care o au, pentru că este o întreagă nebunie să intri într-o aplicație, să intri pe o platformă. Mai mult, degeaba prevede legea că nu ai voie să înregistrezei orele, să multiplici și să distribui, pentru că nimeni nu o respectă. Nu am văzut să fie sancționat cineva care și-a bătut joc de un cadru didactic. Culmea este că sunt și reprezentanți ai societății civile care chiar încurajează acest lucru și nu mi se pare normal”, susține Marius Nistor.
Masca, un impediment major
Predarea cu mască face imposibilă conexiunea profesorului cu elevii, iar învățământul on-line nu face decât să distrugă calitatea actului educațional, atrag atenția reprezentanții FSE ”Spiru Haret”. ”Chiar dacă nu se discută despre acest lucru, să predai cu masca pe figură este foarte dificil, mai ales când vorbim de clasele din învățământul preșcolar, primar și chiar și cel gimnazial. Trebuie să interacționezi cu copilul, în relația profesor-elev este o anumită conexiune care trebuie realizată. Și masca și predarea on-line nu vor face altceva decât să perturbe actul educațional. Niciodată predarea on-line nu poate înlocui predarea față în față. Și nimeni nu-și dorește un copil care este blocat ore întregi în fața unei tablete, fără niciun fel de control. Câți părinți își permit să-și controleze copiii, să vadă ce fac, ce accesează? Ar trebui să ne gândim serios la acest lucru”, ne-a mai precizat președintele Federației Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret”, Marius Nistor.