AcasăSOCIALANAF mai dă o șansă românilor datornici: A adoptat proiectul privind eșalonarea...

ANAF mai dă o șansă românilor datornici: A adoptat proiectul privind eșalonarea la plată! Ce prevede acesta

Dat fiind succesul pe care l-a înregistrat eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare în formă simplificată, adoptată prin OUG nr. 181/2020, Guvernul României a adoptat și în acest an o OUG care prevede o procedură permanentă de eșalonare la plată a datoriilor la bugetul de stat.

”Având în vedere faptul că (…) prin această facilitate fiscală se asigură lichiditățile financiare necesare continuării activității contribuabililor care temporar se află în dificultate financiară, Guvernul României a adoptat O.G. nr. 11/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală şi reglementarea unor măsuri fiscale, act normativ care introduce în cuprinsul Codului de procedură fiscală aprobat prin Legea nr. 207/2015, un capitol nou, respectiv Cap. IV1 , care prevede o procedură permanentă de eșalonare la plată, în formă simplificată, pentru obligațiile bugetare administrate de organul fiscal central”, se arată în referatul de aprobare a proiectului de Ordin al președintelui ANAF.

Cine poate beneficia de această facilitate fiscală?

Procedura se aplică obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, administrate de organul fiscal central, a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, pentru care debitorii pot depune cereri de eșalonare la plată.

Mai exact, de această facilitate vor beneficiacei care au datorii la stat privind impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţiile fiscale accesorii. Tot aici se încadrează și amenzile de orice fel administrate de organul fiscal.

De asemenea, beneficiază de eșalonarea la plată cei care înregistrează creanţe bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanţele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii.

Și, nu în cele din urmă, de aceste prevederi se pot bucura cei care au creanţe rezultate din săvârşirea unor infracţiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare şi amenzi judiciare/penale.

Potrivit proiectului publicat de ANAF, nu se încadrează în categoria creanţelor prevăzute în proiect şi nu se acordă eșalonări la plată pentru sumele care fac obiectul unei confiscări, precum şi cele reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni.

Stabilirea obligațiilor fiscale

Obligațiile fiscale prevăzute la alin.(2), sunt stabilite prin următoarele documente/acte administrative depuse/comunicate până la data eliberării certificatului de atestare fiscală a căror vechime se împlinește în perioada menționată la alin.(1) și vizează inclusiv perioade fiscale anterioare:

a) declarații fiscale, inclusiv cele depuse cu întârziere;

b) decizii de impunere;

c) declarații rectificative;

d) decizii referitoare la obligațiile fiscale accesorii;

e) titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii;

f) orice alte acte prin care se stabiliesc impozite, taxe, contribuții sociale și alte sume datorate bugetului general consolidat.

Perioada maximă de eșalonare este de 12 luni

Atunci când emite certificatul de atestare fiscală, ANAF va comunica debitorului și decizia referitoare la obligațiile fiscale accesorii, în vederea includerii acestora în decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale.

Eşalonarea la plată se acordă pe o perioadă de cel mult 12 luni, prin emiterea deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, la care se anexează graficul de plată care cuprinde rate lunare, în funcție de numărul de luni de eșalonare la plată aprobat. Perioada de eşalonare la plată acordată nu poate fi mai mare decât perioada de eşalonare la plată solicitată de debitor.

În cazul debitorilor care se află în perioada de observație sau în reorganizare juridicară, după caz, pentru obligațiile fiscale principale prevăzute la alin. (1), ale căror scadente sunt ulterioare deschiderii procedurii insolvenței, se calculează obligații fiscale accesorii în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și ale programului de plăți, după caz.

Documente necesare

Eşalonările la plată a obligaţiilor fiscale se solicită de către debitor în baza unei cereri, al cărei model este prevăzut pe site-ul Agenției. Aceasta trebuie depusă la organul fiscal, fie direct la registratura organului fiscal, fie prin poştă, cu confirmare de primire, ori  prin intermediul serviciului ”Spațiu privat virtual”.

Pentru debitorii care au înfiinţate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, cererea de acordare a eşalonărilor la plată se depune de către debitor, atât pentru obligaţiile fiscale datorate de acesta, cât şi pentru cele ale sediilor sale secundare. Cererea se depune la organul fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale ale debitorului şi se analizează raportat la totalul obligaţiilor debitorului şi ale sediilor sale secundare.

Pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii, cererea de acordare a eşalonărilor la plată se depune de către debitor, persoană fizică, separat pentru obligațiile fiscale ale persoanei fizice și separat pentru obligațiile fiscale ale persoanei/persoanelor fizice, după caz, care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere. Cererea/cererile se depune/depun la organul fiscal competent prevăzut la Titlul III, Capitolul I din Codul de procedură fiscală și se analizează separat, nefiind condiționată depunerea uneia față de cealaltă.

În cazul în care debitorul optează pentru plata diferențiată a ratelor de eșalonare, acesta menționează în cerere propunerea de grafic, care va cuprinde, pentru fiecare rată, procentul care poate fi achitat din obligațiile fiscale principale și accesorii, respectiv:

a) cel puțin 5% din cuantumul obligațiilor fiscale ce pot fi eşalonate la plată, pentru jumătate din perioada de eșalonare solicitată,

b) diferența de procent se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eşalonare, pentru următoarele luni rămase din propunerea de grafic.

În situația în care perioada de eșalonare la plată solicitată cuprinde un număr impar de luni de eșalonare, numărul de luni rezultat din aplicarea prevederilor alin. (4) lit a) se rotunjește în plus.

Procedura completă și documentele necesare de care aveți nevoie pot fi consultate și descărcate de pe site-ul ANAF.

author avatar
Alina Costache
204 afisari
Zenville

Ultimele știri

Programul Gabrielei Firea pentru Primăria Capitalei. Aeroport în sudul Bucureștiului și dezvoltarea/extinderea rețelei de metrou, printre promisiuni

Senatorul Gabriela Firea, candidatul PSD la Primăria Generală a Bucureștiului și-a prezentat Programul de guvernare locală 2024 – 2028. Candidatul PSD își propune să...

Imagini incredibile cu rapperul american Sean Diddy când îşi bate iubita cu sălbăticie pe holurile unui hotel (VIDEO)

Cassie Ventura, fosta iubită a lui Sean Diddy, i-a intentat proces artistului și-l acuză, printre altele, de viol. O înregistrare video din 2016 îl...
proger