Stagiunea 2013-2014 a celebrului Teatru Scala, din Milano, a debutat cu cantec. Spectacolul cu “Traviata” lui Verdi a inceput cu imnul Italiei, a fost urmat de un moment de reculegere in memoria regretatului Nelson Mandela si s-a incheiat cu fluieraturi timise la adresa tenorului, huiduieli de-a dreptul la adresa dirijorului si regizorului, apoi 10 minute de aplauze in picioare.
Cine ce sa mai inteleaga! Stagiunea 2013-2014 a prestigiosului Teatru Scala, din Milano, a debutat cu o montare noua a spectacolului “Traviata” de Verdi, avandu-i in rolurile principale pe soprana bavareza Diana Damrau si tenorul polonez Piotr Beczala. La pupitrul dirijoral s-a aflat Daniele Gatti, iar regia i-a apartinut lui Dimitri Tcherniakov. Din cate se pare, realizatorii spectacolului nu s-au aflat pe aceeasi lungine de unda cu traditionalistul si mult prea patimasul public italian, care si-a manifestat zgomotos dezaprobarea. Supararea mare a pornit de la decoruri si costume, multi fiind de parere ca locuinta de la tara a Violettei Valery seamana cu o bucatarie amenajata dupa catalogul Ikea, iar ca interpreta faimoasei curtezane a avut parte de rochii total neinspirate si nepotrivite nici cu silueta, nici cu ideea de rafinament si eleganta pe care o presupunea personajul ei. Si asta nu e tot, publicul a simtit ca ia foc atunci cand, in actul al doilea, l-a vazut pe interpretul indragostitului Alfredo, tenorul Piotr Beczala, cantandu-si superbele arii ba framantand aluat pentru paste, ba tocand morcovi. Nu-i vorba, artistul si-a cantat partitura impecabil, iar vocea lui calda a mangaiat urechile italienilor. Din pacate, nu a fost suficient, iar la final, tenorul a fost huiduit. E drept ca timid si, oricum, nimeni nu l-a trimis acasa, asa cum s-a intamplat in cazul regizorului Tcherniakov, dar, asta nu inseamna ca Piotr nu a ramas cu un gust amar. “Ultima mea productie la Scala. Cred ca ar trebui sa angajeze doar cantareti italieni. De ce naiba mi-am mancat timpul cu asa ceva…Arrivederci”, s-a plans tenorul. Cum imediat au inceput speculatiile ca artistul ar putea renunta la urmatoarele reprezentatii, acesta s-a simtit dator sa revina cu cateva explicatii. “ Nu va temeti. Sunt un profesionit. Am un contract cu Scala si o sa il duc la indeplinire. Mi-am dovedit profesionalismul si ieri, in Traviata. Poate ca nu am fost chiar de acord cu viziunea regizorala asupra personajului, dar mi-am facut treaba cat am putut de bine. Rezultatul muncii mele? Primele huiduieli din viata mea. Si inca ceva: de acum, voi veni in Italia, doar pentru vacante”, a explicat Beczala, care a tinut sa le multumeasca admiratorilor sai fideli, deloc putin la numar, pentru cuvintele de incurajare. “Vino inapoi la Metropolitan si canta pentru noi”, i-a scris tenorului o fana din Statele Unite. Ce i s-a intamplat zilele trecute lui Piotr Beczala, pe scena Scalei, nu este o premiera. De acelasi tratament a avut parte acum cativa ani si Roberto Alagna, care a fost huiduit pentru felul in care a cantat in “Aida”. Mai temperamental decat polonezul, sicilianul nu a tolerat jignirea si a iesit valvartej de pe scena, lasand directiunea sa se descurce si sa continue spectacolul cu cine a crezut de cuviinta. Nici marele tenor Luciano Pavaraotti nu a scapat nehuiduit la Scala si nici sopranele Mirella Freni si Renee Fleming.