AcasăSANATATERafila o ia pe arătură. Cheltuieli de miliarde de lei pentru a...

Rafila o ia pe arătură. Cheltuieli de miliarde de lei pentru a învinge reticența românilor la vaccinare

Alexandru Rafila, hotărât să își ducă la capăt misiunea trasată de OMS

Strategia națională de vaccinare în România pentru perioada 2023-2030 este, practic, o campanie extrem de agresivă, susținută cu eforturi bugetare de miliarde de lei, pentru a învinge reticența românilor la vaccinare. Astfel ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, anunţă transformarea preoţilor, cadrelor didactice şi a personalului medical în adevăraţi avocaţi ai vaccinării populaţiei.

Certat, probabil, de OMS şi de Ursula von der Leyen pentru procentul mic de români vaccinați anti-Covid și de scăderea numărului părinților care acceptă controversatul vaccin ROR pentru copiii lor, Alexandru Rafila a decis să pornească un război agresiv împotriva populației. Scopul unic este de a anihila orice reticență față de vaccinurile incluse în Programul Național, inclusiv cel împotriva SARS-Cov-2.

Printre măsurile anunțate se numără schimbarea legislației, vorbindu-se obsesiv despre garantarea accesului și dreptului la vaccinare pentru toți cetățenii României, în condițiile în care nu există nicio problemă legată de acest aspect. Una dintre măsurile principale din Strategie este transformarea preoților, cadrelor didactice și personalului medical în adevărați avocați ai vaccinării.

”În România populația are un grad de ezitare la vaccinare, iar parte din personalul medical adoptă o practică oarecum defensivă în materie de vaccinare. Vaccinarea este efectuată în principal de către medicii de familie, care nu întotdeauna oferă informații aparținătorilor în legătură cu vaccinările la care este eligibil copilul sau în legătură cu posibilele reacții adverse postvaccinale indezirabile (RAPI) și managementul acestora. Există un grad de neîncredere a populației privind siguranța vaccinării, teama de reacții adverse constituind un motiv important de nevaccinare. Aceste probleme ar putea fi rezolvate pe deoparte prin organizarea unor instruiri periodice pe tema vaccinologiei pentru medicii de familie, iar pe de altă parte prin asigurarea unor campanii susținute de informare a populației și prin consilierea individuală privind beneficiile vaccinării, dar și riscurile nevaccinării”, se arată în Strategie.

Unde se duc banii

Strategia promovată de Ministerul Sănătății va beneficia de o finanțare generoasă, de miliarde de lei. Din acești bani, 700.000 de lei vor fi folosiți pentru realizarea de informări /mese rotunde /dezbateri privind importanța vaccinării pentru sănătatea publică cu decidenți de nivel național și local și 28 milioane de lei pentru utilizarea de strategii inovatoare și abordări personalizate pentru a reduce numărul a persoanelor nevaccinate și insuficient vaccinate în fiecare comunitate.

De asemenea, 84 milioane de lei se vor cheltui pentru realizarea și implementarea de planuri județene de îmbunătățire a acoperirii vaccinale în cadrul PNV, 50 milioane de lei pentru activități de instruire privind noile proceduri de recuperare la vaccinare, 4 milioane de lei pentru campanii de comunicare pentru promovarea vaccinării HPV și 18 milioane de lei pentru facilitarea introducerii de noi vaccinuri și instruiri pentru medicii de familie în scopul motivării persoanelor la risc să se vaccineze. Printre cheltuieli se mai numără și 38 milioane de lei alocați pentru pentru asigurarea continuității programului de vaccinare în timpul situațiilor de urgență, 106 milioane de lei pentru echipamente frigorifice și servicii pentru depozitarea și transportul vaccinurilor, 40 milioane de lei pentru stocul obligatoriu de vaccinuri, 7 milioane de lei pentru trimitere a SMS-urilor către aparţinătorii legali ai copiilor ce urmează a fi vaccinaţi, 350 milioane de lei pentru implementarea sistematică și riguroasă a programului național de supraveghere și control al bolilor transmisibile prioritare, precum și 25 milioane pentru campanii, în care se vor folosi entități specializate pentru ajustarea mesajelor de vaccinare cu tehnici de marketing social.

”Entități cu mesaje distorsionate”

Faptul că nu există o acceptabilitate de 100% a vaccinurilor incluse în Programul Național ar fi cauzat de campaniile agresive anti-vaccinare, susține Ministerul Sănătății.

”Adesea, diverse entități din societate promovează în spațiul public mesaje distorsionate privind vaccinarea, scopurile și consecințele acesteia, sau privind calitatea vaccinurilor sau așa-zisul caracter experimental. Pentru creșterea adresabilității și a acceptanței la vaccinare este nevoie de campanii de comunicare ample și credibile, susținute la nivel național, în general și la nivel local, în special, în funcție de caracteristicile comunităților respective”, consideră instituția. Totodată, organizarea de întâlniri între specialiștii în domeniul sănătății publice și a experților în domeniu și reprezentanții societății civile ar putea reprezenta o soluție pentru creșterea încrederii populației generale în instituțiile responsabile în domeniul sănătății și a măsurilor de sănătate publică recomandate. În acest sens, este prevăzută măsura comunicării pentru creșterea încrederii populației în beneficiile vaccinării, care include și realizarea unui parteneriat social cu autorități, decidenți, profesioniști din sistemul medical, organizații ale societății civile, entități economice, mass-media și organizații.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.