AcasăSANATATEComplexul cheliei la bărbați, mină de aur pentru publicitatea „aspectului personal”

Complexul cheliei la bărbați, mină de aur pentru publicitatea „aspectului personal”

Istoric, bărbații s-au temut să-și piardă părul. Poate că are legătură cu îmbătrânirea, cu un sentiment de retragere sau cu dispariția virilității. Chelia  inspiră o reacție viscerală, dar aduce profit pentru alții.

Christopher, acum în vârstă de 62 de ani, a început chelească când avea 28 de ani. „Simpla privire în oglindă a devenit o tortură”, a declarat el pentru UnHerd. Ben are 29 de ani și folosește tratamente medicinale pentru căderea părului de doi ani. Perspectiva calviției îl „îngrozește”.

Potrivit unui studiu recent în Marea Britanie, un sfert dintre bărbații care dezvoltă calviție ereditară („alopecie androgenică”) prezintă simptome înainte de vârsta de 21 de ani; la 35 de ani, două treimi dintre bărbați și-au pierdut cel puțin o parte din păr.

Standardul de aur este, bineînțeles, transplantul, un tratament care a apărut progresiv în psihicul masculin. Dar este o opțiune costisitoare.

Pentru cei cu posibilități mai reduse există alternative. A apărut o întreagă flotă de companii: Keeps, Rogaine, Happy Head, Scandinavian Biolabs, Sons UK, Numan, Unthin, Manual și Hims.

Oferă un amestec de pastile, șampoane, seruri și spray-uri care utilizează două substanțe chimice principale, minoxidil și finasterid.

Minoxidilul este un vasodilatator (un medicament utilizat pentru tratarea hipertensiunii arteriale) dezvoltat inițial în anii ’70. Dar, atunci când a fost testat, medicii au observat că stimulează și creșterea părului (motivul exact este încă oarecum neclar) și a fost direcționat către tratamentul calviției în 1986.

Finasterid, între timp, este un „prevenitor”. Medicamentul oprește transformarea testosteronului în dihidrotestosteron (DHT), un hormon de dezvoltare masculină, și a fost dezvoltat pentru prima dată pentru tratarea prostatei mărite în 1992. Dar, întrucât DHT oprește, de asemenea, creșterea părului, reducerea prezenței sale în organism ar putea încetini căderea părului. Produsul s-a alăturat minoxidilului în 1997.

Evident, ambele medicamente nu sunt miracole. Prin urmare, o serie de  companii reușesc mai degrabă un truc de marketing decât eficiență medicală:  oferă un serviciu de „telesănătate”, angajând “experți” online pentru a valida rețete de abonamente care sunt apoi trimise prin poștă.

Acesta este limbajul optimizării aspectului personal, transformat în limbaj publicitar corporatist. La fel ca industria suplimentelor,  comercializează regenerarea părului ca pe o cale spre starea amețitoare de „îngrijire de sine”.

Însă există o capcană: nimeni nu garantează că medicamentele și „tratamentele” împiedică părul să cadă. Unele pot avea efecte secundare îngrijorătoare – depresie și disfuncție sexuală.

Cu toate acestea, bărbații se îndreaptă către aceste companii. Deși există puține dovezi că pierderea părului este statistic mai răspândită în prezent, verdictul psihologilor este că social media i-a făcut pe mileniali și pe cei din Generația Z mai „conștienți de păr”.

Discuțiile populare de pe Reddit, cum ar fi r/tressless și r/HaircareScience, oferă o platformă pentru zeci de mii de bărbați tineri pentru a face schimb de sfaturi.

Aici se potrivește o vorbă românească: Mortul nu se mai întoarce de la groapă. Valabil și pentru păr.

author avatar
Radu Jacotă
340 afisari

1 COMENTARIU

  1. La bărbați căderea părului de pe creștet este firească. De ce te-ai împotrivi naturii? Iar femeilor nu le pasă cum nici nouă nu ne pasă de implanturi!
    Procuparea să ai păr precum la un copil este datorită reclamei mascate: poze, reviste, actori, cîntăreți s.a.. La fel este treaba cu dinții puși, cei înălbiți, și rînjitul nu zîmbetul/ orice animal ce-și arată colți e agresiv sau încolțit. Desihur, pe lîngî că ne fac nefericiți, e vorba de o întreagă industrie, de bani.

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri