Legea sponsorizarii si Codul Fiscal permit societatilor comerciale sa directioneze, in fiecare an, pana la 525 de milioane de euro catre organizatiile neguvernamentale din Romania, insa doar 22% din aceste fonduri ajung la potentialii beneficiari.
Legea sponsorizarii si Codul Fiscal permit societatilor comerciale sa investeasca in dezvoltarea societatii romanesti, fara niciun cost pentru ele. Firmele pot directiona pana la 20% din impozitul pe profit catre organizatii neguvernamentale – in limita a 0,3% din cifra de afaceri – suma ce se scade din impozitul pe profit.
Potential mare, efect scazut
Conform datelor prezentate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), in anul 2013 au inregistrat profit 191.691 de societati comerciale din Romania. Daca toate acestea ar fi directionat catre sectorul non-profit suma maxima prevazuta de lege – pana la 2,3 miliarde de lei (525 de milioane de euro) – ar fi sustinut domenii cheie, deficitare in prezent, precum sanatatea, mediul si educatia. Totusi, doar 16% dintre companii (30.651) au ales sa faca sponsorizari, valoarea totala fiind de 523 de milioane de lei, adica doar 22% din potentialul maxim.
Proiecte posibile
Fundatia HOSPICE Casa Sperantei si AlTreileaSector.ro, in parteneriat cu EY Romania, au efectuat un studiu in urma caruia a rezultat ce anume s-ar putea face cu 525 de milioane de euro, daca fondurile ar fi directionate de firme catre ONG-uri. Astfel, in fiecare an s-ar putea realiza, concomitent, proiecte cu impact major in comunitatile din Romania:
– 17.500 de hectare de terenuri degradate s-ar tranforma in paduri. In cinci ani, in Teleorman, 20% din suprafata judetului ar fi impadurita;
– 31 de centre de ingrijiri paliative ar putea fi construite in Romania, care sa ofere servicii gratuite pentru 61.000 de persoane cu boli incurabile. Acoperirea pentru acest tip de servicii ar creste, la nivel national, de la 5% la 45%;
peste 800.000 de adolescenti din Romania ar putea fi sustinuti sa se implice in proiecte de educatie in urmatorii cinci ani.