AcasăEditorialRazvan Ioan BoanchisArta Contestatiei de ieri si contestatarii inconsistenti de azi

Arta Contestatiei de ieri si contestatarii inconsistenti de azi

Am fost la Expozitia ArtSafari, gazduita de Palatul Dacia Romania.

La etajul intai, artisti contemporani. Pluralism al expresiei si prospetime, cote in crestere, pe o piata aflata in cadere, din 2013 incoace. In pandant cu plasticienii de azi, litografii de Dali (300-500 de euro, ca s-or fi imprimat cateva mii) si un tablou de Tuculescu (30000 de euro — in urma cu doi-trei ani, nu te apropiai de un Tuculescu fara 50-60000).

La etajul al doilea, Avangardele, de la ecouri ale cubismului la suprarealism si expresionism abstract, dar avand, ca vedeta, dadaismul. Toate numele mari ale Avangardelor noastre, cu lucrari reprezentative din muzee nationale si colectii particulare. Maxy, Marcel Iancu, Victor Brauner, Jules Perahim. Si Corneliu Michailescu. Fiindca tot am amintit de ecouri ale cubismului, imi permit sa cred ca Michailescu, daca se stabilea la Paris, in loc sa se retraga, in ultimii 30 de ani ai vietii, la Cernica, ar fi avut o bursa cat ceilalti la un loc. N-am uitat de reusitele plastice ale scriitorilor. Eugen Ionesco (o litografie), Miron Radu Paraschivescu (ulei pe panza, capul chelios al lui Lenin pe o tipsie), Gellu Naum (desene),  Tristan Tzara (crochiuri), Geo Bogza (desene), Sasa Pana (grafica), Max Blecher (desene). Pentru a ne sincroniza putin cu Avangardele, va povestesc o intamplare care l-a uimit pana si pe Tristan Tzara, plecat din tara, cand i-a prezentat-o Sasa Pana, doctor si general de armata, care si-a tras cinci gloante in cap si a supravietuit! In 1931, Jules Perahim, Baranga, Gherasim Luca au scos revista „Pula”, in 13 exemplare. Au scris pe frontispiciul publicatiei „organ universal” si i-au trimis-o lui Nicolae Iorga, cu dedicatia „Tu ai? N-ai!”.

Sa ne intoarcem in prezentul prozaic. Intrarea la expozitie — 50 de lei de persoana. 40 de lei ora la atelierul pentru copii. Fiica mea a fost la pictat tricouri. Nu comentez preturile. Dar sunt surprins (sunt pe naiba, ma joc!) ca tinerii frumosi si liberi au lipsit de la o expozitie avand ca tema tocmai Arta Contestatiei. Nu era normal sa vina si  intelectualii mucosi, care misca economia patriei? Unde erati, corporatistilor pe biciclete? Mi-a fost dor de voi (daaa, foarte dor!), parlitorilor de romgleza, care ne-ati pus presedinte neamt si guvern tehnocrat! Cand a fost manifestatia pentru sprijinirea lui Patapievici, v-ati insurubat pe beregati papioane si ati urlat, ca era gratis. Pe filiera Artmark, Patapievici a avut legatura si cu expozitia ArtSafari! Haideti, tinerilor frumosi si liberi, sa-l sustineti pe Patapievici si cand trebuie sa bagati mana-n buzunar! Dar stiti ceva? Mai bine ca n-ati venit. Sa nu veniti nici saptamana viitoare! Oricum, n-ati intelege nimic din eterogenul spectacol de la ArtSafari! De ce eterogen? Imediat.

Spargatori de inertii, unii dintre ei talentati, cativa geniali, avangardistii au fost niste moluste (midii si alti melci) agatate, cu o intarziere de 10-15 ani, de carena Crucisatorului Potemkin. Iar operele create de  trubadurii celei mai criminale forme de ateism — ateismul sovietic — au fost expuse intr-un Palat (Dacia Romania) cu arhitectura renascentista, amplasat in Centrul fost brancovenesc, fost matein, actualmente Centrul Vechi unde se aduna corporatistii si pastilatii.

author avatar
Razvan Ioan Boanchis Publicist-comentator
Publicist-comentator la "Național" din 1997. Ziarist original și de contra-opinie. Autor a zece cărți. I s-au decernat numeroase premii jurnalistice și literare. Îl citesc cu plăcere chiar și cei care nu îi împărtășesc părerile. Uneori, nici el nu e de acord cu el.
874 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger