AcasăPoliticaVa funcționa un Schengen militar?

Va funcționa un Schengen militar?

Ideea este de a adapta normele Schengen la circulația trupelor și a echipamentelor militare în întreaga Europă

La sfârșitul lunii ianuarie, Germania, Olanda și Polonia au semnat un acord de creare a unui coridor de transport militar între ele, dând un impuls obiectivului îndelung discutat, dar rar urmărit, de îmbunătățire a mobilității militare în Europa.

 Nu a fost prima dată când factorii de decizie politică au lansat ideea de a adapta circulația fără vize a persoanelor și a bunurilor comerciale existente în zona Schengen la circulația trupelor și a echipamentelor militare în întreaga Europă. Dar acum capătă amploare.

Conceptul unui Schengen militar a apărut după anexarea Crimeei de către Rusia, relatează Foreign Policy. Europa își dă seama că trebuie să se pregătească mai bine pentru posibilitatea ca președintele Vladimir Putin să decidă să își folosească armata și mai mult spre vest.

Dar tranzitul a tot ceea ce are legătură cu o misiune militară în Europa se confruntă cu obstacole, de la piedici birocratice și lacune mari în materie de infrastructură care pot provoca întârzieri decisive. Europarlamentarul eston Urmas Paet, vicepreședintele Comisiei pentru Afaceri Externe, a evaluat mobilitatea militară la trei din 10.

Cele mai multe drumuri și poduri au fost construite pentru uz civil și este puțin probabil să reziste la greutatea blindatelor. În plus, ecartamentul căilor ferate din fostele state sovietice diferă ca mărime de cel european, iar un transfer de mii de soldați și echipamente dintr-un tren în altul într-o situație de război va fi un coșmar logistic.

„Trebuie să avem o capacitate reală, nu doar echipamente și trupe, ci și capacitatea de a ne deplasa cu viteză, de a furniza piese de schimb, de a stoca combustibil și muniție, iar rușii trebuie să vadă că o avem”, a declarat generalul Ben Hodges, fost comandant NATO și primul susținător al unui Schengen militar. A salutat acordul dintre Germania, Olanda și Polonia ca fiind un “bun început” și spus că sunt în discuție multe alte coridoare de acest fel.

Șeful apărării din Bulgaria, amiralul Emil Eftimov, susține  că aliații ar trebui să acorde prioritate unui coridor de la Alexandroupolis, în Grecia, până în România, și unui alt coridor de la Marea Adriatică prin Albania și Macedonia de Nord.

“Vor să aibă coridoare din Grecia până în Bulgaria și România”, a adăugat Hodges. „Scopul este de a avea o rută fără probleme, în ceea ce privește infrastructura, dar și de a rezolva din timp problemele vamale și toate obstacolele legale.”

Coridorul german, olandez și polonez este primul dintre cele preconizate și se așteaptă  să identifice și să rezolve blocajele și, eventual, să ofere un model pentru viitoarele coridoare.

Dar este o sarcină dificilă chiar și pentru trei națiuni. Cooperarea între mai mult de două duzini de state membre, în special una care implică trupe înarmate și utilaje periculoase, va fi îngreunată de nenumărate alte reglementări. Multe guverne nu împărtășesc cu ușurință detalii despre infrastructura critică.

Potrivit unui raport al Centrului pentru Analiza Politicilor Europene (CEPA) publicat în 2021, 90% din autostrăzile, 75% din drumurile naționale și 40% din podurile din Europa sunt capabile să transporte vehicule cu încărcătura maximă clasificată militar de 50 de tone.

În funcție de echipări,  tancurile Leopard și Abrams pot cântări peste 70 de tone. Cele mai multe dintre aceste tancuri vor fi urcate pe platforme HET – Heavy Equipment Transporters – iar fiecare platformă cântărește până la 20 de tone.

Rafael Loss, expert în apărare la think tank-ul Consiliului European pentru Relații Externe, a declarat că nu există un catalog al nevoilor de infrastructură.  Fondurile alocate pentru instrumentul de finanțare a infrastructurii UE, Facilitatea Conectarea Europei (CEF),  s-au redus de la 6,5 miliarde de euro la 1,7 miliarde de euro.

Agenția Europeană de Apărare lucrează la standardizarea proceselor birocratice pentru mobilitatea terestră și aeriană și la elaborarea unui formular comun pentru a simplifica documentele. Însă  există reticență din partea statelor membre care nu au integrat încă aceste „aranjamente tehnice” în deciziile lor naționale.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
473 afisari

4 COMENTARII

  1. Un Schengen militar dar pe la vama Romaniei, stat NATO, sunt ofiteri austrieci, cica doar observatori, dintr un stat nemembru NATO.

  2. Asta lipseste ba europenilor astia democratici si atat dr civilizati de nu nai pot,cuvantul schrngen ca sa poata sa si rezolve probl sau sa se poata intelege si ei ca o uniune care se vrea??? Hai mars!

  3. Acum acești „clarvăzători” își dau pumni în cap fiindcă au torpilat în fel și chip realizarea infrastructurii de transport a României, mai ales construcția de autostrăzi, cele care aveau traseul prin trecătorile Carpaților. Totodată nici CFR-ul nu a avut o soartă mai bună, poate chiar mai rea decât a rutierului. Dacă în 89 aveam una din cele mai dezvoltate rețele de căi ferate, acum aproape acestea nici nu mai contează ca soluție de transport, cu toate că din punct de vedere militar acest sistem trebuie să fie baza oricărei mișcări de trupe , cu tot ce înseamnă acest lucru, trupele propriu zise, tehnica aferentă și mai ales logistica de susținere a lor. Că au început să se trezească la realitate o demonstrează viteza cu care sau demarat și se execută lucrările la Autostrada Moldovei, care fără existența războiului din Ucraina, în veci nu era construită. Măcar atâta să câștigăm și noi din această încăierare.

  4. Dacă vreun nebun ar reuși să provoace Rusia la conflict direct ar trebui să avem bunkere atomice, provizii și icoane eficiente, nu străzi pentru tancuri.
    Să „sperăm” totuși că isteria belicoidă e doar parte a unui alt jaf masiv ca cel din plandemie, de data asta în folosul industriei militare.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger