Spațiul Schengen devine tot mai mic, după ce mai multe state din UE au anunțat introducerea controalelor la granițe. ”Minunea” intrării României în Schengen nu a durat foarte mult, dat fiind că încă de la începutul acestui an au existat țări din Uniunea Europeană care au introdus, deja, verificările la graniță. Transportatorii români se plâng că au început să apară pierderi financiare și, în condițiile în care 11 state din UE își vor anula Schengen, acestea vor fi din ce în ce mai mari.
Obișnuiam să spun că atunci când România va intra în Schengen, acesta se va desființa. Iată că, la doar câteva luni de la un respiro îndelung așteptat de țara noastră, spațiul Schengen se restrânge, devenind tot mai mic, după ce 11 state UE au notificat Comisia Europeană că vor reintroduce controalele la frontiere, invocând diverse motive. Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), ne spune că unele dintre cele 11 țări notificaseră Comisia Europeană încă de anul trecut privind reintroducerea controalelor.
”Italia a reintrodus controalele din 18.12.2024 până în 18.06 2025 și acum a notificat că va prelungi perioada. Germania a reintrodus din martie 2025 până în septembrie 2025, Bulgaria, de la 1 ianuarie până la sfârșitul lui iunie, iar Slovenia, de la sfârșitul lunii decembrie 2024 până la 21 iunie, iar acum a prelungit și după această dată. Evident, și Olanda a introdus controalele. Dar genul de controale pe care le făceau până acum nu sunt chiar așa drastice ca înainte de intrarea noastră în Schengen, adică mașină cu mașină-100%. Chiar și așa, o întârziere de 2-3 ore la un camion poate să afecteze eficiența cursei, să ajungi prea târziu la destinatar și să nu poată fi descărcat, să nu mai prinzi feribotul sau să strice programul de condus, pentru că șoferii profesioniști nu au voie să conducă mai mult de 9 ore pe zi, cu pauză de 4 ore și jumătate. La un camion, dacă stă o zi nefolosit, costurile sunt de minimum 300 de euro”, ne-a declarat Radu Dinescu.
Multinaționalele și-au cerut partea
Reintroducerea controalelor al frontiere vine în contextul în care costurile cresc, impredictibilitatea este maximă, presiunea pe costuri, la fel, iar volumele sunt mai degrabă în scădere, ne spun reprezentanții transportatorilor. Potrivit acestora, problema este că o să apară timpi de așteptare și toată industria din Europa va avea de suferit, pentru că este o reducere a eficienței.
”Nu știu ce câștigă statele membre cu aceste controale, dar știu ce pierdem noi. De când am intrat și noi în Schengen au fost mulți clienți, mai ales de la multinaționale, care ne-au cerut să reducem tarifele, pentru că nu mai aveam pierderile de dinainte. Multinaționalele au o putere de negociere enormă, în condițiile în care industria în România este foarte fragmentată, pentru că 92,75% din firmele de transport au cel mult 10 camioane”, ne-a precizat Radu Dinescu. În ce privește monitorizarea transporturilor, Ungaria are 25 de puncte de control pe toată rețeaua națională. Dacă se înmatriculează un camion nou în România și este trimis prin Ungaria, când este scos de pe autostradă și dus în parcările unde sunt verificate toate tirurile, acesta este oprit și i se ia toate datele, ca să fie băgate în sistem.
”Ungurii au toate datele despre fiecare camion, știu dacă a mai avut abateri, descoperă imediat dacă are vreo amendă neplătită. La ei se cântăresc absolut toate camioanele, însă la noi ne-a luat Schengenul prin surprindere. Există acum un proiect în lucru la CNAIR. Toate țările din UE au analize de risc și verifică de câte ori a trecut un camion, de la ce firmă, care a avut probleme”, ne-a mai spus Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.
Amenzi doar pentru români
Transportatorii români se plâng că la străini nu funcționează plata amenzii și că, dacă se duc să plătească, le trebuie CNP și nu au. ”Dacă îți dă Poliția amendă, trebuie să plătești la trezoreria de pe raza județului pe care își are domiciliul șoferul, dar ăla nu stă în România. Turcii, când primesc o amendă de la polițiștii noștri, le spun să scrie mai repede și aruncă procesele verbale. Și în Germania dacă se duc 3 camioane, unul din România, altul din Bulgaria și celălalt din Turcia și încalcă vreo regulă, amenda o dă doar la român, că pe noi ne au în baza de date. Noi am tot cerut și în Parlament să nu ne mai discrimineze la noi acasă, că în România doar pe noi ne amendează, nu și pe străini. Să le dea și lor amenzi sau măcar să îi oprească. Am întâlnit și oameni bine intenționați, m-au sunat firme din Europa de Vest, că aveau de plătit amendă și nu știau unde să plătească, dar nu au avut cum. Că te lovești de chestia asta: al cui ești, maică? Și gata, s-a rupt filmul. Apoi, problema este că, și dacă poți și dacă nu poți să o plătești, nu te întreabă nimeni dacă ai plătit-o. Și atunci, vorba aceea, de ce să mă ascund, dacă nu mă caută nimeni”, ne-a mai spus Radu Dinescu.