AcasăPoliticaS-a stricat transparența. Ordonanțele de urgență, trecute la secret

S-a stricat transparența. Ordonanțele de urgență, trecute la secret

Guvernul aruncă în aer transparența decizională

Guvernul a elaborat normele metodologice de aplicare a ordonanței care îngroapă transparența decizională. Potrivit proiectului de act normativ, ordonanțele de urgență vor fi date în secret și vor fi publicate direct în Monitorul Oficial. Și asta pentru că circumstanţele excepţionale, soluţiile imediate care se impun și atingerea adusă interesului public, care obțin scutire de la dezbateri publice, sunt invocate în toate ordonanțele de urgență.

Proiectul de act normativ care elaborează normele metodologice ale ordonanței care schimbă din temelii transparența decizională a fost deja emis de Guvern. Astfel, potrivit acestuia, toate actele normative care întrunesc condițiile legate de circumstanţele excepţionale, soluţiile imediate care se impun  și atingerea adusă interesului public nu vor mai intra în dezbatere publică, fiind direct adoptate și publicate în Monitorul Oficial. Cele trei condiții însă se regăsesc în toate ordonanțele de urgență.

Potrivit definiției oficiale, ordonanța de urgență este un act normativ emis de Guvern în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată. În fapt, în toate notele de fundamentare care însoțesc aceste acte ale Guvernului se face precizarea că ”aceste elemente vizează interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată”, sau ”având în vedere că elementele menționate vizează interesul public și strategic, și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată”.

Totodată, scutire de la dezbaterea publică a actelor normative vor primi și cele care conțin informaţii clasificate, activităţi comerciale sau financiare, pe motiv că ar fi afectat principiul concurenţei loiale, și datele personale existente în aceste acte legislative. Dezbaterea publică, prin transparența decizională, nu înseamnă doar accesul la informații, ci și posibilitatea de a semnala și a opri un derapaj al celor aflați la guvernare, patronatele și sindicatele având un rol extrem de important.

Procedură de urgență

Potrivit normelor metodologice ale OUG 16/2022, circumstanțele excepționale, care pot determina ca proiectele de acte normative să fie supuse adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare, sunt acele împrejurări care exprimă un grad mare de abatere de la obişnuit sau comun şi au un caracter obiectiv, existenţa lor nedepinzând de voinţa autorității sau a instituției publice inițiatoare, care, în asemenea împrejurări, este constrânsă să reacţioneze prompt pentru apărarea unui interes public.

De asemenea, autoritatea sau instituția publică inițiatoare care recurge la procedura de urgență trebuie să justifice în documentele de motivare și prezentare publicate inclusiv pe site-ul propriu, îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiții: circumstanțe excepționale care să impună adoptarea, soluții imediate pentru evitarea unei grave atingeri aduse interesului public.

”În cazul inexistenței sau nejustificării urgenței adoptării actului normativ, autoritatea sau instituția publică inițiatoare are obligația aplicării procedurii de transparență decizională potrivit legii și prezentelor norme metodologice”, se arată în proiectul de act normativ.

Se caută ”victimele” viitoarele reglementări

Normele metodologice ale transparenței decizionale prevăd, în cazul celorlalte acte normative, obligativitatea instituțiilor de a identifica grupurile de persoane fizice sau persoane juridice, inclusiv autorităţi publice ce pot fi afectate pozitiv sau negativ de propunerea de act normativ, respectiv de decizia administrativă, precum şi a altor tipuri de părţi interesate. Totodată, acestea trebuie să stabilească efectele asupra mediului macroeconomic, de afaceri, social și asupra mediului înconjurător, inclusiv evaluarea costurilor și beneficiilor.

A apărut Național – Italia, ziarul românilor din Italia. Se găsește la chioșcurile de ziare și  în aeroporturi.

Accesați www.nationalro.it sau https://www.facebook.com/nationalitalia și veți fi la curent cu toate informațiile de ultimă oră despre comunitatea românească din Italia

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
10.565 afisari

17 COMENTARII

  1. Felicitari pentru Articol
    Oamenii sunt disperati sunt terminati sunt faliti
    O lege e in ultima instanta o bucata de hartie fara nici o valoare daca nu ai si resurse sa o pui in aplicare iar hg sau oug nu sunt legi.s-au stricat prieteniile si cu bagabontii din parlament
    Adica puteti intreba deja ccr daca e constitutional sau nu sa faci FOAMEA IN FRIG in Romania…si cati ani…estimez vreo 40

      • Avem un premier militar, numit acolo la indicația altui militar al licuriciului obez. Credeam noi ca fraierii că nu poate fi nimic mai rău decât cenzura puturoasă arahatiană. Iată că se poate și mai rău. Diktatura este de fapt instalată. Ea are nevoie să fie și legalizată prin transformarea parlamentului într-o anexă insignifiantă a guvernului care guvern are gradele militare ascunse sub sacoul albastru de civil. Așa lucrează acoperiții, în caz că nu știați.

  2. Deja nimeni nu mai vede un ministru pe la tv sau sa stie cine este astia au transformat legiferarea care era a parlamentului in mana unora care nu sunt alesi sunt incompetenti , primesc in plic majoritatea deciziilor cum a fost pnrr deci suntem vanduti cu totul!!E ilegal ce fac pt ca anuleaza parlamentul.

  3. in afara de Romania si koreea de nord , mai este vreo tara condusa de un general pe timp de pace ? si ala trecut pe la cia si cu consilieri evrei care ne vor binele ?

  4. Democratie, independenta, suveranitate raman doar cuvinte in dictionar. In realitate lucrurile nu stau asa. Vedem asta in fiecare zi.

  5. Asta se întâmplă când nu, ti cunoști istoria și votezi ciuma galbena PNL, un partid trădător de neam și țară

  6. Textul de lege:

    1
    Ordonanţă de
    urgenţă 16 2022-
    03-02
    Guvernul
    României
    pentru modificarea art. 7 alin. (13) din Legea
    nr. 52/2003 privind transparenţa decizională
    în administraţia publică
    Monitorul Oficial al
    României nr 204 din
    2022-03-02
    NOTA DE FUNDAMENTARE
    la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 16/2022
    pentru modificarea art. 7 alin. (13) din Legea nr. 52/2003 privind
    transparența decizională în administrația publică

    Secțiunea 1
    Titlul prezentului act normativ
    ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
    pentru modificarea art.7 alin.(13) din Legea nr. 52/2003 privind transparența
    decizională în administrația publică
    Secțiunea a 2-a
    Motivul emiterii actului normativ
    1. Descrierea situației actuale:
    A. Implicarea cetățenilor în procesul de luare a deciziilor reprezintă un pilon de
    bază al domeniului unei mai bune reglementări.
    Actul normativ de bază care consacră mecanismele standard ale implicării cetățenilor
    în luarea deciziilor este Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în
    administrația publică, republicată, care stabilește regulile procedurale minimale aplicabile
    pentru asigurarea transparenței decizionale în cadrul autorităților administrației publice
    centrale și locale, alese sau numite, precum și al altor instituții publice care utilizează
    resurse financiare publice, în raporturile stabilite între ele și cetățenii și asociațiile legal
    constituite ale acestora.
    Dinamica deosebită a tuturor aspectelor vieții cotidiene din România impune o
    permanentă actualizare a normelor legale existente, precum și, tot mai accentuat,
    elaborarea și adoptarea unor noi acte normative care să răspundă cerințelor interesului
    public.
    Procesul general de luare a deciziilor trebuie să corespundă, în egală măsură,
    exigențelor implicării societății civile, precum și necesității obiective de a se răspunde, cu
    promptitudine, interesului public care impune adoptarea unor norme specifice în diverse
    domenii, în condițiile unui mediu social-politic tensionat la nivel internațional, cu
    numeroase provocări de securitate în imediata vecinătate a granițelor României.
    2
    Pe de altă parte, existența unor situații excepționale, care afectează profund
    aspectele esențiale ale organizării societății obligă la adoptarea și aplicarea imediată a
    prevederilor legale necesare apărării interesului public, în contextul ultimelor evoluții
    generate de situația de criză majoră în planul relațiilor internaționale.
    În mod obiectiv, procesul de adoptare a unor reglementări legale în situații de criză nu
    poate fi supus cerințelor aplicabile procedurii obișnuite de asigurare a transparenței
    decizionale, realitățile impunând adoptarea urgentă a unor norme legale de a căror
    aplicare depinde stabilitatea și buna funcționare a instituțiilor fundamentale ale statului.
    Având în vedere actualul cadru legislativ, problemele identificate pot fi remediate, cu
    celeritate, prin adoptarea unei ordonanțe de urgență.
    B. În Raportul elaborat în anul 2020, Comisia recomandă Guvernului „să
    îmbunătățească eficacitatea și calitatea administrației publice, precum și previzibilitatea
    procesului decizional, inclusiv printr-o implicare adecvată a partenerilor sociali.”
    De asemenea, în Raportul Comisiei către Parlamentul Europei și Consiliu privind
    progresele înregistrate de România în cadrul mecanismului de cooperare și de verificare
    din 2021 se reia recomandarea de a asigura transparența totală și de a ține seama în mod
    corespunzător de consultările cu autoritățile relevante și cu părțile interesate în cadrul
    procesului decizional și în activitatea legislativă (…), în vederea îmbunătățirii în
    continuare a transparenței și a predictibilității procesului legislativ. Această recomandare,
    potrivit raportului, reprezintă o recunoaștere a faptului că o procedură legislativă deschisă
    și solidă este cea mai bună modalitate de a asigura atât caracterul durabil al reformelor,
    cât și eficacitatea lor.
    Toate aceste recomandări urmează a se implementa prin detalierea cadrului legal la
    nivelul unor norme metodologice de aplicare a Legii nr.52/2003, republicată.
    2. Schimbari preconizate
    În cazul reglementării unei situații urgente sau a uneia care, din cauza circumstanțelor
    sale excepționale existente la momentul elaborării și adoptării, impune adoptarea de soluții
    imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte
    normative se supun adoptării și anterior expirării termenului prevăzut la alineatul (2) al
    articolului 7 din lege.
    O altă măsură prevăzută de proiect are în vedere adoptarea de către Guvern, în termen
    de 30 de zile, prin hotărâre inițiată de Secretariatul General al Guvernului, a normelor
    metodologice de aplicare a Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în
    administrația publică, republicată.

    3. Alte informații

    Secțiunea a 3-a
    Impactul socio-economic al prezentului act normativ
    1. Impactul macro-economic:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect
    3
    1^1. Impactulul asupra mediului concurențial și domeniului ajutoarelor de stat
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect
    2. Impactul asupra mediului de afaceri
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect
    2^1. Impactul asupra sarcinilor administrative
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect
    2^2. Impactul asupra întreprinderilor mici și mijlocii
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect
    3. Impactul social:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect
    4. Impactul asupra mediului
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    5. Alte informații
    Nu sunt.
    Secțiunea a 4-a
    Impactul financiar asupra bugetului general consolidat,
    atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât și pe termen lung (pe 5 ani)
    – în mii lei –
    Indicatori Anul
    curent
    Următorii patru ani Media
    pe cinci
    ani
    1 2 3 4 5 6 7
    1. Modificări ale veniturilor
    bugetare, plus/minus, din care:
    a) buget de stat, din acesta:
    i. impozit pe profit
    ii. impozit pe venit
    b) bugete locale
    i. impozit pe profit
    c) bugetul asigurărilor sociale de
    stat:
    i. contribuții de asigurări
    4
    2. Modificări ale cheltuielilor
    bugetare, plus/minus, din care:
    a) buget de stat, din acesta:
    i. cheltuieli de personal
    ii. bunuri și servicii
    b) bugete locale:
    i. cheltuieli de personal
    ii. bunuri și servicii
    c) bugetul asigurărilor sociale de
    stat:
    i. cheltuieli de personal
    ii. bunuri și servicii
    3. Impact financiar, plus/minus,
    din care:
    a) buget de stat
    b) bugete locale
    4. Propuneri pentru acoperirea
    creșterii cheltuielilor bugetare
    Nu este cazul.
    5. Propuneri pentru a compensa
    reducerea veniturilor bugetare
    Nu este cazul
    6. Calcule detaliate privind
    fundamentarea modificărilor
    veniturilor și/sau cheltuielilor
    bugetare
    Nu este cazul
    7. Alte informații
    Nu sunt.
    Secțiunea a 5-a
    Efectele prezentului act normativ asupra legislației în vigoare
    1.
    1^1. Compatibilitatea proiectului de act normativ cu legislația în domeniul achizițiilor
    publice.
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    2. Compatibilitatea prezentului act normativ cu legislația comunitară în materie în
    cazul proiectelor ce transpun prevederi comunitare:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    3. Măsuri normative necesare aplicării directe a actelor normative comunitare
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    4. Hotărări ale Curții de Justiție a Uniunii Europene:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    5
    5. Alte acte normative și/sau documente internaționale din care decurg
    angajamente:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    6. Alte informații.
    Nu sunt.
    Secțiunea a 6-a
    Consultările efectuate în vederea elaborării prezentului act normativ
    1. Informații privind procesul de consultare cu organizațiile neguvernamentale,
    institute de cercetare și alte organisme implicate:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    2. Fundamentarea alegerii organizațiilor cu care a avut loc consultarea precum și a
    modului în care activitatea acestor organizații este legată de obiectul prezentului act
    normativ
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    3. Consultările organizate cu autoritățile administrației publice locale, în situația în
    care prezentul act normativ are ca obiect activități ale acestor autorități, în condițiile
    Hotărârii Guvernului nr.521/2005 privind procedura de consultare a structurilor
    asociative ale autorităților administrației publice locale la elaborarea proiectelor de
    acte normative:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    4. Consultările desfășurate în cadrul consiliilor interministeriale în conformitate cu
    prevederile Hotărârii Guvernului nr.750/2005 privind constituirea consiliilor
    interministeriale permanente
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    5. Informații privind avizarea de către:
    a) Consiliul Legislativ
    b) Consiliul Suprem de Apărare a Țării
    c) Consiliul Economic și Social
    d) Consiliul Concurenței
    e) Curtea de Conturi
    Prezentul act normativ a fost avizat de Consiliul Legislativ prin avizul nr. 204/2022.
    6. Alte informații
    Secțiunea a 7-a
    Activități de informare publică privind elaborarea
    și implementarea prezentului act normativ
    6
    1. Informarea societății civile cu privire la necesitatea elaborării prezentului act
    normativ:
    Au fost respectate prevederile Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului,
    pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a
    proiectelor de acte normative, precum și a altor documente, în vederea adoptării/aprobării,
    aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009. Prezentul act normativ se inițiază cu
    respectarea procedurilor aplicabile pentru asigurarea transparenței decizionale, prevăzute
    de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică,
    republicată,.
    2. Informarea societății civile cu privire la eventualul impact asupra mediului în
    urma implementării prezentului act normativ, precum și efectele asupra sănătății și
    securității cetățenilor sau diversității biologice:
    Prezentul act normativ nu se referă la acest subiect.
    3.Alte informații
    Nu sunt.
    Secțiunea a 8-a
    Măsuri de implementare
    1. Măsurile de punere în aplicare a prezentului act normativ de către autoritățile
    administrației publice centrale și/sau locale – înființarea unor noi organisme sau
    extinderea competențelor instituțiilor existente
    Prezentul act normativ va fi pus in aplicare de către părțile implicate.
    2. Alte informații:
    Nu au fost identificate.
    7
    Față de cele prezentate, a fost promovată prezenta Ordonanță de urgență a
    Guvernului pentru modificarea art. 7 alin. (13) din Legea nr. 52/2003 privind
    transparența decizională în administrația publică.
    Secretarul general al Guvernului
    Marian Neacșu

  7. Afară!!! Afară să dați afară, așa zisei reprezentanți ai poporului! Un parlament ordinar! Un guvern ordinar! Altfel veți plânge până veți închide ochii! De tot!!!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger