AcasăPoliticaRiscurile flotei petroliere din umbră

Riscurile flotei petroliere din umbră

În largul coastei Malaeziei, pe una dintre cele mai aglomerate zone de transport maritim din lume, o explozie la bordul petrolierului Pablo, o navă învechită, a sfâșiat puntea  ca o conservă de sardine și a declanșat un incendiu care a aruncat pe cer coloane de fum negru.

Tragicul accident de la 1 mai ar fi putut fi o catastrofă mult mai mare. Tankerul  înregistrat în Gabon, capabil să transporte aproximativ 700.000 de barili de țiței, venea prin Marea Chinei de Sud după ce descărcase o încărcătură în China – și era aproape gol. Din cei 28 de membri ai echipajului său internațional, 25 au fost salvați de navele care treceau prin apropiere.

Dar pentru autoritățile maritime, durerea de cap abia a început, notează Bloomberg. Există puține dovezi despre proprietar –  o companie înregistrată în Insulele Marshall –  a cărei flotă nu conține alte nave, și nici urmă de asigurare.

Pablo,  petrolier de clasă Aframax, observat în apele iraniene în 2022,  subliniază riscurile care vin odată cu extinderea unei flote din umbră de nave îmbătrânite care transportă petrolul sancționat în jurul lumii.

De la valul de sancțiuni care a urmat invaziei Rusiei în Ucraina – inclusiv plafoanele de preț impuse de Grupul celor Șapte, menite să limiteze banii din petrol care se întorc la Kremlin – observatorii din comunitatea de tranzacționare a țițeiului au raportat achiziționarea a sute de petroliere vechi de către cumpărători nedeclarați.

Cu detalii limitate cu privire la cine este responsabil pentru Pablo, nu a existat nimeni căruia să i se ceară socoteală pentru că a ars la doar 40 de mile marine în largul insulei Pulau Tinggi din Malaezia. S-a raportat că petrolul, care ar putea proveni de la epavă, a ajuns pe coasta Indoneziei.

„Pierderea lui Pablo este tragică și ne amintește cu tărie ceea ce am spus tot timpul: flota din umbră reprezintă o amenințare serioasă atât pentru viețile oamenilor, cât și pentru mediul marin. Există astfel de nave care trec zilnic prin strâmtorile cu trafic intens”, a declarat Rolf Thore Roppestad, directorul executiv al Gard AS, una dintre firmele  care asigură o mare parte din flota mondială împotriva unor riscuri precum scurgerile de petrol.

Pablo nu figurează într-o bază de date a industriei de nave asigurate. În cazul în care proprietarul nu poate fi contactat, autoritățile locale pot confisca nava în încercarea de a acoperi unele costuri.

Petrolierul arborează pavilionul Gabonului, care este o destinație foarte mică pentru înregistrarea navelor și  nu intră sub incidența Memorandumului de  la Paris, creat pentru a promova siguranța transportului maritim. A fost construit în 1997, ceea ce înseamnă că a depășit cu mult vârsta la care majoritatea petrolierelor sunt vândute ca fier vechi.

 

author avatar
Radu Jacotă Redactor
461 afisari

2 COMENTARII

  1. ”A fost construit în 1997, ceea ce înseamnă că a depășit cu mult vârsta la care majoritatea petrolierelor sunt vândute ca fier vechi.” Nu manca k kat!
    Petrolierele ajung sa fie folosie pana la 30-35 de ani.

  2. Puteți să le suflați în taragot rușilor, că altceva nu prea le puteți face! Vor continua cu asta cât timp vpr avea chef!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger