Ultima șmecherie din PNRR-ul lui Cîțu a scăpat aproape neobservată. Pentru că PSD-ul tot cârcotea că au fost alocate prea multe miliarde de euro municipiului lui Emil Boc, premierul a schimbat, din condei, alocarea. Astfel, din PNRR vor fi cheltuiți 600 de milioane de euro pentru metroul de la Cluj, iar restul de 2,4 miliarde de euro vor fi plătiți din bugetul de stat al României.
Nu știu de ce este atât de important pentru liberali Emil Boc, fost pedelist și premier al lui Băsescu, însă atât Ludovic Orban, cât și Florin Câțu s-au străduit să-i intre în grații. Așa a ajuns România, care stă praf la toate capitolele, să aibă ca principală prioritate construirea metroului de la Cluj. În PNRR-ul făcut de Ludovic Orban, alocarea pentru metroul de la Cluj era de peste 2 miliarde de euro, fapt ce a iscat critici dure din partea PSD-ului. Ca să le închidă gura cârcotașilor, actualul premier, Florin Cîțu, a tăiat suma din PNRR pentru metrou, ajungându-se la 600 milioane de euro. Partea proastă este că România s-a obligat să acopere din fonduri proprii restul de 2,4 miliarde de euro, fapt care va direcționa banii din bugetul de stat către o singură investiție: metroul de la Cluj. ”BNS a spus de la bun început că PNRR-ul a fost văzut de către cei aflați la putere ca pe un instrument pentru consolidarea lor politică. Prima variantă de PNRR, făcută de Ludovic Orban și publicată cu câteva zile înainte de alegerile generale, a fost un document negociat între mai-marii partidului cu alocări de bani publici, că până la urmă și ăștia sunt bani publici, preponderent pentru județele și localitățile celor de la vârful PNL. Printre aceștia se afla și Emil Boc. În varianta 1 a PNRR județul Cluj avea cea mai mare alocare financiară din toate județele României, chiar mai mare decât a Bucureștiului, iar grosul banilor se ducea către municipiul Cluj Napoca, unde staroste este domnul Boc. Iar în această primă variantă a PNRR, metroul de la Cluj avea o alocare de 2 miliarde de euro”, ne-a declarat Dumitru Costin, președintele Blocului Național Sindical.
Reîmpărțirea banilor
În plan politic, PNRR 2 a însemnat nevoia unei alte discuții, nu doar în familia PNL, ci și cu USR-PLUS și UDMR, pentru că toată lumea trebuia să mănânce, ne mai spune președintele BNS, Dumitru Costin, care a arătat că și în varianta a doua, Emil Boc a ieșit câștigător. În sumarul propunerii de finanțare, la transport sustenabil, din PNRR 2, se consemnează că sunt alocați prin PNRR pentru metroul de la Cluj doar 600 de milioane de euro. ”Subiectul alocării de miliardelor de euro din PNRR doar pentru metroul de la Cluj fusese unul țintă pentru PSD, suma fiind mai mare decât cea alocată pentru toată regiunea Nord-Est. Și atunci l-au păstrat acolo, au redus semnificativ alocarea din PNRR și restul de finanțare, de 2,4 miliarde de euro, a fost transferat pe bugetul de stat. Ce înseamnă asta? Că România își asumă, pe relația cu Comisia Europeană, să achite din buget restul de bani până la 3,021miliarde de euro. Consecința este că România este condamnată să aloce, după aprobarea PNRR-ului, dacă PNRR-ul va fi aprobat în formatul ăsta, an de an bani din buget pentru finanțarea metroului de la Cluj. Altfel riscăm blocarea întregului PNRR de către Comisia Europeană”, ne-a mai precizat președintele BNS, Dumitru Costin. Liderul BNS mai arată că, indiferent de ce priorități ar mai avea bugetul de stat, România va fi obligată să achite toți banii până la finalizarea metroului de la Cluj.
Orban, trădat la Cluj
Prezent la Cluj la sfârșitul săptămânii trecute, președintele PNL, Ludovic Orban, a ținut să transmită liberalilor că el a fost cel care a inclus metroul din Cluj în PNRR. Replica primarului Emil Boc a fost aceea că la PNRR ar fi lucrat și ministrul de finanțe de atunci, Florin Cîțu. Cert este că serviciul imens făcut de Orban lui Boc nu a fost răsplătit în niciun fel, primarul Clujului anunțând că îl susține pe Cîțu la șefia partidului.