Marți, la summitul special de la Helsinki, opt țări NATO care au coastă la Marea Baltică vor discuta „măsurile necesare” pentru securizarea conexiunilor lor submarine și răspunsul la amenințarea reprezentată de flota din umbră a Rusiei.
Navele descrise de Germania drept „petroliere dărăpănate” sunt suspectate că își târăsc ancorele pe fundul Mării Baltice pentru a întrerupe alimentarea cu energie electrică și internet, relatează The National. Finlanda a anunțat deja că două nave NATO vor fi desfășurate în supraveghere.
Investigatorii finlandezi au găsit o ancoră în căutarea cablului care a fost tăiat în ziua de Crăciun, în timp ce desfășoară anchete privind o navă numită Eagle S, care ar avea legături cu Moscova. Avarierea cablului electric Estlink în apele patrulate de marina finlandeză și de poliția de frontieră a fost doar unul dintre numeroasele incidente din ultimele luni.
„Finlandezii au avut noroc cu Eagle S. Au prins-o în timp ce provoca pagube. Dar acesta va rămâne un caz rar”, a declarat Elisabeth Braw, expert al Atlantic Council în materie de reziliență în fața amenințărilor hibride.
Pentru a reduce atacurile, NATO a convenit să intensifice vigilența în Marea Baltică, cu o suprafață de 400 000 de kilometri pătrați, pe care navighează petroliere rusești. Urmele pagubelor au condus, de asemenea, anchetatorii la nave chinezești, cum ar fi un vrachier numit Yi Peng 3, care a fost anchetat în noiembrie în legătură cu două incidente cu cabluri.
Nordic Warden
O coaliție condusă de Marea Britanie, Joint Expeditionary Force, furnizează un instrument bazat pe inteligență artificială denumit Nordic Warden. Dezvoltat de compania americană de tehnologie Palantir și testat în timpul exercițiilor din Letonia, acesta estimează riscul prezentat de fiecare navă atunci când intră într-o zonă critică, bazându-se parțial pe ruta raportată a navei.
Nordic Warden a fost „utilizat în mod activ” de la incidentul din ziua de Crăciun din Marea Baltică, a anunțat Louis Mosley, șeful Palantir din Regatul Unit. Compania dezvăluie rareori aplicațiile militare ale software-ului său.
Pe lângă circulația navelor, un al doilea obiectiv ar fi transportatorii despre care se crede că fac parte din „flota fantomă” a Rusiei, mai susceptibili de a provoca daune. Tankerele legate de comerțul clandestin cu petrol nu reușesc uneori să transmită locația lor către sistemele globale de urmărire.
Ape sensibile
Dincolo de Marea Baltică, cablurile de date trec prin apele sensibile din Marea Roșie, unde au fost deteriorate în timpul atacurilor Houthi de anul trecut, și din Strâmtoarea Taiwan, unde o navă deținută de Hong Kong este suspectată că a tăiat un cablu la începutul lunii ianuarie. Taiwanul a informat că nava navighează sub două nume și a sugerat că ar fi putut fi implicată în incidente anterioare în Marea Baltică.
De asemenea, nu pare „imposibil” ca actori nestatali să preia controlul unei nave pentru a sabota cabluri, susține Basil Germond, profesor de securitate internațională la Universitatea Lancaster. Rămâne un mister cine a fost responsabil pentru exploziile din 2022 de pe conductele de gaz Nord Stream din Rusia către Germania.
Țările NATO suspectează că întreruperea cablurilor face parte dintr-o campanie ostilă mai amplă, care include atacuri cibernetice, dezinformare și migrație ilegală către UE prin Belarus.
Mă gandeam că noua musiune e sa i descopere pe ăia care au aruncat in aer NS1 si 2😀😀😀. Pe aia care au distrus europa, adica😀😀😀
MAI JACOTA ESTI PENIBIL !!!, S-AU SABOTAT LA COMANDA CELE DOUA GAZODUCTE NORD STREAM 1+2 ,IAR NATO A APLAUDAT !,NICI O ANCHETA N-A SCOS LA IVEALA CEEA CE ERA EVIDENT ! VEZI PROMISIUNEA LUI BIDEN ” DACA RUSIA ATACA UCRAINA NORD STREAM 1+2 NU VA FI !!!!!!!!!!!!!!!!.
RAZBOIUL RECE CONTINUA !,N-A FOST NICIODATA OPRIT.