AcasăPoliticaMiza portului Odesa. De ce a crescut prețul grâului

Miza portului Odesa. De ce a crescut prețul grâului

Prețul grâului a crescut puternic luni, deoarece atacul cu rachete rusești asupra portului ucrainean Odesa din weekend a reaprins îndoielile cu privire la posibilitatea de a pune în aplicare acordul de la Istanbul:  instaurarea unor culoare securizate cu scopul de a permite exportul a 20-25 de milioane de tone de cereale blocate în Ucraina.

Rusia, Ucraina și Turcia au semnat vineri un acord pentru redeschiderea a trei porturi ucrainene la Marea Neagră.Acordul este valabil pentru 120 de zile și vizează exporturi lunare de 5 milioane de tone.

Contractele futures pentru grâu de la Chicago Mercantile Exchange au crescut luni cu aproape 4%, până la 7,86 dolari (7,69 euro) pe bushel, recuperând o mare parte din terenul pierdut vineri, când prețurile au scăzut cu aproape 6% după anunțarea pactului.

„O reluare a exporturilor ucrainene va necesita nu doar un canal de transport maritim sigur, ci și porturi sigure. Rușii au pus sub semnul întrebării securitatea porturilor imediat ce s-a uscat cerneala pe acordul de transport maritim. Îndoiala este din nou acolo”, a declarat un trader european de cereale.

„Pe lângă incertitudinea cu privire la cât de mult vor dura operaţiunile de înlăturare a minelor, proprietarii de nave nu vor naviga spre Ucraina, indiferent de cât de mari sunt tarifele, dacă vor considera că navele ar putea fi lovite de rachete. Ucraina are nevoie de exporturile mari pe mare pentru a-şi goli silozurile şi a face loc pentru noua recoltă. Exporturile pe cale rutieră şi fluvială spre Europa de Est nu sunt suficiente”, a spus un alt trader european, citat de Reuters.

Ucraina și-a continuat duminică eforturile de a relansa exporturile de cereale din porturile sale de la Marea Neagră în temeiul noului acord, dar a avertizat că livrările vor avea de suferit dacă lovitura cu rachete rusești de la Odesa anunță vreo perturbare.

În replică, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a declarat că Rusia a vizat “infrastructura militară” din Odesa, iar atacurile nu reprezintă un obstacol pentru exporturile de cereale ucrainene şi pentru punerea în aplicare a acordului semnat sub egida ONU.

Înainte de invazia rusească, exporturile de grâu, porumb şi floarea-soarelui din Ucraina se făceau în proporţie de 90% pe mare şi în special prin Odesa, principalul port ucrainean la Marea Neagră, care concentra 60% din acest sector comercial.

„Întreaga infrastructură a țării a fost concepută în acest fel, pentru a exporta cereale prin aceste porturi de la Marea Neagră”, a declarat Paskal Zhelev, profesor de relații economice internaționale la Universitatea din Sofia.

Blocajul porturilor Ucrainei a însemnat devierea livrărilor pe cale rutieră sau feroviară spre ţările vecine România şi Polonia, dar și o acumulare de milioane de tone de cereeale în depozitele fermelor ucrainene.

Scăderea livrărilor din partea unuia dintre cei mai mari exportatori mondiali de grâne a alimentat inflaţia alimentelor pe întreg globul iar agenţiile ONU au avertizat că ar putea duce la foamete şi migraţii în masă de o amploare fără precedent.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
428 afisari

1 COMENTARIU

  1. „Contractele futures pentru grâu de la Chicago Mercantile Exchange au crescut luni cu aproape 4%, până la 7,86 dolari (7,69 euro) pe bushel, …”
    Scrieti bah in pu la mea in romaneste, ca sa va inteleaga si badea Gheorghe care va citeste.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger