În timp ce Rusia și-a intensificat campania militară în Ucraina, Kremlinul a suprimat sursele de știri care nu se aliniau viziunii sale asupra lumii, strivind ultima presă independentă rămasă în țară.
Având în vedere că sursele principale de informații de încredere privind războiul se epuizau rapid, mulți au apelat la platforme precum Instagram și Facebook pentru a afla ce se întâmplă cu adevărat.
Până la 21 martie, ambele platforme deținute de Meta au fost interzise în Rusia; accesul la Twitter a fost, de asemenea, restricționat drastic.
În ciuda acestui fapt, mai mulți giganți occidentali din domeniul social media continuă să rămână activi în Rusia, inclusiv WhatsApp, ultimul bastion al Meta în această țară, și YouTube, relatează The Spectator. Dar pentru cât timp?
Prezentată ca o alternativă locală la YouTube, platforma de streaming video RuTube este considerată un rival credibil pentru gigantul american pe piața rusă.
Înființată în 2006, RuTube a trăit într-o relativă obscuritate timp de aproape 15 ani, înainte de a fi cumpărată de Gazprom-Media în 2020. A fost momentul în care platforma a început să atragă atenția, a început să facă un efort activ pentru a racola influenceri și vloggeri de pe YouTube, promițându-le taxe de vizionare mai mari și alte stimulente.
RuTube este similar din punct de vedere vizual și, în multe privințe, conceptual, cu YouTube. Dar aici se termină asemănarea.
În primul rând, platforma nu afișează numărul de vizualizări și nici nu permite spectatorilor să lase comentarii, ambele elemente de măsurare importante pentru influencerii care doresc să își monetizeze videoclipurile.
De asemenea, acest lucru îi lasă pe vloggeri în întregime la mila algoritmului opac al platformei, fără nicio modalitate reală de a ști dacă conținutul lor va fi împins către audiență.
În an doilea rând, există preocupări cu privire la cenzură. Încărcarea unui videoclip pe site poate dura până la 24 de ore, de patru ori mai mult decât pe YouTube, deoarece echipa de moderare a RuTube urmărește fiecare videoclip înainte de a fi aprobat.
RuTube își revendică victoria. În martie, Gazprom-Media a declarat că site-ul a atras un sfert din audiența YouTube în Rusia – aproximativ 25 de milioane de persoane.
Dar cifrele independente de vizionare sugerează că audiența YouTube în țară este mai aproape de două miliarde de persoane, ceea ce înseamnă că RuTube, în cel mai bun caz, a furat doar 2,5% din audiența sa.
În timp ce YouTube continuă să eclipseze RuTube, acest lucru nu îi garantează în niciun caz invincibilitatea. Kremlinul strânge deja șuruburile, amendând Google cu 250 de milioane de dolari pentru că a refuzat să elimine de pe site conținutul „interzis” despre Ucraina.
Dacă Google va alege sau nu să se conformeze și să plătească amenda va fi, fără îndoială, un factor determinant în decizia privind viitorul YouTube în Rusia în următoarele luni.
Kremlinul nu va aștepta ca RuTube să se transforme într-o alternativă echivalentă înainte de a închide YouTube.
Problema de a permite cetățenilor ruși libertatea de a alege unde să vizioneze videoclipuri online nu îl va deranja prea mult pe Putin. Închiderea YouTube de către statul rus este o chestiune de când, nu de dacă.
liveleak now!