Guvernul Ciolacu susține că Acordul privind cooperarea în domeniul securității între România și Ucraina, semnat de Klaus Iohannis, ar avea o valoare fix zero, dat fiind că nu are caracter juridic și nu constituie un tratat, fiind un document strict politic. Totodată, Acordul nu implică asumarea unor obligații financiare, susține Executivul. Cu toate acestea, Acordul prevede donarea sistemului Patriot și instruirea piloților ucraineni, precum și posibilitatea intrării în război a României împotriva forțelor rusești.
Ucraina a încheiat acorduri de cooperare în domeniul securității cu 26 de state, nu numai cu România, susține Guvernul, într-un punct de vedere la proiectul de lege depus în Parlament, prin care se cere declararea nulității Acordului semnat de Klaus Iohannis cu Ucraina. Toate aceste acorduri au o structură asemănătoare, prezenând sprijinul deja oferit și identificând priorități pentru cooperarea viitoare cu Ucraina, cu accent asupra cooperării în domeniul militar și de securitate, în sens larg, dar fără a se limita strict la aceasta, susține Executivul.
Potrivit punctului de vedere asupra proiectului legislativ, Acordul ar avea un caracter strict politic, nu juridic, astfel că nu constituie un tratat, potrivit dreptului internațional și Legii 590/2003 privind dreptul tratatelor, tocmai de aceea nu este supus ratificării.
”Ca urmare a imposibilității asumării unor obligații financiare printr-un document care nu are caracter obligatoriu juridic, nu este incidentă nici Legea privind finanțele publice. Documentul politic semnat cu Ucraina pe 10 iulie 2024 se înscrie în conduita principială predictibilă asumată de țara noastră privind acordarea de sprijin multidimensional ferm, constant și substanțial pentru Ucraina și corespunde interesului de securitate al României, ca Kievul să respingă agresiunea rusă”, se precizează în punctul de vedere al Guvernului care respinge inițiativa legislativă a Parlamentului.
Tratat la nivel de stat
Inițiatorii proiectului de lege prin care se solicită anularea acordului spun că, din conținutul documentului, reiese că acesta este un tratat bilateral, la nivel de stat, în care se precizează negru pe alb că intră în vigoare la data semnării și este valabil timp de 10 ani de la data semnării sale.
Acordul prevede că România va dona Ucrainei un sistem Patriot, că România va facilita tranzitul tuturor echipamentelor necesare pe teritoriul său către Ucraina, cât de rapid posibil, și că România se obligă să acorde asistență cuprinzătoare pentru construirea viitoarelor forțe armate ale Ucrainei, care necesită suficiente stocuri (resurse) militare necesare pentru respingerea agresiunilor viitoare, și că va căuta modalități de intensificare a colaborării și va explora opțiuni pentru a ajuta Ucraina să acumuleze aceste resurse strategice.
Totodată, prin acest Acord, România va asigura instruirea piloților ucraineni pe avioanele F-16, iar în cazul unei noi agresiuni a Rusiei împotriva Ucrainei sau în cazul unei escaladări semnificative, Ucraina și România se vor consulta în termen de 24 de ore pentru a stabili măsurile adecvate necesare pentru a contracara sau a descuraja agresiunea sau escaladarea (Rusiei). În același timp, în Acordul semnat de Iohannis în numele țării noastre, România se obligă să ajute Ucraina să se apere împotriva agresiunii Rusiei până când Ucraina va câștiga.
Declarație de război
Parlamentarii atrag atenția că, prin Acordul cu Ucraina, România s-a obligat să cedeze o parte din sistemul de apărare națională și să efectueze cheltuieli financiare pentru a sprijini Ucraina, în condițiile în care bugetul public este în deficit excesiv, iar datoria publică a crescut exponențial, cu impact major asupra calității vieții poporului român. Din conținutul Acordului se poate observa că sistemul de apărare națională a României devine inexistent, acordul axându-se numai pe ajutorarea Ucrainei să își dezvolte sistemul de industrie și apărare națională, și că acordul este bilateral, dar conține obligații numai pentru România, semnalează inițiatorii proiectului de lege.
”Față de prevederile Acordului prin care România va ajuta la contracararea agresiunilor Rusiei împotriva Ucrainei, acest ajutor poate fi interpretat de Rusia ca o declarație de război din partea României. Într-o asemenea situație, există un risc iminent de extindere a conflictului armat și declarare a stării de război pe teritoriul României, cu consecința mobilizării cetățenilor pentru a participa pe frontul de luptă, având în vedere obligațiile constituționale de apărare a României. Acest Acord pune în pericol pacea în România, afectează apărarea națională și stabilitatea economică a României, implicând cheltuieli și sacrificii inacceptabile pentru poporul român”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ.