Mircea Geoană, candidat independent la alegerile prezidențiale, a subliniat recent într-un interviu că sistemul de învățământ reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale României în prezent.
Geoană a punctat că această problemă ar trebui să fie tratată ca o prioritate națională, criticând tendința de a „mima” reformele. În opinia sa, educația este profund afectată de politizare, ceea ce împiedică adevăratele schimbări de substanță.
Întrebat cum poate România să reducă disparitățile din sistemul educațional, între elevii olimpici și cei cu dificultăți de învățare, Geoană a descris situația ca fiind „cea mai mare dramă a României”.
El a subliniat că, deși economia este în creștere și resursele există, o mare parte dintre copiii din mediul rural nu ajung să termine liceul.
„Avem doar 4% din copiii de la țară care reușesc să finalizeze liceul”Avem doar 4% din copiii de la țară care reușesc să finalizeze liceul, ceea ce e incredibil de nedrept”, a afirmat acesta, adăugând că problema este atât de gravă încât ar trebui tratată dincolo de dezbaterile politice.
Fostul Secretar General al NATO a reiterat ideea că educația stă la baza dezvoltării unei societăți. „Dacă nu investești în educația copiilor, națiunea ta se va stinge treptat”, a explicat el, făcând referire și la propria sa carte.
Totuși, a subliniat că, pe lângă școală, este important ca fiecare individ să continue să investească în propria sa dezvoltare.
Una dintre lecțiile neînvățate de România, în opinia lui Geoană, este că baza societății, nu elitele, ar trebui să fie prioritatea.
El a arătat că România trebuie să își reorienteze atenția către educația de masă, asigurându-se că toți copiii, indiferent de proveniența lor, au acces la o educație de calitate.
„Nu putem avea Liceul Sfântul Sava în fiecare colț al țării, dar putem avea profesori bine pregătiți și motivați care să ofere elevilor o șansă reală”, a declarat acesta.
Geoană a criticat faptul că politizarea excesivă a afectat toate domeniile-cheie din România, de la educație la sănătate și infrastructură, generând un lanț de disfuncționalități. El a dat ca exemple pozitive țări precum Polonia, Estonia și Bulgaria, care au reușit să investească eficient în educație și să reducă decalajele dintre elevi.
În încheiere, Geoană a subliniat că România trebuie să investească mai mult în educația copiilor din mediile defavorizate, în special cei din mediul rural și din comunitățile de romi, punând accent pe motivarea profesorilor să predea în aceste zone.
El a criticat schimbările frecvente de politică educațională și a insistat că trebuie să existe o stabilitate și o continuitate în reformele din acest domeniu crucial.