AcasăPolitica„Diplomația panda” – strategia de influență a Beijingului

„Diplomația panda” – strategia de influență a Beijingului

Pentru China, “diplomația panda” este o formă de soft power, o strategie de influență în relațiile internaționale

Pentru a marca relansarea relațiilor dintre China și Australia, premierul chinez Li Qiang a vizitat duminică o importantă regiune viticolă, unde sancțiunile chineze au fost ridicate, și a anunțat împrumutul a doi noi urși panda uriași.

Ministrul australian al afacerilor Externe, Penny Wong, și Li Qiang au luat prânzul împreună la  crama Penfolds din din Adelaide, una dintre cele mai vechi din Australia.

Li s-a întâlnit cu viticultorii din statul Australia de Sud, afectați de sancțiunile chinezești impuse în 2021, înainte de a fi ridicate din 2022.

Potrivit AFP, premierul chinez urmează să viziteze, de asemenea, o mină de litiu din Perth, în Australia de Vest, înainte de a purta luni discuții cu omologul său australian Anthony Albanese pe mai multe subiecte spinoase: influența Chinei în Pacific și comportamentul „periculos” al armatei chineze în regiune.

Soft power

Pentru China, “diplomația panda” este o formă de soft power, o strategie de influență în relațiile internaționale.

Beijingul încheie acorduri de împrumut cu grădini zoologice străine pentru urșii panda.  „Wang Wang și Fu Ni au fost plecați de acasă timp de 15 ani. Cred că le-a fost foarte dor de casă, așa că se vor întoarce în China înainte de sfârșitul anului”, a declarat Li Qiang la grădina zoologică din Adelaide. „Dar ceea ce pot să vă spun este că vă vom oferi cât mai curând posibil o nouă pereche de urși panda la fel de frumoasă, fermecătoare și adorabilă”.

China și Australia au fost în conflict în ultimii ani, în special de la o cerere australiană din 2020 pentru o anchetă privind originea pandemiei Covid-19, pe care Beijingul a considerat-o ca fiind politică, și de la decizia Canberrei de a exclude producătorul de echipamente Huawei din rețeaua sa 5G.

China și-a majorat apoi taxele pentru o serie de produse australiene, în special pentru vin, carne de vită și orz. De la venirea laburiștilor la putere în Australia, în 2022, majoritatea acestor suprataxe au fost ridicate, pe măsură ce relațiile dintre Beijing și Canberra s-au încălzit.

Homarul este în prezent unul dintre puținele produse care mai fac obiectul sancțiunilor comerciale, iar industria australiană speră că Li va redeschide piața chineză pentru exporturile sale.

Australia a traversat „o lungă perioadă de îngheț, în care nu a fost posibil să aibă discuții oficiale cu China”, a precizat  Melissa Conley Tyler, cercetător onorific la Institutul pentru Asia de la Universitatea din Melbourne. Vizita lui Li Qiang ar trebui, prin urmare, să trimită un nou mesaj: „Australia este din nou văzută ca o țară prietenoasă, mai degrabă decât una ostilă”.

„Este un lucru bun pentru economie, bun pentru locurile de muncă din Australia de Sud, bun pentru turism și este un simbol de bunăvoință”, a declarat ministrul australian de Externe.

China este de departe cel mai mare partener comercial al Australiei, reprezentând 30% din exporturile sale.Comerțul bilateral a ajuns la 327 de miliarde de dolari australieni (aproape 202 miliarde de euro) în 2023.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
326 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger