Cauta

Degeaba se agită camionagii ucraineni. Rusia distruge coșul de pâine al Europei

Cât va mai putea Ucraina să exporte cereale?

Ucraina a continuat să producă și să exporte cereale în ciuda invaziei ruse. Cât mai poate continua asta?

În iulie începe recolta de grâu din Ucraina, dar nu este o perioadă de belșug în grânarul Europei, și nu numai pentru că Rusia spune că nu va continua acordul încheiat cu Națiunile Unite și Turcia, care a permis, timp de un an, ca 32 de milioane de tone de cereale ucrainene să fie exportate din porturile de la Marea Neagră.

Războiul actual, notează Politico, a blocat industria cerealelor din Ucraina în fiecare etapă, începând cu luni înainte de momentul recoltării. „Există o mare lipsă de îngrășăminte cu azot”, spune Denis Tkachenko, membru al unei asociații comerciale a fermelor din regiunea Odesa, care include aproximativ 12.000 de hectare.

Înainte de război, Rusia era un mare exportator de îngrășăminte și, de asemenea, de amoniac, care este esențial pentru fermieri. Ucraina are o anumită capacitate de a sintetiza îngrășăminte pentru ea însăși, dar două dintre principalele sale fabrici sunt acum controlate de ruși. Prețul îngrășămintelor a crescut vertiginos după invazia din februarie 2022 și de atunci a scăzut, dar nu suficient pentru ca fermierii să își permită pentru fiecare câmp.

Mai mult de un sfert din suprafața cultivată cu cereale a Ucrainei se află la est de râul Nipru și este controlată sau amenințată de Rusia. Chiar și în sud-vestul relativ sigur, armata ucraineană a rechiziționat – dezactivând astfel – o mulțime de terenuri agricole.

În 2021, Ucraina a produs peste 30 de milioane de tone de grâu, 9 milioane de tone de orz și peste 40 de milioane de tone de porumb – cifre ridicate care au scăzut cu o treime în 2022 și se așteaptă să scadă și mai mult în acest an.

Pentru fermierii care au reușit să își lucreze pământul, cea mai mare provocare a fost transportul. Înainte de conflictul actual, aproape toate cerealele plecau din Ucraina prin porturile importante de la Marea Neagră. În ultimele 12 luni, o treime a călătorit, în schimb, cu camioanele până la barje fluviale pe Dunăre sau în porturile din Polonia și România, unde, pe drept cuvânt,  agricultori locali nu suportă concurența culturilor și a camionagiilor ucraineni.

În plus, dependența de lungă durată a Ucrainei de Marea Neagră a făcut ca infrastructura pe uscat să nu fie pregătită pentru a procesa nivelul actual de camioane de marfă. Timpii de așteptare la frontiere pot fi de multe ore. Șoferii ucraineni se vaită că nu au “culoar liber”, dar și fermierii din țările de tranzit, precum România, nu pot fi dați la o parte:  trebuie să livreze propriile cereale recoltate.

Cotaţiile futures la grâu la Bursa de la Chicago au urcat marţi la cea mai ridicată valoare din ultimele cinci luni. Rusia a distrus mai multe depozite de cereale ucrainene amplasate în apropiere de porturile de la Dunăre, în urma unui atac cu drone care a avut loc luni.  Prin urmare, vor crește ameninţările la adresa exporturilor de cereale ucrainene către Uniunea Europeană pe căi terestre și fluviale.

Ultimele stiri

  • Mbappe nu uită de PSG
  • FCSB ține cu Real Madrid în finala Ligii Campionilor. De ce?!
  • Producătorii au răbufnit. Hipermarketurile pun adaosuri uriașe
  • Se privatizează industria de armament. Guvernul trece la exproprieri masive
  • O nouă măsură a Guvernului PSD în sprijinul românilor. Amenzile de circulație nu se modifică prin creșterea salariului minim de la 1 iulie 2024
  • Trump devine coșmarul piețelor bursiere?
  • S-a creat precedentul. România, condamnată de CEDO pentru încălcarea drepturilor unui transgender
  • Slăbirea monedei Chinei – implicații uriașe pentru comerțul mondial
  • Israel vs Hamas – încă șapte luni de luptă
  • Gigantul petrolului lansează o mega-tranzacție de 10 miliarde de dolari
  • Exit mobile version